Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
Amreen
Bericht
door Amreen » di 17 mar 2009, 13:24
Volgens mij is het probleem dat paardentandarts nog steeds een vrij beroep is (in Nederland), en dat dus iedereen zich paardentandarts mag noemen.
oh fran tegelijk gepost

-
Jilly
Bericht
door Jilly » di 17 mar 2009, 13:26
Ik zou het inderdaad ook wel fijner vinden moest de tandarts ook DA zijn (al zullen die zonder hun DA diploma er ook wel wat van kennen zeker?)
Maar diegene die ik op 't oog heb, is dus ook DA.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
-
DaphneT
Bericht
door DaphneT » di 17 mar 2009, 13:47
Iedereen mag zich inderdaad paardentandarts noemen. Tot grote frustratie, vooral omdat ze het woord 'arts' gebruiken. Zijn echter ook ontzettend goede tandartsen tussen die een goede opleiding hebben gevolgd. Het nadeel van een niet VA is echter (wat Ellebel al aangeeft) dat ze niet mogen sederen/suf maken. Hiervoor is alleen een DA bevoegd (al zijn er wel tussen die het wel doen). Ik ben er altijd voor om je paard te laten verdoven. De eerste keer vinden ze het meestal wel goed, maar vooral bij jonge paarden is het zo zonde als ze er een 'trauma' van krijgen voor de rest van hun leven.
-
Wiesje
Bericht
door Wiesje » wo 18 mar 2009, 20:22
Ik heb er juist een hekel aan dat ze zomaar verdoven zonder eerst te kijken hoe het gaat.
Kobus kan een echte etter zijn, maar de tandarts vind hij niet erg. Dan ga ik daar toch geen slaapmiddel in duwen?
Wij hebben ooit een demonstratie gehad van zo'n man, en interessant was het zeker, maar de merrie die behandeld werd, werd sowieso bij voorbaat
al gesedeerd, dat moest van de tandarts zelf! Dat vind ik persoonlijk erg onnodig. En hij beweerde daarbij dat tandartsen die hun klanten (de paarden dus) niet laten verdoven niet weten waar ze mee bezig zijn. .. Toen heb ik de discussie maar beëindigd in een diplomatiek : "dan verschillen wij daarover van mening!"
Maar goed, ingaan op de vraag: ja, het kan zeker nuttig zijn om je paard zijn tanden te laten nakijken.
Vaak kan dit bepaalde problemen oplossen en voorkomen.
-
DaphneT
Bericht
door DaphneT » vr 20 mar 2009, 12:24
Natuurlijk zijn er wel paarden die rustig blijven. Paula heb ik ook zowel met als zonder verdoving wel eens gedaan. Alleen, vaak zitten er ook haken helemaal achterin op de kaak (en natuurlijk aan de randen, maar die zijn vrij gemakkelijk en zonder al te veel ongemak weg te halen). Juist die achterin zijn vaak heel lastig weg te krijgen en paarden ervaren dat niet altijd als een pretje. Veel paarden reageren best heftig als een vijl zo ver de mond in gaat. Het eerste gedeelte gaat wel, maar achterin volgt bijna altijd protest. Juist deze haken worden ook nogal eens minder goed gedaan door sommige paardentandartsen. Ik vind de opmerking van die betreffende tandarts dus niet zo vreemd eerlijk gezegd. Maar goed, uiteraard hangt het altijd van de situatie en paard en dergelijke af

