Ervaringen rubber / happy mouth bit
Ervaringen rubber / happy mouth bit
Yanneke en ik hebben al een aantal bitten 'versleten'. Na een bredere dubbelgebroken, enkelgebroken waar ze beide niet fijn op liep heb ik een dunne dubbelgebroken en enkelgebroken bit geprobeerd. Deze nam ze allemaal niet erg fijn aan. Omdat ze met mennen het bit wél fijn aannam heb ik vorig jaar een dunne (1cm) ongebroken stang met tongboogje gekocht. Volgens mij is het eigenlijk een onderlegtrensje. Op dit bit loopt ze eigenlijk heel fijn! Volgens mij is het alleen niet toestaan om met dit bit een (ABOP)proef te rijden. Inmiddels heb ik alweer een paar keer een 'normaal' bit geprobeerd maar ik merk heel duidelijk dat ze deze echt niet fijn aanneemt.
Nu ben ik dus een beetje aan het kijken wat mijn opties zijn. Een 'normaal' enkel- en dubbelgebroken bit is Yannes dus duidelijk geen fan van. Van dikke bitten wordt ze helemaal niet vrolijk, volgens mij heeft ze gewoon behoorlijk weinig ruimte in haar mond. Ik dacht er nu dus aan om eens een bit met rubber of een happy mouth bit aan te schaffen. Zijn er mensen hier die ervaringen hebben met deze bitjes? Hoe reageren jullie paarden erop? En wat is nu wijsheid...weer een stangetje nemen (maar dat zijn van die goedkope dingen, is dat wel wat?) of toch weer terug naar een gebroken bit? En dan enkel of dubbel? Uiteraard ben ik ook bereid om te investeren in een aurigan-bit, alleen gezien onze eerdere ervaringen ben ik bang dat dit een (prijzige) miskoop wordt. Wie heeft er wijze raad?
Nu ben ik dus een beetje aan het kijken wat mijn opties zijn. Een 'normaal' enkel- en dubbelgebroken bit is Yannes dus duidelijk geen fan van. Van dikke bitten wordt ze helemaal niet vrolijk, volgens mij heeft ze gewoon behoorlijk weinig ruimte in haar mond. Ik dacht er nu dus aan om eens een bit met rubber of een happy mouth bit aan te schaffen. Zijn er mensen hier die ervaringen hebben met deze bitjes? Hoe reageren jullie paarden erop? En wat is nu wijsheid...weer een stangetje nemen (maar dat zijn van die goedkope dingen, is dat wel wat?) of toch weer terug naar een gebroken bit? En dan enkel of dubbel? Uiteraard ben ik ook bereid om te investeren in een aurigan-bit, alleen gezien onze eerdere ervaringen ben ik bang dat dit een (prijzige) miskoop wordt. Wie heeft er wijze raad?
Re: Ervaringen rubber / happy mouth bit
Ik heb zo'n appelding bit voor Olaf. Hij loopt er prima op maar hij loopt ook prima op andere bitten (wat dikker of dunner, enkel of dubbel gebroken je voelt geen verschil).
Dus ik kan je niet echt helpen.
Dus ik kan je niet echt helpen.
-
ik heb ook verschillende bitten, maar persoonlijk vind ik het appel bitje fijner. heb het gevoel alsof ze deze beter loslaat! ze knabbelt er wel veel meer op!
Azalie :: Isabeau
ik heb zo'n appelbit gehad, maar er kwam een flink scherpe rand aan.
Voor mij (naja voor sjors dan) geen appelbit meer.
Voor mij (naja voor sjors dan) geen appelbit meer.
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
SJORSJE 
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!

