onafhankelijke zit???
onafhankelijke zit???
wat wordt er eigenlijk met deze term bedoelt? Ik zit te overwegen om een barefoot aan te schaffen op termijn omdat het zadel van Raika mij te klein is. maar daar hebben ze het ook over een onafhankelijke zit.
Geen idee wat ze daarmee bedoelen. Wie maakt me wijzer?
Geen idee wat ze daarmee bedoelen. Wie maakt me wijzer?
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Nu paardloos.
Re: onafhankelijke zit???
ik neem aan dat ze daarmee bedoelen dat je zit niet word :gedwongen" door de vorm van het zadel.dus echt zit zoals jij van nature zit.
sommige (boom)zadels hebben een erg diepe zit oid,waardoor je dus in een bepaalde positie "gedwongen" word.
weet niet zo goed hoe ik het duidelijker uit meot leggen.
sommige (boom)zadels hebben een erg diepe zit oid,waardoor je dus in een bepaalde positie "gedwongen" word.
weet niet zo goed hoe ik het duidelijker uit meot leggen.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Een oude instructrice zei keertje tegen mij, dat ik een onafhankelijke zit had, want als ik aan het licht rijden was en ik stak mijn hand in de lucht dan veranderde er verder niks in mijn houding. Maar hoe ik dat moet toepassen op een zadel weet ik even niet.
Met een onafhankelijke zit ben je niet afhankelijk van je paard of het zadel. Je kunt dus rijden zonder het paard te hinderen. Fran legt het onafhankelijk zitten heel goed uit, maar wat Helen zegt bevat ook een kern van waarheid.
Als jij niet onafhankelijk kunt zitten zal de voorkeur bij aanschaf van een zadel vaak (maar niet altijd!) uitgaan naar een zadel met diepe zit, meestal icm dikke kniewrongen. Kun je wel onafhankelijk zitten, dan ervaar je een gedwongen zit vaak (wederom "maar niet altijd!) als een belemmering. Een barefoot eist een heel onafhankelijke zit omdat je veel dichter op het paard zit en het paard jouw bewegingen en (on)balans beter aanvoelt.
Als jij niet onafhankelijk kunt zitten zal de voorkeur bij aanschaf van een zadel vaak (maar niet altijd!) uitgaan naar een zadel met diepe zit, meestal icm dikke kniewrongen. Kun je wel onafhankelijk zitten, dan ervaar je een gedwongen zit vaak (wederom "maar niet altijd!) als een belemmering. Een barefoot eist een heel onafhankelijke zit omdat je veel dichter op het paard zit en het paard jouw bewegingen en (on)balans beter aanvoelt.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zo te horen, denk ik dat ik een redelijk onafhankelijke zit heb. dan lijkt me een dat ik niet echt in raika's zadel pas. Daar voel ik me zo opgesloten in. Maar eens zo'n zadel opvragen, en dan sparen.....
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Nu paardloos.
Nu paardloos.
Een onafhankelijke zit betekent dat je op het paard kunt zitten en verschillende hulpen los van elkaar kunt geven zonder daarbij je paard te storen of je balans te verliezen. Het is de basis voor goed paardrijden.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Je komt er snel genoeg achter als je op je paard rijdt zonder zadel. 

Liefde is..Alies Dragan Jouke
- Cindy+Uniek
een goede oefening om te testen is 2 x staan om van been te wisselen ipv 2 x zitten...
als je daar goed bij na moet denken, terug valt in het zadel of naar je teugels grijpt ben je iig nog níet onafhankelijk!
(en dan meerdere keren doen op 1 lange zijde)
als je daar goed bij na moet denken, terug valt in het zadel of naar je teugels grijpt ben je iig nog níet onafhankelijk!

(en dan meerdere keren doen op 1 lange zijde)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Charret schreef:Je komt er snel genoeg achter als je op je paard rijdt zonder zadel.
dan heb ik een heule beste onafhankelijke zit, whaha, ik rij al 4 weken zonder zadel, helaas..
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
heb je je zadel nog niet binnen tamara? duurt best lang zo voor je. Straks wil je niet eens meer met zadel
Nu paardloos.
Nu paardloos.
Zo leer je meteen waar je fouten liggen. Voor 2 jaar terug kon ik nog geen ronde in draf maken.Tamara schreef:Charret schreef:Je komt er snel genoeg achter als je op je paard rijdt zonder zadel.
dan heb ik een heule beste onafhankelijke zit, whaha, ik rij al 4 weken zonder zadel, helaas..

Nu is het geen probleem meer.
Ik heb 12 wkn. zonder zadel moeten doen

Liefde is..Alies Dragan Jouke