Te lang op de wei?
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Te lang op de wei?
Dakota staat nu weer sinds 2 weken op de wei, eerst met een uurtje opgebouwd, steeds wat langer, ze gaan s'morgens al naar buiten om 7.00, ze gaan dan eerst in de bak, en s'middags tussen 12.00 en 13.00 uur gaan ze nu de laatste 2 dagen de wei op tot een uur of 19.00.
Gisteren had Dakota in totaal 7 uur op de wei gestaan, toen ik hem op stal zette wilde hij
niet eten, ik ben zijn brokken aan het afbouwen (vanwege de wei) dus hij krijgt echt nog heel weinig brok, een klein handje ongeveer.
Hij wilde zijn brokken niet en was lusteloos, en voor Dakota zijn begrippen erg rustig, te rustig naar mijn zin. Om 21.00 belde mn stalgenootje dat Dakota lag in stal en niet wilde gaan staan, hij leek een beetje koliekerig maar dat kon het eigenlijk ook niet zijn want hij had al wel 2x gemest. 23.00 belde ze weer van stal, Dakota lag weer en wilde niet gaan staan, eigenlijk niet zo raar want Dakoot ligt vaak en graag en als je er bij gaat zitten staat hij ook niet op want hij vind alles wel best. Toch nog om 1.00 vannacht even zelf gecheked of alles we oke is, hij had toen al weer praatjes voor 10 dus eigenlijk niks aan de hand. Wel vraag ik me af of hij niet te lang op de wei staat nu, misschien kunnen zijn darmen het nog niet zo verwerken en was hij daarom niet zo lekker...? Hij heeft vannacht ook gewoon nog goed gemest, de ene hoop was wat dunner dan de andere maar het was geen diaree of zo. Vandaag heb ik hem maar 4 uurtjes op de wei gehad om toch even wat voorzichtiger te doen. Zou het te lang zijn 6-7 uur per dag op de wei?
Gisteren had Dakota in totaal 7 uur op de wei gestaan, toen ik hem op stal zette wilde hij
niet eten, ik ben zijn brokken aan het afbouwen (vanwege de wei) dus hij krijgt echt nog heel weinig brok, een klein handje ongeveer.
Hij wilde zijn brokken niet en was lusteloos, en voor Dakota zijn begrippen erg rustig, te rustig naar mijn zin. Om 21.00 belde mn stalgenootje dat Dakota lag in stal en niet wilde gaan staan, hij leek een beetje koliekerig maar dat kon het eigenlijk ook niet zijn want hij had al wel 2x gemest. 23.00 belde ze weer van stal, Dakota lag weer en wilde niet gaan staan, eigenlijk niet zo raar want Dakoot ligt vaak en graag en als je er bij gaat zitten staat hij ook niet op want hij vind alles wel best. Toch nog om 1.00 vannacht even zelf gecheked of alles we oke is, hij had toen al weer praatjes voor 10 dus eigenlijk niks aan de hand. Wel vraag ik me af of hij niet te lang op de wei staat nu, misschien kunnen zijn darmen het nog niet zo verwerken en was hij daarom niet zo lekker...? Hij heeft vannacht ook gewoon nog goed gemest, de ene hoop was wat dunner dan de andere maar het was geen diaree of zo. Vandaag heb ik hem maar 4 uurtjes op de wei gehad om toch even wat voorzichtiger te doen. Zou het te lang zijn 6-7 uur per dag op de wei?
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Re: Te lang op de wei?
Mijn paarden zijn ook koliekgevoelig en ik bouw het grazen dan inderdaad ook in uren op.
Als je de opbouw geleidelijk hebt uitgevoerd zou er in mijn ogen niets kunnen gebeuren qua koliek.
Als hij ineens een paar uur langer liep dan de vorige dag, dan kan het heel goed dat hij gasophoping had of supervol zat en wat buikpijn daarbij.
maar als het dier gewend is om inmiddels 6/7 uur per dag te grazen dan moeten ze hier niet ziek van worden, per slot van rekening lopen sommige paarden 24/7 op het land en is er ook niets aan de hand..