Een ongebroken (bus)trens mag wel op de KNHS wedstrijden. Ik rijd Binkie en Drafur er ook mee..die geven ook aan dat fijner te vinden...nja..waarom dan martelen met een gebroken 'omdat het hoort'.
Rubber heb ik ook, een ongebroken, maar buigzaam. Gebruik m nooit meer. Heb het idee dat hij een beetje irriteert in de mondhoeken (glijd minder) en daarnaast liep Sas (daar had ik m voor) er niet beter op dan haar enkel gebroken bit. Bij haar heb ik ook de ongebroken trens in gehad en die nam ze fijner aan.
Rubber heb ik ook, een ongebroken, maar buigzaam. Gebruik m nooit meer. Heb het idee dat hij een beetje irriteert in de mondhoeken (glijd minder) en daarnaast liep Sas (daar had ik m voor) er niet beter op dan haar enkel gebroken bit. Bij haar heb ik ook de ongebroken trens in gehad en die nam ze fijner aan.
Geluk is de vrucht van intens werk
Bedankt voor de reacties!
Ik zie nu trouwens dat er ook happy mouth stangen bestaan... Misschien is dat ook wel wat! Ik ga eens kijken vanmiddag
Dat ben ik met je eens hoor! Alleen het stangetje waar ik nu mee rij is volgens mij een onderlegtrens, dus voor een stang- en trenshoofdstel. Met van die kleine ringen. Claudje hier op FW heeft hem toentertijd ook voor Ullwin gehad, misschien dat je dat nog weet. Volgens mij zijn die stangen niet toegestaan...Bella schreef:Een ongebroken (bus)trens mag wel op de KNHS wedstrijden. Ik rijd Binkie en Drafur er ook mee..die geven ook aan dat fijner te vinden...nja..waarom dan martelen met een gebroken 'omdat het hoort'.
Ik zie nu trouwens dat er ook happy mouth stangen bestaan... Misschien is dat ook wel wat! Ik ga eens kijken vanmiddag

- Evaliensvenna
- Contacteer:
Ik heb laatst een 2e hands happy mouth stangbit gekocht, Svenna had na 2x rijden haar mondhoeken kapot door een scherp randje wat eraan zat. Voor mij dus geen happy mouth bit meer!
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Ik heb er diverse in het assortiment. Happy mouth watertrens heb ik ook de ervaring mee dat het scherp wordt in de mondhoek. Met de bustrensvariant heb ik dat niet , die bevalt goed.
Verder had ik voor Mindy jarenlang een zeer flexibel ongebroken rubber bit. Deze slijt wel na 1-2 jaar (dus controleren op sterkte) maar kost vrijwel niets en het was het fijnste bit waar ze ooit mee gelopen heeft.
Ben verder persoonlijk niet zo van de stangetjes.
Verder had ik voor Mindy jarenlang een zeer flexibel ongebroken rubber bit. Deze slijt wel na 1-2 jaar (dus controleren op sterkte) maar kost vrijwel niets en het was het fijnste bit waar ze ooit mee gelopen heeft.
Ben verder persoonlijk niet zo van de stangetjes.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Nou uiteindelijk is de keus toch gevallen op een ongebroken happy mouth bit. Toch een stangetje dus. Ik heb er net even mee gereden en Yanneke was er toch druk mee! Ze heeft de hele tijd lopen kauwen en op een gegeven moment liep ze er echt heel fijn mee
Nu maar hopen dat dat zo blijft
Die dingen zien er trouwens niet uit zeg, net van die glow-in-the-dark-gevalletjes!
Die scherpe randjes zijn wel een terugkomend thema zie ik... Dat ga ik 'scherp' in de gaten houden (jeeee wat een flauwe woordgrap).
Jeempie, zo'n flexibel rubberen bitje heb ik ook even over nagedacht, maar op de een of andere manier lijkt dat me niks. Maargoed, ik kan het altijd eens proberen natuurlijk mocht dit toch niet bevallen.

Die scherpe randjes zijn wel een terugkomend thema zie ik... Dat ga ik 'scherp' in de gaten houden (jeeee wat een flauwe woordgrap).
Jeempie, zo'n flexibel rubberen bitje heb ik ook even over nagedacht, maar op de een of andere manier lijkt dat me niks. Maargoed, ik kan het altijd eens proberen natuurlijk mocht dit toch niet bevallen.