Eindelijk zijn probleem ontdekt.UPDATE,2e x fysio

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Orion1996

Eindelijk zijn probleem ontdekt.UPDATE,2e x fysio

Bericht door Orion1996 » wo 18 mar 2009, 12:12

Sinds ik Orion weer heb opgepakt na zijn droesperiode om te gaan werken is hij eigenlijk heel lekker vooruit gegaan. Hij loopt voor zijn doen goed door en begon steeds constanter na te geven en in aanleuning te komen. Hij ging super buigen en we waren al wat begonnen met zijgangen. De spieren vlogen er weer op en ik kreeg het idee dat hij alweer uit zijn zadel aan het groeien was.

Sinds 2 weken geeft hij echter met rijden zo ontzettend veel weerstand en verzet en heb ik totaal geen lol meer in het rijden. Hij hangt in mijn handen, trekt, komt terug op mijn been, gaat stil staan en knort en gromt bij alles wat ik vriendelijk vraag. Boos worden heeft geen zin, dan onaard die in een grommende stilstaande stakende etterbak. Als ik bij de stal kom en hij ziet dat ik mijn zadel bij me heb draait hij zijn kont al naar de deur. Orion is altijd al lui geweest en nooit 100% te porren om aan het werk te gaan, maar dit sloeg alles.
Toen die vorige week met rijden ineens niet meer te sturen was was voor mij de maat vol. Iedereen op stal riep dat ik weer met hem moest gaan lessen en raden me allerlei personen aan, maar ik had het gevoel dat er iets anders niet klopte. Lessen kan altijd nog.

Via mijn stage kende ik een paardenfysiotherapeut. Heb haar gebeld en zij wilde graag langs komen. Was ook wel is leuk om na 3 jaar te zien hoe het mij verging. Dus afspraak gemaakt en gisteren was het zover.

Ze heeft hem eerst buiten uitvoerig bekeken. Hij zat volgens haar erg mooi in de spieren. Geen over- of onderontwikkelde spiergroepen en netjes recht. Zijn kaken waren mooi los, zijn tongbeen ook. Wel voelde ze kleine strengetjes in zijn rechterwang spier. Dat betekende dat hij rechts wel is vast hield (klopt helemaal).
Ik moest hem stappen op de harde bodem, kleine achtjes draaien, achterwaarts laten gaan, kort draaien, longeren op het zachte in stap draf en galop. Hij zakt tijdens het longeren wel mooi in de hals. Daarna heeft ze op stal zijn nek bekeken en later op de spuitplaats een compleet rugonderzoek en zijn benen nagekeken. Daarna heeft ze een nekwervel gemanipuleerd. Hij boog direct zijn hals heel anders dan ervoor.

Orion staat van zichzelf met zijn achterbenen al onder zijn lichaam en is heel makkelijk met zijn achterhand onder zijn lijf te rijden. Zijn lenden/heiligbeen overgang is hierdoor rond. Hij vind het dus heel moeilijk om die ronding om te zetten naar een strekking (vandaar het verzet in de vooral rechtergalop). Ook wil hij buiten nooit is goed hard gassen. Daarbij moet hij namelijk veel holling maken in zijn lendenen en dat is moeilijk voor hem. Zijn buikspieren zijn erg goed ontwikkelt en hij geeft geen echte pijnpunten in zijn spieren aan. Zijn buiging in de lendenen is wel beperkt. Dit zie je in het stappen op de rechte lijn al, maar met longeren helemaal. Ik heb zelf al weken geroepen dat hij zijn rechterachterbeen niet onder zijn lijf kan/wil brengen. Nu is bevestigd waarom dat niet gebeurd.
Mijn zadel heeft ze nagekeken. Hij ligt goed, maar de binnenrand is wel erg hard (lang leve het luchtzadel dus, misschien is voor een andere kijken. Wie nog tips heeft voor lekkere dressuurzadels met diepe zit die mooi op paarden liggen mag altijd roepen).