Ook als je er voor kiest het niet te doen, is het handiger als je kiest voor een DA. Stel dat het plotseling toch uitloopt op een ontzettende stress situatie, dan kan een gewone tandarts niet ingrijpen, een dierenarts wel.
-
Keandra
Bericht
door Keandra » za 21 mar 2009, 18:14
hey
bij ons is vorig jaar in september die tandarts geweest, toen hij kwam op jaarlijkse controle voor de andere paarden van de staleigenaar, als je hem dan nodig hebt moet je gewoon verwittigen en dan wordt je paardje ook direct gedaan. Dus de vorige jaren was ze enkel gecontroleerd en was er nooit iets mis, tot we vorig jaar specifiek eraar vroegen, dan kwam hij, heeft hij Githa moeten verdoven (de tandarts is ook DA) want hij moest 2 serieus grote boktanden trekken en hij dacht dat het nog zo goed was dat ze er niet te veel last van zou hebben zo, haar tanden zijn toen ook bijgevijld. (we hebben er toen 48€ aan gegeven)
maar nu begint Githa tijdens het rijden met haar hoofd soms te knikken en nukkig te doen op het bit, dus gaat binnenkort, al na 6 maand de tandarts er terug staan, zodat we weten waarom ze zo doet. Ik heb niet graag dat ze dat doet en zou niet willen dat ze constant pijn heeft in haar bekkie.
bij ons hebben we al afgesproken dat de tandarts zeker elk jaar moet controleren en als er iets is dat hij dan maar extra moet komen.
-
JoyceNan
Bericht
door JoyceNan » wo 25 mar 2009, 08:48
Ik heb zojuist een afspraak gemaakt voor de jaarlijkse enting. Nan is nog niet geweest en de paarden op stal wel zowel voor de enting als bij de paardentandarts.
Nu heb ik maar meteen gevraagd of de DA ook naar haar tanden wil kijken. Ik vind het toch wel fijn gezien het zo'n 3 jaar geleden is mocht verdoven nodig zijn het meteen kan gebeuren. Volgende keer gaat ze gewoon met de tandarts mee.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
-
Gerritje
Bericht
door Gerritje » wo 25 mar 2009, 16:13
ik voel altijd zelf of ik randen voel. als dat zo is rij ik even langs de paardenkliniek en laat het vijlen.
Benji (arabier) doe ik altijd op de kliniek. Mocht hij flippen dan kan hij wat krijgen. Er is vorig jaar wel ook een paardentandarts op onze stal geweest en Uck heb ik toen laten controleren. Alles was goed.
Straks met de nieuwe zal ik (als mogelijk) ook zelf voelen en als de da komt het even na laten kijken. Mijn da werkt ook met electrische vijlen. Hij is van mening dat er altijd een mondklem gebruikt dient te worden. je ziet helaas veel verschillen. en hier in de randstad vragen ze gerust 80 euro..... dus ik laat het aan de da over.
---
-
Marloes
Bericht
door Marloes » wo 25 mar 2009, 20:42
Toevallig is er vandaag een paardentandarts bij Ullwinn geweest. Hij is één van negen mensen in Nederland die gediplomeerd zijn en volgens een bepaalde methode werken. Er staat vanalles op zijn site uitgelegd en ik vond het een heel prettige en kundige man.

Gezien het topic hier leek het me handig om een link te plaatsen, dus bij deze:
http://www.paardentandartsmg.nl/
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » do 26 mar 2009, 08:20
Gerritje schreef:ik voel altijd zelf of ik randen voel. als dat zo is rij ik even langs de paardenkliniek en laat het vijlen.
Benji (arabier) doe ik altijd op de kliniek. Mocht hij flippen dan kan hij wat krijgen. Er is vorig jaar wel ook een paardentandarts op onze stal geweest en Uck heb ik toen laten controleren. Alles was goed.
Straks met de nieuwe zal ik (als mogelijk) ook zelf voelen en als de da komt het even na laten kijken. Mijn da werkt ook met electrische vijlen. Hij is van mening dat er altijd een mondklem gebruikt dient te worden. je ziet helaas veel verschillen. en hier in de randstad vragen ze gerust 80 euro..... dus ik laat het aan de da over.
Welke dierenarts heb jij dan om de kiezen te laten doen? Ik heb het bij Imka laten doen maar ik was er niet bepaald tevreden mee toen der tijd! Wij hadden een hele goeie maar die komt uit de andere kant van nederland. Ene alex hij komt uit amerika geloof ik... Daar heeft hij ook zn opleiding gehad. Dat was echt een super tandverzorger zo noemde hij zich zelf ook want zoals hij zelf zei ik ben geen arts!
Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog