Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
Megan
Bericht
door Megan » ma 20 apr 2009, 08:34
Claudje schreef:Mijn buitenpaardje is ook nog niet helemaal door haar vacht heen

Ik heb een speciale kam besteld
via mijn werk die ik ga uitproberen

Ik zal dan wel even een before en after verslagje maken

Deze
kam is bedoeld voor honden, katten en paarden, dus die mag bij ons goed aan het werk met één paard,
één hond, twee katten (en twee konijnen, die ga ik er ook mee kammen)
Ben benieuwd! Ik hou het in de gaten of hij jou bevalt! Vooral als de prijs wat minder is.
Deze heb ik:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=40978
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
-
Jankeke
Bericht
door Jankeke » ma 20 apr 2009, 18:10
nancy-imka@ ik heb Vlin vanmiddag zijn eerste boterham met lijnzaadolie gegeven en dat ging er met smaakt in onder de jaloerse blikken van de andere drie. Die hebben we toen ook maar een kaal boterhammetje gegeven. Toen was de rust weer terug.
kimmes@ heb de borstel die jij aanraadde geprobeerd. Eerst gekeken of hij bij ons te koop was. Niet dus. Maar mijn rijmaatje had er nog eentje. Nou en het vloog eraf. Wat een fijn ding om te gebruiken. Op de grond lag een heel tapijt haren zonder dat mijn armen er pijn van deden. Dus ook voor het baasje is het een ideaal apparaat en dat voor nog geen 5 euro. Iedereen die hem zag zei dat hij er zo mooi uitzag!!!!!
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
-
Suus
Bericht
door Suus » ma 20 apr 2009, 18:11
Morris heeft voor het eerst buiten gestaan van de winter en begint er nu een beetje netjes uit te zien. Ik borstel met een rubber rosborsteltje. Mijn idee is dat die niet zo hard en diep gaan, zodat je geen huid-vetlaagje wegpoetst dat hem beschermt tegen regen en kou. Ook trek je het haar er niet mee los, maar poets je alleen de losse haren weg. Ik denk dat het haar wat niet los genoeg zit nog nodig is, anders zou het wel loslaten. Ik zie ze hier in de wei met de achterkant van een zweetmes de haren er uit werken. Dat gaat heel snel, maar ik vraag me af of het goed en fijn voor je paard is..... Ik doe er wel wat langer over.
Morris, mijn superfjord!
-
Jankeke
Bericht
door Jankeke » ma 20 apr 2009, 18:31
Mij kan het verder ook niet schelen dat hij in zijn vacht zit maar wel dat hij het zo warm heeft en tijdens de buitenritten en de lessen gewoon staat te hijgen van de warmte en dan drijfnat thuiskomt.
All that we see
All that we seem
-
Kimmes
-
Contacteer:
Bericht
door Kimmes » ma 20 apr 2009, 18:54
Fijn dat hij bevalt. Het is voor jezelf idd heel licht in gebruik
Met een rubber rosborstel haal je juist het vetlaagje en niet de haren weg. Door het rossen maak je het vetlaagje los en met zo'n ijzeren roskam "kam" je alleen. Je trekt dan wel de losse haren eraf, maar het vetlaagje blijft zitten

En dat vetlaagje is met dit weer belangrijker, dan al dat haar wat er teveel op zit.
-
Daphne
Bericht
door Daphne » ma 20 apr 2009, 19:19
Ik heb ook zo'n kam, zeg maar een halve cirkel op een handgreep. Aan de eindes van de halve cirkel zitten tandjes. Hele vloerkleden haal ik er mee vanaf, niet normaal. Hij pakt ook echt alleen de losse haren mee

-
Machteld&Falco
Bericht
door Machteld&Falco » ma 20 apr 2009, 19:32
Ik heb ook zo'n veeroskam, maar ik gebruik hem niet

De tandjes van een zweetmes werken veel beter!
Hier trouwens ook nog een berenvachtje hoor.
-
truus1970
-
Contacteer:
Bericht
door truus1970 » di 21 apr 2009, 05:21
en dan al die rondvliegende haren, wandelaars onder het haar, mond vol haar...
Het is een eindeloos iets, als je hem ziet, valt het wel mee met het haar, maar als je aan het poetsen slaat.....dan sta je in een wolk van haar, sputter sputter al dat haar
Maar 62,95 voor een borstel gaat me te ver. Mss die andere met cirkels proberen, ik gebruik nu een rubberen roskam
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
-
Megan
Bericht
door Megan » di 21 apr 2009, 08:42
truus1970 schreef:en dan al die rondvliegende haren, wandelaars onder het haar, mond vol haar...
Het is een eindeloos iets, als je hem ziet, valt het wel mee met het haar, maar als je aan het poetsen slaat.....dan sta je in een wolk van haar, sputter sputter al dat haar
Maar 62,95 voor een borstel gaat me te ver. Mss die andere met cirkels proberen, ik gebruik nu een rubberen roskam
Ja, dat is ook belachelijk duur .............. maar ik sta niet meer in een wolk haren!

Ik had ook zo genoeg van dat haar overal!
Het kamt alleen het losse haar weg. Paar minuutjes en klaar. Als ik ze daarna met een gewone borstel doe, komt er bijna geen haar meer uit. Ondanks de prijs, ben ik er erg blij mee. Ik ga er ook vanuit dat hij jaren meegaat....
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
-
Machteld&Falco
Bericht
door Machteld&Falco » di 21 apr 2009, 17:08
Dat is me echt te duur voor een borstel...
Ik overweeg zo'n roskam die je op een stofzuiger zet... alleen, falco en dingen die veel lawaai maken...
ondertussen zweetmes ik vrolijk verder. Vandaag weer een berg haar

-
Jet&Erna
Bericht
door Jet&Erna » di 21 apr 2009, 18:13
Machteld als het ook zonder lawaai kan alleen dan duurt het even wat -met handmatige borstel- langer dat scheelt je zo weer aantal centen. In deze tijd van het jaar zie je de paarden genieten van een stevige borstelbeurt, zo fijn!
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent...'
Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
-
Machteld&Falco
Bericht
door Machteld&Falco » di 21 apr 2009, 19:03
Jet&Erna schreef:Machteld als het ook zonder lawaai kan alleen dan duurt het even wat -met handmatige borstel- langer dat scheelt je zo weer aantal centen. In deze tijd van het jaar zie je de paarden genieten van een stevige borstelbeurt, zo fijn!
ja, alleen die rondvliegende haren zijn wat minder.. De vogels zijn me dankbaar, hebben die weer nestmateriaal. Mijn moeder (die de was doet) en wandelaars zijn vaak wat minder blij.. En geloof me, die van mij geniet écht niet van een borstelbeurt. Daar is ie veel te ongeduldig voor

-
Jankeke
Bericht
door Jankeke » wo 22 apr 2009, 14:31
Vlin vindt het heerlijk. Staat met zijn ogen dicht in de parkeerstand. Zeker nu met die nieuwe roskam. Hij geniet daar zichtbaar van. Met die rubberen roskam gaat het hem gauw te hard en blijft hij, vooral als ik zijn rechterkant borstel, niet stil staan.
All that we see
All that we seem
-
Esther
Bericht
door Esther » vr 24 apr 2009, 09:56
Ik kwam dus gisteren terug, na 4 dagen weg te zijn geweest, de matjes witte haren lagen in het weiland..
Dus ik heb haar even lekker gepoetst, ik gebruik zo'n zweetmes met een kartelrand, werkt ook prima.
Jeskim stond echt te genieten, daar kwam ook een berg af!! Denk dat ze niet zo lang meer bezig is..
Zaterdag tijdens de knipcursus schaamde ik me dood, bij elk zuchtje wind woei er een pak haar af, hihi.. Je zou denken dat ik haar nooit poets..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
Jilly
Bericht
door Jilly » vr 24 apr 2009, 10:30
Wat kan dat opeens snel gaan he?
Ik was deze week enkel maandag snel even bij Hay geweest voor de medicijntjes te geven en verder niet meer en kwam gisteren aan en het was een heel ander paard! Opeens zoveel haar kwijt, en aan de buik kon ik gewoon plukken! Hij wordt dan toch nog knap

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
-
Annemarie
Bericht
door Annemarie » vr 24 apr 2009, 10:56
Ach, Nis heeft ook hier en daar een wit matje in de wei en die poets ik toch zeker 3-4 keer per week. Is gewoon geen poetsen tegenaan

. Ik borstel met een fijne borstel en trek steeds de haren uit de borstel, werkt ook wel aardig. Ik zorg wel dat ik de wind in de rug heb trouwens

.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
-
Jowien
Bericht
door Jowien » vr 24 apr 2009, 12:06
Orlinde is al veel haar kwijt (had ook erg veel), maar is nog lang niet klaar. Ze staat 's nachts ook buiten, en dat kan nog soms fris zijn, dus ik vind het wel een geruststellend idee. Wel harige uurtjes ja, bij een fjord. En op de kar.... pfoeoeoe dan zit je lekker in zo'n wolk haren die van het stuiterende paardje voor je af komt waaien. Hatsjoe! Overal kriebel ook, in je gezicht en nek...
Die metalen cirkel-roskam klinkt wel erg goed, daar ga ik ook eens naar kijken hier in de buurt.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
-
Kimmes
-
Contacteer:
Bericht
door Kimmes » vr 24 apr 2009, 13:24
Aran is nu bijna door zijn vacht heen. Je hoort weer ''klats'' in plaats van ''klop'', als je hem een klopje geeft

-
Anita
-
Contacteer:
Bericht
door Anita » vr 24 apr 2009, 14:03
Kimmes schreef:Aran is nu bijna door zijn vacht heen. Je hoort weer ''klats'' in plaats van ''klop'', als je hem een klopje geeft

Ja, zeg dat wel, dat was mij bij Meline ook al weer opgevallen, bij de jongens is het trouwens nog klop. Die zijn nog lang niet uitgehaart.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

-
Jankeke
Bericht
door Jankeke » vr 24 apr 2009, 16:54
Kimmes schreef:Aran is nu bijna door zijn vacht heen. Je hoort weer ''klats'' in plaats van ''klop'', als je hem een klopje geeft

Kimmes: wat een geweldige manier om uit te drukken wat het verschil is tussen winter- en zomervacht. Ik moest zo hard lachen toen ik dat las dat Koos (=hond) opsprong en enorm begon te blaffen. Maar het is inderdaad zoals je het beschrijft!!!!!
Ook ik eet iedere dag nu een heerlijk maaltje haren. Wat een geplak en gekriebel in je mond en neus. Nooit geweten dat er zooooooveeeeeel haren van een paard af kunnen komen. Mijn kleren zijn net zo behaard als Vlin zelf. Al kijk ik er maar naar met de borstel in mijn hand dan zie je het er al af vallen. Ik heb zo'n idee dat dit vreselijk moet jeuken. Op het ogenblil borstel ik wel iets minder omdat het 's nachts toch om het vriespunt hangt. Maar iedere keer komt hij nat terug van het buitenrijden terwijl ik toch echt geen gekke dingen doe. Maar het opmerkelijke is dat hij na een buitenrit steeds er "kaler" uit gaat zien. Dus lekker de wind erdoor helpt ook.
Nancy-Imka: En op zijn boterhammetje met lijnzaadolioe staat meneer al te wachten. Ben je niet slim!!!!!!
All that we see
All that we seem