jeuk!!!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Aurora
Contacteer:

Re: jeuk!!!

Bericht door Aurora » di 05 mei 2009, 13:18

Bij Zariska is het nu na zo'n 1,5 week zo goed als over heb haar van de brok afgehaald en ben gaan matigen met gras. Het gras kan in deze zeer groeizame periode van het jaar met koude nachten wel zo'n 20% oplosbare koolhijdraten bevatten.
Ik heb Zariska en Furora altijd naar het einde toe van de dracht wat langer in de wei en geef ze dan van lieverlee wat extra merrie brok . Het hele jaar door hebben ze een pond brokjes en naar het einde toe een kg. Ook hebben ze naar het einde van de dracht meestal wat overconditie.
Heb toch een donkerbruin vermoeden dat voor haar de combinatie van hormonen en extra suikers wat te veel is van het goede.....Ze heeft geen droge huid[iedere dag een scheutje zonnebloemolie] en ook van mugjes [Knutten] hebben ze hier geen last. Ben nu ook van plan om Furora geen extra merriebrok te geven en ook maar spaarzaam iedere dag in de wei te doen. Ik ben benieuwd of dit effect heeft op de "zwangerschapskriebels". Ze krijgen hier bij de weigang ongeveer 4 Kg hooi bij.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Esther

Bericht door Esther » di 05 mei 2009, 19:56

Tea heeft geen overconditie, vind haar wel mooi nu.
Haar hals is altijd wel wat zwaar, echt zo'n Halldor nek, als die dat reepje op haar nek verliest is ze te mager..

Vorig jaar was ze dikker en toen schuurde ze niet aan haar manen, wat ze nu wel minimaal heeft gedaan..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Pasja

Bericht door Pasja » di 05 mei 2009, 19:57

Aurora schreef:Hebben alle merries die drachtig zijn of net geweest zijn van hierboven op dit moment wat overconditie ? Die een hardere hals ? Ik ben daar erg benieuwd naar....
Je bedoelt dat ze het '"te goed" hebben, om het zo maar even te noemen?
Tja, 't is voor mij allemaal nieuw en ik wil niet graag dat Pasja tekort komt, dus het zou best kunnen dat ik haar teveel geef. Ben nu wel aan het minderen met gras (draad minder snel verzetten) en geef in plaats daarvan wat hooi bij. Ook iets minder brok (3/4 gele schep). Maar even afwachten of dit werkt...
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » wo 06 mei 2009, 18:23

Pasja schreef:
Aurora schreef:Hebben alle merries die drachtig zijn of net geweest zijn van hierboven op dit moment wat overconditie ? Die een hardere hals ? Ik ben daar erg benieuwd naar....
Je bedoelt dat ze het '"te goed" hebben, om het zo maar even te noemen?
Tja, 't is voor mij allemaal nieuw en ik wil niet graag dat Pasja tekort komt, dus het zou best kunnen dat ik haar teveel geef. Ben nu wel aan het minderen met gras (draad minder snel verzetten) en geef in plaats daarvan wat hooi bij. Ook iets minder brok (3/4 gele schep). Maar even afwachten of dit werkt...
Ja dat ze te dik zijn, een harde hals met streepje van boven naar beneden en 2 extra kussentjes op hun kont links en rechts van de ruggegraat.
Ik heb het er ook met de dierenarts over de diaree rond de 10de dag na de geboorte gehad dat de rijkheid van de voeding de veroorzaker is van dit probleem. Dus niet de hengstigheid van de merrie. De merriemelk wordt rond deze periode voedzamer en het veulen moet zich hier nog aan aanpassen wat zijn darmpjes betreft. Dus je zou wat voorzichtiger kunnen zijn in deze periode met brok en i.p.v kuil/voordroog, gewoon hooi te geven. .
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Lisa

Bericht door Lisa » wo 06 mei 2009, 19:00

Alinde krijgt nu halve merriebrok per dag en halvje meusli. Daarnaast staat ze op kort gras en krijgt ze in de ochtend en avond een klein plukje kuil. Ze ziet er nu super uit, maar hopen dat het zo blijft (ivm vorig jaar dat ze alles aan dr veulie gaf en ze dr zelf niet goed uitzag). We zullen zien. Als het goed is nog 2 weekjes of iets langer natuurlijk, maar als het eerder komt vind ik het natuurlijk ook niet erg. Als het veulentje maar gezond is.

Manen en staart laat ze nu redelijk met rust (wassen heeft dus echt wel geholpen!)
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Pasja

Bericht door Pasja » do 07 mei 2009, 14:00

Als ik jullie goed begrijp, is het beter om nu hooi bij te voeren om te voorkomen dat ze teveel gras eten? En als het veulen er eenmaal is lekker de graswei in?
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
Esther

Bericht door Esther » do 07 mei 2009, 17:45

Beetje gras is altijd goed hoor voor de aanstaande moeders. Maar liever nu wat hooi en dan straks lekker aan het gras zetten, is goed voor de melkproductie..
Pasja mag ook iets kalm aan doen met het gras hoor, die is wel wat in overconditie..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Lisa

Bericht door Lisa » vr 08 mei 2009, 06:26

Te vroeg gejuigd! jeuk is terug helaas. Dr is ook al een deel van de voorpluk weg!! (neee!!!) daar was ik juist zo trots op (vera had veel minder pluk). Ik hoop dat ze het niet te erg afschuurd, want dat is niet mooi he en al helemaal niet voorop de keuring.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Plaats reactie