Gisterenmiddag is er iemand geweest om met Dakota aan de slag te gaan, dit omdat ik er zelf niet
meer uit kwam, Dakota is erg dominant en heeft een leider nodig, dat wat ik zelf niet voor elkaar
kreeg, op geen enkele manier, daarom heb ik hulp ingeschakeld van iemand die alle fijne kneepjes op
het gebied van grondwerk met "moeilijke" paarden beheerst.
Toen ze begon werd Dakota al gelijk goed op zijn plek gezet, want hij kwam aanlopen met een schuddend hoofd
om haar uit te dagen, al snel had hij in de smiezen dat hij dat maar beter niet kon doen. Hij kreeg een touwhalster
om, toen hij dat omhad begon hij al weer te etteren, proberen te bijten, weer werd hij hardhandig op zijn plaats gezet
ik kreeg bijna medelijden met hem, maar goed het was nodig, en het belangrijkste het hielp!!
Stapje verkeerd, was tien stappen achteruit, bijten werd gelijk afgestraft met het leadrope, niet opletten en er onderuit
proberen te lopen werd gelijk afgestraft. Binnen 10 minuten liep hij als een mak lammetje achter haar aan, al kwauwend
en likkend, hij toonde toch onderdanigheid. Telkens als hij maar iets probeerde werd hij weer op zijn plaats gezet.
Het halt houden en achterwaarts gaan ging daarna alsof hij nooit anders gedaan had, hij liet zijn koppie hangen en gaf
zich over.
Daarna moest hij op stal. Ik deed altijd zijn stal open, daarna draad van de bak open en hij rende zijn stal in, maar nu
dus niet. Draadje ging open, stal ook, maar hij mocht er niet in rennen, telkens als hij dat wilde werd hij weer 10 passen
naar achteren gezet, hij liep de bak uit, daarna halt, en hij deed het, echt waar hij liep met haar rustig zijn stal in.
Ik heb dat zelf al zo vaak geprobeerd maar werd de stal mee ingesleurd. Ik heb met verbazing staan kijken wat ze met
Dakota deed en hoe hij het oppikte. Vanmiddag komt ze weer om even kort te herhalen wat hij gisteren geleerd heeft.
Daarna heeft Dakoot 1 week de tijd om daar over na te denken en donderdag komt ze weer.
Toen hij op stal stond moest ik hem met rust laten, anders zou ik dat wat hij net geleerd heeft verstoren, nu kon hij het
even laten bezinken allemaal.
Voor mij is er weer hoop, want ik liep al met gedachtes rond om Dakota weg te doen, maar nee ik zie dat hij het wel kan
maar met de juiste tools. Volgende week zal ik zelf met hem aan de slag gaan onder haar begeleiding, dus ben benieuwd.
Dakota heeft een leider nodig, nu heeft hij dat niet en dat uit zich in het gedrag wat hij nu vertoont.