regeltjes mbt bijrijder
regeltjes mbt bijrijder
wat voor regeltjes 'moet je opstellen'voor een bijrijder?
ik heb een meisje ontmoet, 19 jr, die op zoek was naar een verzorgpony/paard. rijd bij ons op de manege, leuke meid.
wat moet je allemaal op papier zetten
-zorgvuldig met spullen omgaan
-geen andere mensen er oplaten rijden
-eerste tijd geen buitenrit,of met mij erbij
- respectvol met pony omgaan
-niet bijvoeren
weten jullie nog dingendie handig zijn om in een 1e ontmoeting te noemen?
ik heb een meisje ontmoet, 19 jr, die op zoek was naar een verzorgpony/paard. rijd bij ons op de manege, leuke meid.
wat moet je allemaal op papier zetten
-zorgvuldig met spullen omgaan
-geen andere mensen er oplaten rijden
-eerste tijd geen buitenrit,of met mij erbij
- respectvol met pony omgaan
-niet bijvoeren
weten jullie nog dingendie handig zijn om in een 1e ontmoeting te noemen?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Re: regeltjes mbt bijrijder
-Niet roken bij de paarden.
-Spullen die bij het paard horen gebruiken (dus geen andere borstels of hoofdstellen gebruiken oid)
-niet aan het paard knippen (jaja, ik heb het meegemaakt, das niet leuk)
-Met cap rijden (als je dat zelf belangrijk vind natuurlijk)
Succes
-Spullen die bij het paard horen gebruiken (dus geen andere borstels of hoofdstellen gebruiken oid)
-niet aan het paard knippen (jaja, ik heb het meegemaakt, das niet leuk)
-Met cap rijden (als je dat zelf belangrijk vind natuurlijk)
Succes
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
- Thessa Keizer
Hmm, ik ben dus blijkbaar wat makkelijker, ik heb geen regels op papier gezet, nou ken ik de persoon ook die Blaze gaat bijrijden dus dat scheelt.
Ik heb gewoon mondeling toegelicht wat ik wel en niet vind kunnen en verder laat ik hem lekker vrij in wat hij wil doen met Blaze. Wel heb ik een maand proef afgesproken, zodat zowel hij als ik kunnen kijken of het bevalt. De maand is al bijna om en alles verloopt prima! Oh en tijdens deze maand ben ik er veel bij geweest, gewoon om te observeren en zonodig wat tips e.d. te geven.
Groetjes Thessa en Aike
Ik heb gewoon mondeling toegelicht wat ik wel en niet vind kunnen en verder laat ik hem lekker vrij in wat hij wil doen met Blaze. Wel heb ik een maand proef afgesproken, zodat zowel hij als ik kunnen kijken of het bevalt. De maand is al bijna om en alles verloopt prima! Oh en tijdens deze maand ben ik er veel bij geweest, gewoon om te observeren en zonodig wat tips e.d. te geven.
Groetjes Thessa en Aike

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Ik zou goed afspreken over het met cap rijden,jij blijft nl aansprakelijk als er wat met je bijrijdster gebeurd,als ze bv. ervanaf valt ofzo.
IK heb het er met mijn huurster ook over gehad, zij rijd altijd zonder cap,ik wil het met haar dus ook op papier gaan zetten dat als zij b.v een hersen beschadiging oploopt door een val van Amber en ze had geen cap op dat ze daar zelf verantwoordelijk voor is.
Wat ik ook niet wil hebben is bellen op de pony!
Stel dat iemand zit te bellen en de pony schrikt van iets in de berm en hij springt de weg op dan kan je hem met 1 hand niet snel genoeg corrigeren.
Een maand proeftijd heb ik ook gedaan.
Verder heb je zelf ook al watr goede punten genoemd.
IK heb het er met mijn huurster ook over gehad, zij rijd altijd zonder cap,ik wil het met haar dus ook op papier gaan zetten dat als zij b.v een hersen beschadiging oploopt door een val van Amber en ze had geen cap op dat ze daar zelf verantwoordelijk voor is.
Wat ik ook niet wil hebben is bellen op de pony!
Stel dat iemand zit te bellen en de pony schrikt van iets in de berm en hij springt de weg op dan kan je hem met 1 hand niet snel genoeg corrigeren.
Een maand proeftijd heb ik ook gedaan.
Verder heb je zelf ook al watr goede punten genoemd.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Dat kan je wel op papier zetten, maar de vraag is in hoeverre dat juridisch overeind blijft...colunder schreef:Ik zou goed afspreken over het met cap rijden,jij blijft nl aansprakelijk als er wat met je bijrijdster gebeurd,als ze bv. ervanaf valt ofzo.

