Zo zag het er vandaag uit.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OSKVCTU6-D.jpg

Even wat bijkomende info: Hij gaat van ongeveer 12 uur 's middags tot 16 of 17 uur 's avonds op de wei. Daarnaast staat hij op zand en krijgt hij hooi. Op de weide staat vrij hoog gras en er zitten erg veel insecten. De wei is op zich wel vrij arm (ook al is ze bemest half april, het gras groeit echt tergend langzaam). Toen ik ze daarstraks van de wei wilde gaan halen merkte ik tot mijn stomme verbazing dat ze uit zichzelf van de wei af waren gekomen. Falco stond zelfs in de schuilstal, wat ik hem niet vaak zie doen.
Falco is erg gevoelig voor insectenbeten en krijgt regelmatig dikke bulten en bobbels in de zomer, hij wordt ook gek van insecten (lopen bokken, nijdig gedrag). Ik vermoed dan ook dat hij daardoor binnenkwam: nabijheid van water en hoog gras zijn een feest voor steekvliegen en ander ogedierte. Het valt me op dat hij zijn staart en manen vrij goed met rust laat. Hij schuurt vooral zijn billen en hals. Wanneer hij overvoerd is, dan is zijn staart juist het eerste wat eraan gaat... Van de andere kant schuurt hij alleen IN de wei. als hij op het zand staat, dan stopt dit (ik zie hem 's ochtends of later in de avond nooit met tekenen van schuren).
Ik heb dus een vermoeden, maar geen zekerheid dat het vanwege de insecten is, maar hoe kan ik dat nagaan? Ik kreeg de tip van iemand om knoflook te gaan geven, maar hoe zijn jullie ervaringen daarmee? Ik hoorde namelijk ook dat dit bloedarmoede kan veroorzaken.. Ik kan natuurlijk een eczeemdeken opgooien (oei, dag mooie manenboog) en hopen dat dat helpt, maar ik vind het een beetje gek om direct veel geld uit te geven zonder goed te weten wat het is waar hij last van heeft.
Als ik dan toch knoflook zou geven (mits genoeg positieve ervaringen), geef ik hem dan snippers, poeder of teentjes? En hoeveel moet je geven opdat het effectief is?