Drie paarden een achter laten ja of nee...?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!

Nu al oefenen of komt later in de tijd wel...

Nu al oefenen om er een alleen achter te laten dus met twee te gelijkertijd te gaan wandelen
14
93%
of dat komt tegen die tijd wel
1
7%

Totaal aantal stemmen: 15
nancy imka

Drie paarden een achter laten ja of nee...?

Bericht door nancy imka » di 07 jul 2009, 11:40

Hey,

Wij hebben drie paardjes staan. Nou is het altijd een probleem geweest om Imka alleen achter te laten sinds we op deze stal staan. Waarom.... geen idee dit heeft ze nooit gedaan!
Sinds Hosta weg is en ze dampig is hebben we haar ook niet meer alleen gelaten omdat ze echt moeite heeft ermee en we zoiets hebben ze is 21 helemaal in paniek en het komt haar longen ook niet ten goede als ze zo uit haar dak gaat dus laat het maar zo. Alleen lopen met Imka is super niks aan de hand!
Maar nu...

Zou het verstandig zijn om te gaan oefenen om die kleintjes alleen achter te laten? Tot op heden hebben we dat nog niet een keer gedaan. Elvis is al eens over het hek heen gesprongen toen ik met Imka weg ging en Emy ging door lintjes heen. Nou had de hoefsmid ons gezegt deze dus WEL uit elkaar te halen. Omdat je anders het zelfde gedonder krijgt als met Imka en Hosta. Ik wil er niet aan denken maar ooit komt de tijd dat Imka er niet meer is. Wat dan... Kan ik dan nooit meer alleen rijden, of Desire als die een keertje zin heeft om te rijden kan dat dan ook niet zonder mij...? Imka moet voorlopig nog bij ons blijven!!! Maar ik wil niet in de zelfde problemen straks vervallen. Meestal ben ik wel de gene die gaat rijden alleen. Dees rijdt over het algemeen wat minder vaak. Maar het moet toch te doen zijn.

Dus is het verstandig om dit nu te oefenen of zeggen jullie dat komt tegen die tijd wel... Als de tijd daar is wennen ze er ook wel aan?
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Jilly

Re: Drie paarden een achter laten ja of nee...?

Bericht door Jilly » di 07 jul 2009, 11:51

Ik kom Hay niet uit de wei halen, dus in de zomer stond hij gewoon altijd in zijn vaste groep. Maar 's winters zette ik hem regelmatig eens alleen.
Bij de verhuis heb ik hem na een paar dagen al eens uit de groep gehaald, werd me veel te plakkerig.
Ook op deze stal had hij er eerst wat last mee, maar dat ging heel snel over.

Ik merk dus wel dat Hay daar veel makkelijker in is dan de paarden van Louis, die altijd in groep hebben gestaan tot minstens 3 jaar. (en dan nog vaak met (deels) dezelfde paarden)
Zal ook wel aan het karakter liggen, maar oefening ook wel.

Ik zou niet meteen op de baan gaan als je een kleine achter laat, maar gewoon beginnen met de ene in het ene weiland laten en met de andere verderop wat gaan oefenen met weet ik veel wat en zo opbouwen.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » di 07 jul 2009, 11:54

Ik zou het zeker oefenen, het is een ramp als ze niet zonder elkaar kunnen...
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 07 jul 2009, 12:07

Ik zou het ook oefenen. Als je dat doet, kun je ook iemand achter laten om te zien hoe de achterblijver het doet. Mocht je onverhoopt ooit weg moeten, is het niet zo'n probleem.
Ik vind het ook vervelend om die plakkers te hebben, maar dat heb je nu eenmaal snel als ze met een aantal bij elkaar staan. Wij hebben daar ook last van.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
roos

Bericht door roos » di 07 jul 2009, 12:19

Het is een lastig probleem hoor Nancy, ik begrijp je. Ekdal loopt ook meestal mee uit het land naar de stal. Als ik ga rijden gaat Ekdal ff op stal(loopstal)en ik ga dan rijden. Als ik poets kan hij Danc niet zien met rijden wel. Wel kan hij de gehele tijd 3 shets zien, dus dat scheelt wel iets.
Ik probeer Ekdal ook 2 keer per week alleen uit het land te halen, zonder Danc. Dat moet ie ook leren, maar moet zeggen dat ik dat ook wel spannend vind, sinds de vorige keer dat mijn hand openlag omdat meneer een sprint nam.

Maar wat natuurlijk wel zo is; nun zijn ze op een moment dat ze veel dingen leren, dus kan je beter ze meteen goed aanleren zoals jij wil. Want afleren is niet te doen, zo zie je bij Danc en zijn wegtrek gedoe *lees hij moet gewoon met brood uit het land gelokt worden anders loopt ie echt niet mee en gaat ie zich wegtrekken..*

Komt goed en je bent echt niet de enige!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 07 jul 2009, 12:21

Heb je de mogelijkheid? Doén..minder worden ze er niet van. Pak er maar eens eentje uit het land en zet die een uurtje aan de muur vast zonder er aandacht aan te schenken (leren ze ook geduldig vaststaan, te wachten).
Geluk is de vrucht van intens werk
roos

Bericht door roos » di 07 jul 2009, 12:22

Ja dat is ook een goede Annabel.....Heb ik van de week ook gedaan met Ekdal en de eerste minuten gaat ie draaien maar zonder aandacht is het toch niet meer grappig dus toen stopte hij ermee..
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 07 jul 2009, 12:28

tja uniek en cherry kunnen ook niet zonder elkaar, ook al zien ze die andere 3 staan... ik sluit er dan gewoon 1 op in een stal met een boel hooi en dan staan ze rustig...

cherry springt er makkelijk over en uniek gaat alleen maar staan ijsberen en hinniken...

dj, bertus en boots staan eigenlijk nooit echt alleen...
komt vanzelf wel
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » di 07 jul 2009, 13:55

oefenen,oefenen,oefenen!

gerrit en Akes konden ook niet zonder elkaar....naja..gerrit kon niet zonder akes,andersom ging wel goed.
Maar het is echt rampzalig!!
We hebben nu hetzelfde probleem met cindy en gerrit, maar nu klampt cindy zich ook vast aan gerrit.
Dus we zijn daar nu ook mee bezig.
Je kan anders nooit iets met een paard alleen doen zonder dat de ander gek word.
En je kunt ook niet met 2 paarden tegelijk bezig zijn, want je hebt maar 2 handen en 2 benen.
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
Viv

Bericht door Viv » wo 08 jul 2009, 05:40

absoluut gaan oefenen om ze beurtelings mee te nemen. Gat dat goed dan kun je er 2 tegelijk mee gaan nemen zodat er 1 achterblijft. Anders kun je straks nooit weg met een van de 3.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 08 jul 2009, 08:22

Een van de drie mee nemen gaat super! Maar mijn vraag is juist een achter laten. Een uit het weiland laten terwijl de rest erin staat en vast zetten is geen probleem. Het is bij ons echt het weg gaan met de paardjes een achter blijven. Dat was met Imka altijd een probleem en ik heb weinig trek dat Emy of Elvis dit in de toekomst ook niet kunnen. Ik bedoel het is toch fijn als ik een keer wil gaan rijden en Dees is er niet ik het toch gewoon kan!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 08 jul 2009, 09:03

hebben jullie geen stal dan dat je de achterblijver op kan sluiten?
ik gok het ook niet hoor :n
cherry is er al eens over gekomen en uniek gaat net zo lang staan ijsberen en gillen tot ik terug ben....
(ook al zien ze de hengsten!!!!!)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Vera

Bericht door Vera » wo 08 jul 2009, 10:27

ik weet wel dat de kleintjes die het gewend waren om eens alleen te blijven bij ons later makkelijker waren dan waarmee we dit niet hadden gedaan.