Ze vroeg of ik hem veel stapte. Toen viel het kwartje voor mij. Ik heb Orion altijd minimaal 2 keer in de week mee genomen naar buiten om alleen een uur te stappen. Sinds hij in december in training is gegaan doe ik dat hooguit 1 keer in de 3 weken nog. Tijdens het stappen moet hij namelijk de extensie in zijn lenden/heiligbeen overgang maken. Toen ik gestopt ben met onze buitenstapritjes is de ellende dus begonnen.

Zijn nek is na 1 keer manipuleren nu al zoveel veranderd en zijn rug gaat ze over 11 dagen doen. Ik moet nu 2 weken met hem gaan stappen in lage lijn. Dat mag zowel aan de hand als onder het zadel en op harde en zachte bodem. Hij mag ook mee naar eht strand, maar mag absoluut even geen gekke dingen doen. Moet dus nog even kijken hoe we dat gaan doen.

Ik ben zelf eigenlijk heel blij dat ik weet dat er lichamelijk iets niet goed zit, dat het er nog niet zo lang zit, de oorzaak bekend is en dat het op te lossen is. Als het tussen zijn oren had gezeten had ik namelijk een veel groter probleem gehad.
Orion zelf vond het behandelen niet erg. Wel was hij gisteren avond heel erg chagerijnig, dus het zal hem beslist wel wat hebben gedaan.
Ik zal jullie op de hoogte houden hoe hij de komende tijd vaart.

Edit:
Zadel is luchtgevuld, maar de binnenrand van de kussens is keihard aan beide zijden en van voor tot achter. Dat is precies het deel wat op de gewrichtjes van zijn wervels/ribben komt.
Laatst gewijzigd door Orion1996 op di 31 mar 2009, 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Marijke_

Re: Eindelijk zijn probleem ontdekt.

Bericht door Marijke_ » wo 18 mar 2009, 12:30

Dat is goed nieuws! Zou je voor mij dat van die harde rand en het zadel op lucht toe willen lichten? Ik zie het verband niet volgens mij :).
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
lauraatje

Bericht door lauraatje » wo 18 mar 2009, 14:46

Wat goed dat je nu weet waar het door kwam.
En dat stappen is dus voor hem juist goed.
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » wo 18 mar 2009, 16:43

Goed dat je gewoon je eigen intuitie volgde en niet direct aan het lessen ben geslagen.
Nu weet je iig waar je aan moet werken en dat je weer fijn met hem moet gaan stappen.
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » wo 18 mar 2009, 18:12

Super dat je naar je eigen gevoel hebt geluisterd! Als Pablo meer dan 1 keer voor de kar erg lastig is dan komt bij mij ook iemand voor hem (in mijn geval dan een osteopaat :D )
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » wo 18 mar 2009, 18:13

Degene die voor Orion kwam is fysiotherapeut, osteopaat een chiropractor ;)
Hele rijtje bij elkaar. Ben zeker vanaf nu ook van plan om als die istraks weer aan eht werk is en weer een week aan het klieren slaat gewoon weer haar te bellen. Dat is wel een goed idee
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » wo 18 mar 2009, 20:41

Je voelt zelf het beste aan wat er moet gebeuren.. Als hij normaal wel lekker loopt en nu ineens niet is dat vaak niet een teken dat jij les nodig hebt..
Goed dat je naar je zelf hebt geluisterd en hopelijk zit orion straks weer lekker in zijn vel.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 18 mar 2009, 22:39

Marijke_ schreef:Dat is goed nieuws! Zou je voor mij dat van die harde rand en het zadel op lucht toe willen lichten? Ik zie het verband niet volgens mij :).
Ik heb het er misschien niet helemaal handig neergezet, maar het is serieuze interesse. Ik vraag me echt af wat dan het verschil is tussen een zadel met lucht en een "normaal" gevuld zadel. En wat er dan voor zorgt dat paarden daar last van krijgen. :)
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 18 mar 2009, 23:08

Fijn dat je er nu achter bent wat het is en dat je er aan kan werken. Zo zie je maar weer dat jij je paardje het beste kent.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » do 19 mar 2009, 06:09

super dat je nu weet waar het weg komt. Goed dat je niet bent gaan door modderen maar gelijk hulp ingeschakeld hebt. Je kent je eigen paard toch het beste
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » do 19 mar 2009, 08:17

Gelukkig weet je wat het is en wat je eraan kan doen.