Als je de opbouw geleidelijk hebt uitgevoerd zou er in mijn ogen niets kunnen gebeuren qua koliek.
Als hij ineens een paar uur langer liep dan de vorige dag, dan kan het heel goed dat hij gasophoping had of supervol zat en wat buikpijn daarbij.
maar als het dier gewend is om inmiddels 6/7 uur per dag te grazen dan moeten ze hier niet ziek van worden, per slot van rekening lopen sommige paarden 24/7 op het land en is er ook niets aan de hand..
Wij hebben ze nu ook 7 uur op het gras. Hebben het opgebouw en sinds gister gaan ze na de brok naar buiten (9-4). Als ze 1,5 uur op stal staan krijgen ze weer brok en om 9 uur de laatste voeding (hooi).
Vertgeet natuurlijk niet dat Dakoot de hele dag kan vreten en mss wel "vol" zit en geen trek in brok. Zo hebben wij er een paar, vandaar de pauze tussen naar stal en brok.
Vertgeet natuurlijk niet dat Dakoot de hele dag kan vreten en mss wel "vol" zit en geen trek in brok. Zo hebben wij er een paar, vandaar de pauze tussen naar stal en brok.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Best inspannend hoor de hele dag eten, denk dattie gewoon moe was. En niet eten kan idd zijn dattie ff vol zat. Gewoon geven, komt vanzelf wel op.
- Cindy+Uniek
ik denk idd ook dat het van de wei komt, ze zijn dan ook vaak zo gulzig in het begin van het seizoen!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
inderdaad. Mijne staan dan wel 24/7 op de wei, maar ik heb ze dit weekend voor het eerst in een wat hoger stukje gehad. Echt een super klein stukje gras en dan nog met zijn tweetjes. Wel gewoon van 9 tot 5. Ulvy hoefde gisteren haar hooi ook echt niet hoor. Bullie daarentegen die wist wel wat hij er mee aan moestViv schreef:Best inspannend hoor de hele dag eten, denk dattie gewoon moe was. En niet eten kan idd zijn dattie ff vol zat. Gewoon geven, komt vanzelf wel op.

Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

Hou hem even goed in de gaten.
Hij kan natuurlijk ook gewoon een keertje niet zo lekker zijn.
Overigens een paard dat mest kan best koliek hebben.
Je hebt natuurlijk 100 duizend vormen van koliek, want eigenlijk is koliek gewoon buikpijn.
Helaas hebben ze paarden ietwat verkeerd in elkaar gezet en is koliek soms heel snel levensbedreigend.
Wel lastig om te beoordelen als je een paard hebt, wat altijd al blijft liggen als je erbij komt.
Hij kan natuurlijk ook gewoon een keertje niet zo lekker zijn.
Overigens een paard dat mest kan best koliek hebben.
Je hebt natuurlijk 100 duizend vormen van koliek, want eigenlijk is koliek gewoon buikpijn.
Helaas hebben ze paarden ietwat verkeerd in elkaar gezet en is koliek soms heel snel levensbedreigend.
Wel lastig om te beoordelen als je een paard hebt, wat altijd al blijft liggen als je erbij komt.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Ja ik moet zeggen dat het niet echt op koliek leek, je denkt er wel aan maar hij toonde geen pijn in zijn buik of zo, en liggen doet Koot zo vaak dus dat is moeilijk te beoordelen.
Gisterenavond heeft hij nog even op de wei gestaan, dus in totaal 4,5 uur die dag en toen heeft hij weer gulzig zijn brokken gegeten. Denk dat hij inderdaad vol zat zondag en wat moe was van het vele eten.
Ben misschien wat te overbezorgd geweest maar goed, dat is ook niet raar na alles wat ik al meegemaakt heb, dan ben je extra voorzichtig en extra allert, ben zuinig op mn mannetje.
