voor het eerst na hoefbevangen

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
@spka

voor het eerst na hoefbevangen

Bericht door @spka » zo 08 feb 2009, 20:37

Aspen is aan 4 benen hoefbevangen geweest en de revalidatie heeft maanden geduurd en vandaag heeft ze voor het eerst weer ffies lekker aan de lange leidsels gelopen :#
ze vond het fantatstisch ze is altijd zo temperamentvol en kon weer ff haar ei kwijt :)ddd

groetjes Karin
Leentje

Re: voor het eerst na hoefbevangen

Bericht door Leentje » zo 08 feb 2009, 20:50

dat is fijn!
na zo'n lange tijd weer ff lekker samen aan het werk.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Daphne!

Bericht door Daphne! » zo 08 feb 2009, 20:54

Heey Karin, wat leuk jij hier ook!!!
Ik heb het je al verteld, maar inderdaad, super super super, dat het de goede kant op gaat met haar!!!
Dat hebben jullie verdient na zo'n rot half jaar!!!
Groetjes Dapnhe
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » zo 08 feb 2009, 21:13

Jeetje, aan 4 benen? Da's heftig? Hoe kwam dat zo?
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 09 feb 2009, 09:11

Wie ben jij dan en wie is je paard? We kennen het hele verhaal niet, uitgezonderd mensen die je persoonlijk kennen.

Maar fijn dat het de goede kant weer op gaat.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » ma 09 feb 2009, 14:09

Meer info graag!!

Heb je er nu ook ijzers onder??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 09 feb 2009, 19:38

Hoi,

misschien jezelf eventjes voorstellen? Ik zie dat dit je eerste bericht is.

Hoefbevangen aan 4 benen is wel erg heftig. Hoe is dat zo gekomen?
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
@spka

Bericht door @spka » zo 15 feb 2009, 18:59

Hallo ik ben Karin en ben voorheen ook wel op fjorden wereld geweest maar dat is toen een beetje verwatert door omstandigheden!
Maar ik heb een fjorden merrie ze heet Aspen :L) [spreek je uit als Espen] ze wordt in mei 5 en het is een Balony x Ulysses mv.Sverre geboren op de crucuiushoeve!
ik heb haar al vanaf veulen en wij hebben samen al het nodige mee gemaakt.
As is een super Merrie ze is stoer en een echte doorzetter en heeft onwijs veel temperament!
Daarom is ze hier ook nog op de aardbol;-)

toen Aspen 2 en een half was heeft ze met haar achter been in het schrik draad gehangen zij heeft toen tot op het bot alles weg getrokken hierdoor heeft ze 11 weken in Utrecht gestaan alleen de achter pezen zaten gelukkig nog vast:-) daar is ze 2x geopereeerd en op haar 3e verjaardag stond ze daar in een isoleerstal met longontsteking! al die tijd zelfs de dag naar Utrecht heeft ze als een tank doorgelopen ze liep niet eens kreupel!
toen ze eenmaal weer thuis kwam hebben we bijna een jaar gerevalideerd maar uiteindelijk konden we eindelijk beginnen met rijden etc.
dit vond ze geweldig maar na een paar maanden wilde ik haar op ijzers hebben omdat ze dan ook voor het karretje kon waar we voor het ongeluk een beetje mee begonnen waren!
en omdat ze op ongelijke bodem toch een beetje gevoelig liep was dat de beste optie.
dus ze heeft denk ik zoeen beetje 4 maanden op ijzers gelopen maar rechts voor daar verloor ze steeds haar ijzer dus die hoef werd steeds korter ik wees daar de hoefsmid ook op de laatste keer dat ze kwam zei ik haar ook haar anders van de ijzers af te halen omdat ik het te kort vond worden zij vond van niet dus hup weer het ijzer eronder:-( een kleine week later had ze naar mijn inziens een dikke schouder en liep ze met die voet een beetje gevoelig dus hup masseren en schouder behandelen maar ja 2 dagen later kon ze plots niets meer en was het niet meer alleen rechts voor maar opeens alle benen dus in paniek dierenarts gebeld en die vertelde dat ze aan 4 benen bevangen was:-(
ze heeft toen 2 dagen helemaal plat gelegen ze kon echt niets meer wat was ik over mijn toeren zeg pff wordt er nog naar van!
samen met de dierenarts heb ik alle mogelijke dingen besproken over haar leefwijze en voeding en over haar hoefverzorging en wij en de DA en mijn mede stal genoten vermoeden dat het dus allemaal door dat geklooi aan haar voeten is gekomen!
ze heeft nu alleen nog bloed verdunners en zelf ben ik met voedingsuplementen[Laminaze+Laminix] van de paardendrogist begonnen ook voer ik alleen nog geweekt hooi en staat ze op Safe&Sound van Dodson en Horrel :# ik heb gewoon alles gedaan wat ik vond dat kan helpen :P
ook heb ik na lang beraad haar op Cytec ijzers laten zetten pff wat een verademing was dat zonder beslag zat er geen vooruit gang in en nadat de cytec ijzers er onder zijn gegaan ging ze met sprongen vooruit hihihi ik heb toen ook wel zitten janken hoor had het niet meer verwacht:-)
3 weken terug kwam de DA en zijn ogen rolde bijna uit zijn hoofd hij wilde niet dat ik cytec nam maar ja ik vond dat ik het moest proberen.
maar nadat hij as had zien lopen prees hij ze de lucht in en kon hij niets anders dan zeggen dat ze er weer boven op was gekomen:-)
alleen verloor ze precies die week haar ijzer en na een week zonder gelopen te hebben moest ze weer bijna 2 weken wennen maar gelukkig is ze nu toppie en stabiel:-):-)

pff ik hoop dat jullie het niet al te vermoeiend vonden mijn zware verhaal maar zo heb ik jullie meteen goed bij gekletst:-)

oh ja als je As wilt zien lopen op Youtube sta ik onder Aspka26

groetjes Karin
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 16 feb 2009, 08:24

Hmmm cytek ijzers, ik vind het een echt kwaal, no offence.. Maar van mij mogen ze gerust verboden worden. Ik heb gezien wat ze kunnen aanrichten en je DA raadt je die ijzers niet voor niets af. Het betoog van cytek slaat ook nergens op en is op geen enkele manier wetenschappelijk onderbouwd. Verder zijn die ijzers te klein en wordt de hoef naar de vorm van het ijzer gezet i.p.v. andersom. 't Is natuurlijk je eigen vrijheid, maar hier komt het niet in huis...

Gelukkig is je paard er weer bovenop na alles wat jullie hebben meegemaakt.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
@spka

Bericht door @spka » ma 16 feb 2009, 21:32

Ik weet het de meeste mensen die kennen alleen de negatieve verhalen omdat de mensen die wel goede ervaringen er mee hebben niet eens meer wat durven te zeggen!
ook dierenartsen weten er te weinig van om het juiste oordeel te kunnen vellen!
ik heb ook alle voor en nadelen bekeken en om voor mijn meissie de keuze te maken dit toch te proberen!
dit was voor mij de laatste oplossing en wonderbaarlijk gelukkig ook de juiste ze rolt onwijs goed af en as had altijd al te kleine voeten en ze worden nu steeds beter het draagvlak is echt onwijs verbeterd ook zorgt de druk over de hele voet voor een betere doorbloeding!
ik heb het ook eerst op test gedaan en nu blijft ze er gewoon op:-)
alle ijzers hebben hun eigen maat en die wordt afgestemd op de voet alleen de voorkant wordt rond afgevijld en steekt uit!
verder wordt er niets aan het draagvlak veranderd!

mijn hoefsmid zei ook dat ieder geval bijzonder is en het niet bij alle paarden werkt zijn eigen paard heeft hij er ook af moeten halen maar verder heeft hij nu 30 paarden erop staan die allemaal hoefbevangen zijn geweest of hoefkatrolontsteking hadden en dus eigenlijk al niet meer beter zouden kunnen worden en ook bij hun heeft het zijn vruchten af geworpen!
maar er blijken nog heel veel dingen naar de buitenwereld niet helder te zijn vandaar dat er nu nog veel onderzoek naar is en het mischien nog 2 jaar zal duren voordat er uiteindelijk met resultaten naar buiten kan worden getreden!
want ondertussen zijn ze al een stuk verbeterd!

wel weet ik dat iedereen inderdaad zijn eigen ervaringen heeft met diverse hoefsmeden, zo heeft een natuurbekapper een jaar lang aspen verkeerd gezet terwijl ze nog in de groei was? wat resulteerde in vozen in haar spronggewrichten waar ze niet meer vanaf komt nu trouwens op deze ijzers zijn ze nog maar heel klein:-)
leuk zo een natuur bekapper maar ja de meeste hebben een andere baan en verdienen buiten die baan nog ffies bij om hun zakken te vullen die man komt nog steeds bij ons op stal en alle paarden staan precies het zelfde helemaal scheef naar binnen!
iedereen kan tegenwoordig maar doen wat ze willen zonder diploma's mijn hoefsmid heeft alle opleidingen[en staat ook geregistreerd en is lid van die vakbond] en volgt nog steeds 2 x per maand cursussen hij wilde zich ook op geven voor de cursus natuurlijk bekappen maar omdat hij hoefsmid is was hij niet welkom dan zit daar toch een luchtje aan denk ik?

net als de hoefsmid die in mijn ogen Aspen heeft verpest die was ook zo goed en het zag er allemaal zo mooi uit maar ondertussen werd ik niet serieus genomen en afgewimpeld maar ik ben daardoor wel bijna mijn paard kwijt geweest!
Mijn dochter haar fjord staat nu ook op cytec maar die blijft er alleen nog voor op achter werkt het niet maar hij struikelde echt altijd en het maakte niet uit met wat voor ondergrond maar nu loopt hij ontzettend ruim en stevig en heeft niet 1x meer gestruikeld ze kan nu dus weer veilig op pad:-)

nou pff wat een geklets he maar ik respecteer jou mening maar hoop dat het nooit af geschaft zal worden hihi ik denk dat er dan vele paarden met ernstige hoef problemen zullen eindigen met een spuitje:-[

groetjes Karin
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » di 17 feb 2009, 11:49

Ik ken de naam wel maar ik weet niet hoe het eruit ziet. Heb je er een foto van?
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Plaats reactie