Overigens is veel stappen ook voor mijn paard fantastisch, ik denk voor ieder paard, omdat ze dan vrij kunnen bewegen en veel meer exetensie hebben dan dat je ze in een bak bij elkaar probeert te rijden.
Bovendien ook nog eens ontspanning voor de bovenkamer van ruiter en paard.

Ben even nieuwsgierig naar wat voor zadel je dan hebt.
Aangezien er meerdere luchtvarianten in de handel zijn.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Orion1996

Bericht door Orion1996 » do 19 mar 2009, 08:34

Ik heb een Wintec Isabell met Cair. Dacht namelijk zelf dat dat prettig zou zijn voor je paard. Als je in de kussens knijpt is het ook serieus zacht en het zadel ligt mooi op Orion. Hij heeft nooit na het rijden plekken die natter of droger zijn dan aan de andere kant, dus de druk wordt mooi verdeelt over de gehele luchtkussen lijn. Onder de lucht zit dacht ik wel wol en Cair kan je niet bijvullen of leeg laten lopen, de wol kan je wel veranderen.

Het enige wat dus echt hard is is de gehele rand aan beide kanten naast zijn ruggenwervels. Dit is het bekende wintec kunststof en dus niet lekker zacht zoals een goed gevuld leren zadel. In die rand zit dan ook nog het stiksel en dat maakt die plek gewoon harder dan de rest van het zadel. Als ik met schapenvel rijd is er dus niks aan de hand. Geloof dat Wintec zelf zelfs schuimmatjes heeft voor eronder.

http://www.cairpanelsystem.com/cairBroc ... ochure.pdf Daar staat de echte uitleg. Bovenin staat een plaatje van de onderkant van een zadel met stippellijntje. Het rechte lange verticale lijntje aan beide kanten is dus hard bij die van mij.

Ik ken ook andere luchtzadels, maar uit mijn ervaring heb ik daarbij de paarden alleen maar naar de stum zien gaan. Misschien ligt het aan de aap die ze bijpompt enzo, maar das een heel ander verhaal.
Afbeelding
Charret

Bericht door Charret » do 19 mar 2009, 08:50

Wat is het dan fijn dat je paard een open boek is. Hij laat immers goed weten dat iets hem niet aanstaat.
Ik ben benieuwd naar de behandeling over 11 dagen. Of je daarna nog meer resultaat zult zien.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 19 mar 2009, 09:34

wat fijn dat je nu weet wat er aan de hand is :j

zag van de week weer iemand zijn paard zadelen... paard oren in de nek en willen bijten, meisje slaat m toch een paar keer dat hij op moet houden, het jammere is is dat het vrijwel altijd tekenen zijn van pijn in het lijf tijdens arbeid, daarom ook het wegdraaien bij het zien van het zadel... heeft uniek idd ook een hele tijd gedaan tot ik bij de fysio belandde!

paarden geven een boel aan, alleen moeten wij soms de hints nog wat beter leren begrijpen :D
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Claudje

Bericht door Claudje » vr 20 mar 2009, 12:58

Orion1996 schreef:Ik ken ook andere luchtzadels, maar uit mijn ervaring heb ik daarbij de paarden alleen maar naar de stum zien gaan. Misschien ligt het aan de aap die ze bijpompt enzo, maar das een heel ander verhaal.
Waarschijnlijk bedoel je hiermee Flair? Dat valt of staat inderdaad met degene die de kussens bijpompt.
Ik heb zelf een WOW zadel met Flair en Ullwinn's rug is er toen heel erg van verbeterd :j Marloes rijdt Ullwinn
nu met een KN met Flair en dat gaat ook super. Verder hebben Megan en Ingele hier op FW ook allebei een
WOW met Flair. Cair ben ik absoluut geen fan van, maar dat is ook een compleet anders syteem als Flair.