"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Ik zou vooral een proeftijd afspreken van bij 1 maand. Verder is het handig als ze een ruiterbewijs heeft en met een cap rijdt.
Spreek ook af wat er gebeurd met spullen die sneuvelen tijdens haar gebruik, ik noem maar wat: Karev schuurt met haar hoofdstel aan tegen de staldeur en de neusriem knapt. Wie vergoed?
Niet bijvoeren is een beetje kinderachtig, toen Mir Tim af en toe reed kreeg hij een lekkere boterham terwijl hij van mij nooit iets krijgt. Dat is toch leuk? Zolang het niet over hele zakken snoep of kilo's voer gaat.
Buitenrijden kun je ook helemaal buiten beschouwing laten, hoeft niet persé en daar gebeuren toch vaak de meeste ongelukken.
Spreek ook af wat er gebeurd met spullen die sneuvelen tijdens haar gebruik, ik noem maar wat: Karev schuurt met haar hoofdstel aan tegen de staldeur en de neusriem knapt. Wie vergoed?
Niet bijvoeren is een beetje kinderachtig, toen Mir Tim af en toe reed kreeg hij een lekkere boterham terwijl hij van mij nooit iets krijgt. Dat is toch leuk? Zolang het niet over hele zakken snoep of kilo's voer gaat.
Buitenrijden kun je ook helemaal buiten beschouwing laten, hoeft niet persé en daar gebeuren toch vaak de meeste ongelukken.
met niet bijvoeren bedoel ik meer, niet de hele tijd vol proppen met lekkere dingen,dat is me 1x gebeurd, en pony was zo 2 ponys dik. karev krijgt wel voer nat het rijden, maar dan dat ze zich houdt aan de hoeveelheid die ik aangeef, en niet denkt,ach er kan nog wel een halve kg biks in, want ze vind het zo lekker.
Ik heb nooit iets op schrift hoeven zetten wat dat betreft. Was wel altijd heel streng dat ze persé met cap erop moesten (he Jessica
), zelfs met uitstappen of wat dan ook en dat ze niet mochten buiten rijden (omdat Fjord Nais graag zelf bepaalt wanneer hij naar huis gaat
en dat ze het moesten melden als ze een bepaalde dag niet konden komen. De spullen die nodig zijn voor de paarden kocht ik zelf. Verder ging het gewoon in overleg en ik vond het heeeeeeeeeel gezellig!

Ik ben lang verzorgster geweest van verschillende pony's/paarden. Ik weet best dat je een onverantwoordelijke verzorgster kan treffen, maar de meeste eigenaren houden zich nog aan minder afspraken de gemiddelde verzorgster die ik ben tegen gekomen (pony plots verkopen enz.) Ik snap wel dat de eigenaar het laatste woord heeft, maar overleg alles even goed, kondig dingen aan, dat je een paard verkoopt beslis je niet in een uurtje.
Zo had me zusje net een nieuwe verzorgpony, ze zou er voor de 2e keer heen gaan zonder dat de eigenaresse erbij was. Toen had de eigenaresse het zadel en hoofdstel meegenomen naar huis om in te vetten...zulke dingen zit je niet op te wachten als je zelf je inzet geeft.
Ik wil hier niet mee zeggen dat jij zo'n eigenaar bent, maar je verwacht dat je verzorgster zich aan regels houdt, wees dan zelf ook altijd duidelijk. Succes
Zo had me zusje net een nieuwe verzorgpony, ze zou er voor de 2e keer heen gaan zonder dat de eigenaresse erbij was. Toen had de eigenaresse het zadel en hoofdstel meegenomen naar huis om in te vetten...zulke dingen zit je niet op te wachten als je zelf je inzet geeft.
Ik wil hier niet mee zeggen dat jij zo'n eigenaar bent, maar je verwacht dat je verzorgster zich aan regels houdt, wees dan zelf ook altijd duidelijk. Succes

ik ga karev niet verkopen.
het is ook niet zo dat ik het persé allemaal op papier wil, maar ik wou van te voren ff wat dingen voor mezelf oppapier zetten, wat je met elkaar afspreekt.
het is ook niet zo dat ik het persé allemaal op papier wil, maar ik wou van te voren ff wat dingen voor mezelf oppapier zetten, wat je met elkaar afspreekt.
niet zozeer een tip wbt regels,maar wel handig:
leg en schrift in de zadelkamer/kast.
zo kun je beide een stukje schrijven,wat je hebt gedaan,gedragsveranderingen,etc.
handig en ook leuk om soms ff in terug te lezen.
leg en schrift in de zadelkamer/kast.
zo kun je beide een stukje schrijven,wat je hebt gedaan,gedragsveranderingen,etc.
handig en ook leuk om soms ff in terug te lezen.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Ja, dat is een goede, wij schrijven ook altijd in een schrift,afspreken dat altijd eerst het schrift gelezen wordt voor ze iets gaat doen.
Als er dan iets byzonders is ,bijv. niet rijden ivm. enting of kreupelheid.
Als er dan iets byzonders is ,bijv. niet rijden ivm. enting of kreupelheid.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Altijd zorgen dat er communicatie blijft. niet slikken of verzwijgen wanneer jij iets hebt, vindt dat goed of fout gaat, blijven praten. Dan werkt het het ebste. Dit ook van haar eisen. Zo kunne er ook geen dingen opstapelen en zijn ergenissen gelijk uitgesproken. Van zo'n schriftje is handig, had ik vroeger ook bij een verzorgpaard.
Meisje is al 19, dus mag je ook verwachten dat ze haar verantwoording kent wanneer ze met een paard gaat rijden.
Met schade wordt het wat lastiger. Zou ik zo ook niet weten hoe je daar mee moet. Ik denk dat jullie daar van te voren zelf duidelijk over moeten zijn, bv in jou voorbeeld. bespreek dat van te voren.
En vooral, niks doen waar je niet voor de volle 100% achter staat. Tis wel jou PONY, geen auto die je makkelijker vervangt
Meisje is al 19, dus mag je ook verwachten dat ze haar verantwoording kent wanneer ze met een paard gaat rijden.
Met schade wordt het wat lastiger. Zou ik zo ook niet weten hoe je daar mee moet. Ik denk dat jullie daar van te voren zelf duidelijk over moeten zijn, bv in jou voorbeeld. bespreek dat van te voren.
En vooral, niks doen waar je niet voor de volle 100% achter staat. Tis wel jou PONY, geen auto die je makkelijker vervangt
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Nu paardloos.
-
Ik heb het ook nagevraagd hoe het zit met schade mbt mijn bijrijdster. Zoals ik begreep ligt het eraan hoe het is gegaan. Heeft het paard schade gemaakt vanuit zichzelf,of is dat omdat de bijrijdster hem zo heeft zitten treiteren, dat dat is gebeurd? Tja, vindt het nog erg onduidelijk, want als er geen getuigen zijn, weet je natuurlijk nog niets.
Mijn bijrijdster belt me ook regelmatig als er iets is, of als ze iets wilt vragen. Ik doe dat ook. Ik heb op stal ook een klein schoolbordje en daar schrijf ik eventueel ook nog het een en ander op.
Mijn bijrijdster belt me ook regelmatig als er iets is, of als ze iets wilt vragen. Ik doe dat ook. Ik heb op stal ook een klein schoolbordje en daar schrijf ik eventueel ook nog het een en ander op.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ik heb toen mijn nieuwe verzorgster kwam op papier gezet wat de regels van stal zijn en hoe ik te werk ga zodat het paard hetzelfde ritme behoudt en weet wat wel en niet mag 

nou ze is net geweest. Is een leuke meid, die duidelijk is naar het paard. Ze vond het leuk, karev vond ze lekker en fijn rijden. de 1e x kennismaken nog niet veel van d'r gevraagd, maar volgens haar zit er wel potentie in karev om lekker te gaan dressuren. Dat mag zij dan gaan doen. ze gaat met karev in de manege les rijden, doet ze nu ook maar op manege paard. Ze mag dus kaatje mee nemen van me. Ook is er 16 mei een onderlinge op de manees, en ik heb gezegd dat als ze zou willen en durft, ze met karev mee mag doen. Ik zie het allemaal positief in!
dat voelt denk ik nog beter dan haar het bos in te laten gaan. En les is goed voor karev.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Nu paardloos.
Nu paardloos.
Stop jij nu zelf met de les op woensdagmorgen?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

nee hor, dat blijf ik doen