veulenboek --> stamboek

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
rosalie

veulenboek --> stamboek

Bericht door rosalie » do 11 jun 2009, 22:05

hoi,

ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kon niks duidelijks vinden.. (als het wel ergens blijkt te staan sorry. |o )

arin heeft nog steeds zijn veulenboek, ik heb begrepen dat je dit moet veranderen en dat, dat alleen kan door naar een keuring te gaan. nu heb ik daar wat vragen over, kon het in het boekje ook niet echt vinden.

1. is dat dan zo een "medische" keuring of moet je ook rondjes rennen in zo een bakje? (of beide)
2. waar kan ik me inschrijven?
3. mag je met een pony met artrose meedoen?

ik hoop dat jullie me hierbij willen helpen, want ik kom er zelf echt niet uit.. B-)

groetjes roos
Anita
Contacteer:

Re: veulenboek --> stamboek

Bericht door Anita » vr 12 jun 2009, 06:15

Om te beginnen moet je paard DNA getest zijn voordat hij opgenomen kan worden in het stamboek en jij moet als eigenaar in zijn paspoort staan en je moet lid zijn van het stamboek.
Dan kun je je inschrijven voor een keuring naar keuze via het inschrijfformulier dat in het voorjaars- en zomerboekje van "Het Fjordenpaard" zit. Dit moet voor 15 juli gebeuren.
Op de keuring wordt zijn signalement opgenomen (evt. aftekeningen en kruinen omschreven) en wordt hij gemeten. Dit is de stamboekkeuring. Vervolgens kun je meedoen aan de premiekeuring waar je paard op exterieur en beweging wordt gekeurd. Hiervoor moet je rondjes lopen met je paard in een keuringsring samen met de andere deelnemers. Een voor een worden de paarden vervolgens individueel gekeurd door de jury en moet je met je paard een stukje stappen en draven. Als iedereen is geweest worden de paarden geplaatst.
Om mee te kunnen doen mag je paard in ieder geval niet kreupel lopen want dan moet je de ring verlaten.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
rosalie

Bericht door rosalie » vr 12 jun 2009, 19:33

oke,

hij is al dna getest en hij staat op mijn naam. dus dat is al goed.
het inschrijf formulier staat op pag. 47 toch? of is dat alleen voor merries?

ik weet natuurlijk niet hoe hij op de dag zelf loopt dat is altijd even afwachten.
Kimmes
Contacteer:

Bericht door Kimmes » vr 12 jun 2009, 21:36

Dat inschrijfformulier kun je gewoon gebruiken; dat is voor zowel merries als ruinen :j
rosalie

Bericht door rosalie » zo 14 jun 2009, 19:38

oke dank jullie wel!
Ellebel

Bericht door Ellebel » ma 15 jun 2009, 08:54

*edit* wilde de toevoeging doen die Anita al gedaan had mbt kreupelheid in de ring.
Plaats reactie