Toch maar de vraag over het kwijlen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Anna_Dani

Toch maar de vraag over het kwijlen

Bericht door Anna_Dani » di 26 mei 2009, 20:13

Ik heb getwijfeld om de vraag te stellen, maar na mijn zoektocht op google wil ik toch jullie mening horen. Gillian kwijlt enorm, dag in dag uit, jaar in jaar uit... In het voorjaar meer dan de rest van het jaar. Nou las ik dit:

De schrik slaat je om het hart als je de wei in loopt en je paard met een sliert kwijl bij de mond aantreft. Geen paniek. Het gaat waarschijnlijk om een redelijk onschuldige schimmelinfectie.

Symptomen
Paarden met de schimmelinfectie kwijlen enorm veel, verder zijn er nauwelijks veranderingen aan het paard zichtbaar. De darmbewegingen kunnen enigszins gestimuleerd zijn en de hartslag verhoogd. Het enige opvallende symptoom is de continue stroom van helder speeksel uit de mond.

Oorzaak
Het overmatig speeksel produceren wordt veroorzaakt door een gifstof die gemaakt wordt door schimmels die voorkomen op klaver en/of gras. Deze gifstof, slaframine, zorgt voor stimulatie van de speekselklieren. De schimmel is te herkennen aan de zwarte puntjes op de onderkant van het gras- en/of klaverblad. ,,De schimmel gedijt goed in vochtig, wat kouder weer. Voornamelijk in de herfst dus”, verklaart voedingsdeskundige Anneke Hallebeek.

Behandeling paard
Het overmatig kwijlen is niet te behandelen. Haal paarden die veel kwijlen uit de wei tot het weer omslaat. Als het koud en droog is, verdwijnt de schimmel vanzelf. Zorg dat er voldoende schoon water beschikbaar is om uitdroging te voorkomen. Als het kwijlen ondanks het uit de wei halen van het paard meerdere dagen aanhoudt, adviseert Hallebeek om contact op te nemen met de dierenarts.

Weidebeheer
De schimmel kan op de weide van het ene op het andere jaar overleven, ook in vers hooi van besmet gras blijft de gifstof actief. Door het maaien en verwijderen van het verse, besmette gras kan de besmetting van de weide worden verminderd. Op een weide met veel klaver heb je meer risico op het ontstaan van deze schimmelvorming, verwijder eventueel (een deel van) de klaver.

Verwarring met andere ziekten
Er zijn meer aandoeningen waarbij overmatig kwijlen optreedt. Het is mogelijk dat je paard last heeft van haken op de kiezen of een kieswortelontsteking. Controleer ook of er sprake kan zijn van een allergische reactie of irritatie van het mondslijmvlies door haren van de eikenprocessierups.

Als het inderdaad om een schimmelinfectie gaat, waarom heeft dan alleen Gillian er last van? Er moeten toch meer paarden zijn die daar last van hebben? Er staan 80 paarden bij ons op stal! Wat kan ik nu het beste doen? Tand- en veearts hebben gekeken en niks kunnen vinden. Ik zal morgen anders eens contact opnemen met de veearts, misschien hebben ze inmiddels meerdere meldingen binnen gekregen en kunnen me vertellen wat ik het beste kan doen.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
lientje

Re: Toch maar de vraag over het kwijlen

Bericht door lientje » wo 27 mei 2009, 07:28

Mijn paarden hebben dit vorig jaar gehad (2 van de drie) echter dit was na van de wei afhalen weg.
Ze gingen de wei weer op: weer bingo.
Nu staan ze op een andere wei en ze hebben er geen last meer van.
De paarden die nu in hun wei lopen hebben er ook geen last van.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » wo 27 mei 2009, 13:55

Hmm vaag. Ik heb de veearts gebeld en die wil (uiteraard) dat we langskomen om verder in zijn mond te kijken. Hij zei ook dat als het een schimmel zou zijn, meer paarden er last van zouden moeten hebben. Ben benieuwd. Gil is niet van mij en de eigenares staat op knappen (ruim 41 weken zwanger). Dus ik wacht wel even tot ze is bevallen en weer een beetje mens is...
Fran

Bericht door Fran » wo 27 mei 2009, 17:05

Maar staat Gil in een wei met groen met de symtomen van de schimmel (die zwarte puntjes?). Misschien maakt hij gewoon meer slijm aan dan een ander, net als dat de een meer zweet dan de ander. Maar ik kan je niet verder helpen.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » do 28 mei 2009, 06:04

Ik zal er eens foto's van maken.
Kelly

Bericht door Kelly » do 28 mei 2009, 06:15

Fran, nee Gil kwijlt echt overmatig veel!
Hij staat het er ook echt uit te spugen en het is ook slijmerig.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 28 mei 2009, 07:09

Anna_Dani schreef:Hmm vaag. Ik heb de veearts gebeld en die wil (uiteraard) dat we langskomen om verder in zijn mond te kijken. Hij zei ook dat als het een schimmel zou zijn, meer paarden er last van zouden moeten hebben. Ben benieuwd. Gil is niet van mij en de eigenares staat op knappen (ruim 41 weken zwanger). Dus ik wacht wel even tot ze is bevallen en weer een beetje mens is...
Maar doet ze het dit jaar voor het eerst dan of doet ze het altijd in het weiland?
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » vr 29 mei 2009, 08:35

Hij doet het eigenlijk ook als ie niet op het land staat. Hij begint al met veel kwijlen voordat het weideseizoen is begonnen. Ik heb er een foto van gemaakt, moet hem nog ff uploaden, maar het is echt heel vies en heel veel.
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » za 30 mei 2009, 06:49

Dit ligt vrijwel dagelijks voor zijn stal (dan is ie nog niet op het land geweest). Op het land kwijlt ie helemaal niet.

Afbeelding
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » di 02 jun 2009, 20:22

De laatste paar dagen is het weer iets minder en hij staat nog steeds 5 uur per dag op het land...
Plaats reactie