Gisterenavond heeft hij nog even op de wei gestaan, dus in totaal 4,5 uur die dag en toen heeft hij weer gulzig zijn brokken gegeten. Denk dat hij inderdaad vol zat zondag en wat moe was van het vele eten.
Ben misschien wat te overbezorgd geweest maar goed, dat is ook niet raar na alles wat ik al meegemaakt heb, dan ben je extra voorzichtig en extra allert, ben zuinig op mn mannetje.
Uitbuiken noemden wij het altijd...dat zie ik dan maar weer als wij die een heule beste maaltijd achter de rug hebben.
Geluk is de vrucht van intens werk
ik weet natuurlijk niet hoeveel gras er al staat, maar die van mij gaan op het moment van 8 uur smorgens tot 9 uur s'avonds de wei op en hebben nergens last van.
Als hij al propvol zit lijkt het me wel logisch dat hij geen trek meer heeft. En als er veel staat is het ook wel mogelijk dat hij dan wat buikpijn heeft gehad.
Ik geef ze in het begin (als ze na de winter weer de wei op gaan) smorgens eerst wat hooi, zodat ze niet hongerig de wei opgaan en zich volvreten. Ik doe ze dus juist daarna gelijk de wei op. Ze gaan bij mij juist een paar uur later weer de bak in ipv andersom.)
Als hij al propvol zit lijkt het me wel logisch dat hij geen trek meer heeft. En als er veel staat is het ook wel mogelijk dat hij dan wat buikpijn heeft gehad.
Ik geef ze in het begin (als ze na de winter weer de wei op gaan) smorgens eerst wat hooi, zodat ze niet hongerig de wei opgaan en zich volvreten. Ik doe ze dus juist daarna gelijk de wei op. Ze gaan bij mij juist een paar uur later weer de bak in ipv andersom.)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Bij ons staan ze van 7.00 tot 12.00 in de bak met hooi dus echt hongerig gaan ze de wei niet op. Er staat redelijk wat gras dus ze vreten zich zeker wel vol. Meestal gaat hij als hij van de wei afkomt nog even in de bak, maar de bedoeling is natuurlijk om ze straks van 7.00 tot 21.00 op de wei te hebben en van de zomer 24/7.
Wrs toch wat gaskoliek geweest. Jamie had het van de week ook een keertje. Iets teveel vers gras op. Niet ernstig gelukkig en de volgende dag weer over,. Wel hoorde ik haar buik enorm tekeergaan. Nu weer iets voorzichtiger in het aantal uren en het gaat weer goed.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Het kan ook door de verandering van het weer komen.
Taco is ook een keer een soort van koliekerig geweest omdat het in ene zo warm was.
Taco is ook een keer een soort van koliekerig geweest omdat het in ene zo warm was.

het paard van mijn schoonzusje was ook bij weersveranderingen erg gevoelig voor koliek.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Hoe is dit eigenlijk met drachtige merries? (Of had ik hier een ander topic van moeten maken??)
Ik zit te dubben of ik Pasja in een ander stuk weiland zal doen. Ze krijgt nu nog hooi bijgevoerd, maar er is ook een stuk weiland, dat vorig jaar opnieuw ingezaaid is en waar nu een mooie grasmat ligt. Kan ik haar daar inzetten met een afrastering die ik elke dag een eindje verder zet?
Ik zit te dubben of ik Pasja in een ander stuk weiland zal doen. Ze krijgt nu nog hooi bijgevoerd, maar er is ook een stuk weiland, dat vorig jaar opnieuw ingezaaid is en waar nu een mooie grasmat ligt. Kan ik haar daar inzetten met een afrastering die ik elke dag een eindje verder zet?
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
Ik zou dat stuk eerst gaan hooien als ik jou was want de grasmat is nog erg kwetsbaar. Als je Pasja er toch inzet dan heel voorzichtig eerst een klein stukje maar ik zou er niet voor kiezen. Ook niet als ze niet drachtig was trouwens.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco