IJzers

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ullah

IJzers

Bericht door Ullah » ma 06 jul 2009, 13:36

Momenteel heeft Uul gewone standaard ijzers. Daar loopt ze prima op en worden door de hoefsmid keurig aangebracht d.m.v. warm beslag.
Nu ben ik aan het mennen geslagen en raak ik steeds enthousiaster. Ik heb begrepen dat het voor paarden niet fijn is om veel op harde ondergrond (steen, beton) te draven. Natuurlijk kan ik me zo voorstellen dat dit niet bevordelijk is voor het beenstelsel van je paard. Maar met mennen ontkom je er niet altijd aan. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Zo ja, wat voor een ijzers heb jij onder je paard? Heb je nog speciale zooltjes? Rubber of leer? En dan volledig onderlegd of deels?

Ik wil voor mijn meisje graag het beste van het beste, ben zuinig op d'r en wil zo min mogelijk schade aanrichten.
Laatst gewijzigd door Ullah op ma 06 jul 2009, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hersentocht", samen met Ullah 480 km wandelen voor het goede doel zie http://www.facebook.com/hersentocht of http://www.geef.nl/actie/hersentocht

Ullah, v Drageset x vm Solar
Daphne!

Re: IJzers

Bericht door Daphne! » ma 06 jul 2009, 13:58

Wij mennen met de shetten, op het asvalt, dus de weg, stappen we altijd, ik het bos en op de zandpaden draven en galopperen we.
Ze draagt zomers rondom ijzers, omdat we dan veel mennen. S'winters staats ze bloedsvoets, al gaan we dan mennen doen we het rustiger aan.
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Ullah

Bericht door Ullah » ma 06 jul 2009, 14:46

Het probleem is dat we hier in Noord Holland maar weinig ruiter-/ menpaden hebben en je voor een ritje in de frisse buitenlucht dus grotendeels aan verharde wegen bent overgeleverd :s
"Hersentocht", samen met Ullah 480 km wandelen voor het goede doel zie http://www.facebook.com/hersentocht of http://www.geef.nl/actie/hersentocht

Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 06 jul 2009, 15:02

Wij mennen in Wanneperveen blootvoets...dat betekend dus ook dat we hier niet dag in dag uit vele kilometers afleggen, maar af en toe eens (van 1x per maand tot meerdere malen per week, afhankelijk van periode/paard/drukte). Daarnaast zijn we gezegend met fjorden met goede, sterke hoeven.

Sas daarentegen heeft een zeer langzame hoefgroei en die hoef ik geen week blootvoets over de straat te mennen. Daar liggen gewoon standaard ijzers onder, zonder zooltjes of iets dergelijks.

Het allerfijnste voor een paard is simpelweg blootvoets. Maar in sommige gevallen lukt dat gewoon niet omdat de hoefgroei niet de slijtage kan compenseren. Betreft zooltjes of puur ijzers denk ik dat je het best een kundige smid om advies, maar vooral uit onderbouwing van zijn advies kan vragen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » ma 06 jul 2009, 16:59

Jeskim heeft rondom ijzers, maar dat is meer voor haar gekantelde hoefbeentjes dan voor het mennen/rijden.
Ze heeft verder niets speciaals, gewoon normale ijzers.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
roos

Bericht door roos » ma 06 jul 2009, 17:03

Dancer heeft rondom ijzers, warm beslag. Nu toevallig voor orthopedisch beslag omdat ie zijn ijzers eraf had getrapt, maar anders heeft ie voor ook normale ijzers. Wel speciale voorijzers met 2 lippen.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Jowien

Bericht door Jowien » ma 06 jul 2009, 17:15

Je kunt ook nog aan hoefschoenen gaan denken.
Ik heb speciaal voor mennen schoenen aangeschaft, en verder loopt ze op blote voeten.
Ik heb laatst Renegade hoefschoenen geprobeerd van een vriendin, die gaan echt zeker weten niet uit. Kost wat, maar als je het omrekent met wat ijzers kosten, valt het wel mee of is het zelfs goedkoper. (En Renegade heeft toffe kleurtjes.)
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Krista

Bericht door Krista » di 07 jul 2009, 13:44

Normale ijzers is het meest voorkomende voor paarden zonder afwijkende voeten of aandoeningen hoor. Een zool of siliconen worden pas door je smid gebruikt als er iets aan de hand is doorgaans. Verder is zulk beslag duurder en met een zooltje lastig schoonhouden in de hoef.

Dus tenzij je fjord aangeeft dat ie gevoelige voeten heeft op het asfalt zou ik gewoon lekker doorrijden met je standaard beslag. En bij twijfel met je smid overleggen.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Brittlover

Bericht door Brittlover » di 07 jul 2009, 20:01

mijn hoefsmid had het erover dat ze een slag dikkere ijzers hebben.
nu heb ik dit niet nodig dus heb niet doorgevraagd, maar kwam erop neer dat mochten de ijzers te snel slijten kun je dikkere ijzers krijgen.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Fran

Bericht door Fran » di 07 jul 2009, 20:12

De haflingers waar ik reed, werden ook regelmatig voor de wagen gereden, zowel op de weg als op zand (in draf) deze waren rondom beslagen. Bij eentje sleet de boel wat sneller als bij de ander dus had Duke dikkere ijzers. Verder niks bijzonders, ze zijn gewoon een slagje dikker.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Esther

Bericht door Esther » wo 08 jul 2009, 10:46

Mijn hoefsmid legt als eerst normaal beslag aan, gaat dat niet goed dan gaat hij veranderen. Begin gewoon met de basis te proberen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 08 jul 2009, 14:36

Onze staleigenaar ment oa. marathon klasse 3 en zij hebben bij de paarden met ijzers gewone ijzers, waarmee ze ook grote stukken over de weg draven.

Denk dat je dit het beste aan de hand van je paard in combie met je smid moet bekijken. Ieder paard is anders. Zelf zou ik zeggen, als hij zonder kan, laat ze dan zonder ijzers staan. Maar als je veel over het harde rijd, ontkom je vaak niet aan ijzers. Je kan altijd nog over op speciaal beslag, maar dat zou ik er niet bijvoorbaad gelijk onder gaan leggen, of je moet western gaan rijden en slidings gaan maken O:)
Ullah

Bericht door Ullah » vr 10 jul 2009, 14:28

Bedankt voor al jullie tips, adviezen en ervaringen. Ik ben er uit, ga dus eerst met gewoon beslag aan de gang en dan zien we wel of juffie het daar goed op doet. Inderdaad niet bij nagedacht dat je dan altijd nog een alternatief hebt ;)

Plaats reactie