Vera is nooit alleen gebleven, maar heeft er nu nog steeds grote moeite mee. Finny het vuelen van Umela, heb ik al heel snel alleen in het land gelaten en nu blijft ze zelfs netjes achter een stroomdraadje.

Het zal ongtwijfeld ook aan karakter van het dier liggen of het makkelijk gaat of niet. Maar jong geleerd is nog altijd oud gedaan.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Esther

Bericht door Esther » wo 08 jul 2009, 10:44

Als je de kans hebt regelmatig gaan oefenen.
Heb je later profijt van..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Elvis

Bericht door Elvis » wo 08 jul 2009, 16:22

Dit is inderdaad lastige positie voor ons.Hosta had er nooit zoveel problemen mee,die gilde wel wat en rende 3 rondjes en ze ging weer staan eten als Imka uit rijden ging,nou was dat ook niet zo'n springer.Imka is alleen zo'n belangrijk paard in "onze kleine kudde'' dat als imka uit rijden gaat die kleintjes al best heftig reageren.Zo is Elvis dus ook al over een hek heen gesprongen.
Nu valt dit wel mee omdat Emy er is en hij daar redelijk mee optrekt.
We zouden het inderdaad gewoon is moeten oefenen,zo ook als de 1 gaat borstelen de ander in het land laten meestal loopt iedereen mee maar zo begint dat geplak natuurlijk ook al.Die kleintjes zijn alleen zo lenig en springerig en Emy gaat overal door heen en Elvis over heen.Dus je zou ze dan denk ik echt vast moeten zetten als er 2 uit stappen gaan.

Maar het is ook zeker een idee om de 1 even in de paddock te zetten en met de ander wat te gaan doen in het land zo kun je natuurlijk wel beginnen om wat afstand te creeeren.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » wo 08 jul 2009, 23:23

Hoe hoog is bij jullie het stek dan?
Hij was er hier goed achter te houden, al is hij natuurlijk wel wat groter gegroeid.. En als ze het geintje eenmaal door hebben..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 09 jul 2009, 06:53

Nou niet zo heel hoog Esther, ik denk dat het bij mij tot mn navel komt en daar komen ze makkelijk overheen. Bij Imka was ik er ook alijd bnag voor dat ze erover heen zou komen. Ze heeft het gelukkig nooit gedaan maar met die kleintjes. Maar goed een moet er dan gewoon bij blijven!
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 09 jul 2009, 06:57

Als ze respect hebben voor stroomdraad, oftewel...er staat genoeg power op, dan is het niet anders dan 1 meenemen (ze zijn alleen)....hier hebben ze er eigenlijk ook gewoon aan moeten wennen en als je er niet om maalt dan nemen hun dat heel snel over. En misschien zijn ze de eerste paar keer wat in paniek, maar uiteindelijk is elk paard hier nog overgegaan op maar weer vreten...
Geluk is de vrucht van intens werk
Elvis

Bericht door Elvis » do 09 jul 2009, 15:15

Ja Elvis kan goed springen }-)

Er staat nu langs het hele hek,grote palen van denk ongeveer 1.40 hoog met draad en moet het afkloppen daar blijft hij nog achter.Maar er is een tijd geweest dat ze geen enkel respect hadden voor het lint zelfs niet na een nieuw gekocht aparaat.Emy ging overal doorheen.Ze rende zo hard dat ze de klap toch nauwelijks voelde.We hebben haar toen helemaal nat gemaakt en met ijzer behangen maar nog viel het wat tegen haha...
Nu gaat dat wat beter maar je weet natuurlijk wat er gebeurt als ze "paniekerig" worden.

Maar goed we zullen het toch eens uit moeten proberen.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
roos

Bericht door roos » do 09 jul 2009, 15:20

Misschien kan je eerst een paar keer doen wel alleen laten staan maar de andere 2 zo neerzetten dat het paard wat alleen staat ze nog wel kan zien. En dan steeds langer en dan uit het zicht.
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Plaats reactie