Wel fijn dat je nu ontdekt had wat er aan de hand was met Orion :j Hopelijk gaat het nu snel weer beter!
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » vr 20 mar 2009, 18:14

Cair... Heb ik zelf alleen nog maar problemen mee gehad. Komt hier nooit meer binnen.

Ik zou voor orion op zoek gaan naar een Flair-zadel, of eentje met wol gevulde kussens. Fijn dat je Orion een onder handen hebt laten nemen. Weet je toch weer wat er scheelt!
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Orion1996

Bericht door Orion1996 » vr 20 mar 2009, 18:33

Ik heb dus geen problemen met mijn cair zadel en het past prima, alleen is de stikselrand hard en raadde de fysio me aan om er altijd iets onder te leggen in combi met een dekje.

Als die straks weer mag rijden komt er zeker een ander zadel, maar nooit van mn leven een flair zadel dus en zeker geen wow. Die laatste vind ik er ook kwa uiterlijk niet mooi uitzien en vind zelf die rare zit niet lekker. Denk dat iedereen wel zijn ervaringen heeft en ligt er vast ook wel aan wie het zadel opmeet. Nadeel aan cair is dat veel zadelmakers direct roepen dat het zadel niet is op te vullen en anders maar wat doen.

Ga morgen even overleggen met Drunens Ruiterhuis en desnoods met paard en al erheen binnekort. Een goed wol gevuld zadel ligt in mijn ogen nog steeds het beste en het prettigste, mits het goed gemeten en gevuld is.

Moet zeggen dat hij vandaag trouwens erg lekker liep met stappen. Heb een uur op de weg gestapt en hij was mooi nageeflijk en lekker ontspannen in zijn lijf. Ook buigt hij makkelijker en is al beter verdeelt over 2 teugels. We zijn er nog niet, maar lijk al wel verschil te voelen.
Afbeelding
Olysa&Akon
Contacteer:

Bericht door Olysa&Akon » za 28 mar 2009, 13:03

Ging iedereen maar zo verstandig met zijn paard om. Ik laat mijn paarden regelmatig controleren door een ostheopaat. Soms komt er ook een chiropractor langs. Of ik ga naar een dierenarts die homeopaat, ostheopaat, chiropractor en acupuncturist is Ik heb hele goede ervaringen met dergelijke behandelingen. Ook goed dat je kritisch naar je zadel blijft kijken. En zeker goed dat je je niet hebt op laten jutten door anderen. Luister inderdaad naar je eigen gevoel. Jij kent jouw paard gewoon het beste. Hopelijk krijgt de ostheopaat zijn rug binnenkort ook snel weer in orde. Dan kunnen jullie allebei weer heerlijk genieten.
Mirelle van Vliet-Zirkzee van de fjordenpaarden
Akon & Olysa http://zirkzee.punt.nl
Pamba
Contacteer:

Bericht door Pamba » di 31 mar 2009, 16:31

Mooi dat je er nu achter bent en dat het inderdaad lichamelijk is! Het zou wel erg vervelend zijn geweest als het inderdaad tussen de oren zat.. Succes met Orion. :)
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 31 mar 2009, 20:15

Vandaag is de fysio weer wezen kijken en ze vond hem al zeker 90% verbeterd. Nek was prima in orde, buiging in hald en lijf ook. Zijn extensie is verbeterd in zijn rug, zijn afdruk is verbeterd en hij zakt nog beter in zijn hoofd hals houding. Ze heeft net zijn rug nog gedaan en ik moet nu 4 dagen gaan stappen, dan mag ik 3 dagen draven en stappen en dan komt ze weer om me te helpen met rijden. Ik krijg dan tips over hoe ik dat het beste aan kan pakken om zijn problemen weg te houden.

Ik ben zelf heel tevreden al met hoe die nu gaat, maar hoop dat het eind resultaat nog beter is. Voorlopig dus lekker door blijven stappen met hem. Orion vind het niet erg :D
Afbeelding
Plaats reactie