Zanouk gaat verhuizen met een overige-update

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Lies

Zanouk gaat verhuizen met een overige-update

Bericht door Lies » ma 29 dec 2008, 10:53

Na lang wikken en wegen ben ik eruit en gaat Zanouk morgen verhuizen.

We staan nu eigenlijk op een goede stal, maar een aantal veranderingen en een leuk aanbod maken toch dat we gaan verhuizen.
De eerste is toch wel dat ik volgend jaar misschien weer wil gaan studeren en dat betekent in mijn geval tot nu toe altijd meer tijd maar veel minder geld. Mijn ervaring is dat de combinatie studeren, pony en bijbaantjes lastig op zo'n manier te plannen is dat je ook daadwerkelijk genoeg verdient om je pony te kunnen onderhouden en tegelijkertijd een beetje een buffer op kan bouwen voor onverwachte uitgaven.
Daarnaast is de bak bij deze stal al een tijdje niet te rijden door verstopte drainage etc, ik werk en kan dus niets met Zanouk doen, behalve in het weekend, maar 2 dagen in het weekend rijden is toch niet helemaal mijn doel.
En toen kwam ik dus het aanbod tegen om Zanouk gratis te stallen wanneer ik vijf dagen per week de stallen (zeven) uitmest.
Heb ik toch wel even flink over getwijfeld, zeven stallen vind ik best veel.
Maar ik heb de stallen gezien en de 'uitmest-omstandigheden' O:) zijn goed, mestput dichtbij, stro en voordroogkuil om de hoek.
(en verder heb ik gister gehoord dat het er in de zomer maar drie zijn, of vier wanneer ik Zanouk 's nachts ook binnen zet :D )

Voordelen voor Zanouk en mij zijn op deze stal dat Zanouk buiten en binnen wordt gezet (oh nee dat wordt ze nu ook :D ) maar wel dat ze in een zandpaddock komt, ze staat nu in behoorlijk natte/diepe klei wat mij op den duur niet goed lijkt voor haar beenwerk. Wanneer het droger is (of vriest) mag ze het land op en ze worden in de paddock nog 2 keer tussendoor gevoerd. Verder krijgen ze voordroogkuil waarvan ik hoop dat het ook voor Zanouk wat lekkerder is, die lijkt iedere winter toch wel wat hoest/stof gevoelig te zijn. Verder is biks ook hier weer inclusief.
Maar het grootste voordeel is voor mij toch wel een all-weather 40x60 buitenbak met verlichting, waarin we dus weer lekker kunnen gaan trainen (ze heeft nu een vrij lange vakantie gehad ;) )

Kortom, praktische voordelen zijn er genoeg, grootste nadeel is toch wel dat ik al een jaar of 8 samen met Anneke (Tasja) en Sandra op stal sta en dat dat nu niet meer zo is, dus dat is nog wel even slikken...
En natuurlijk de angst dat Zanouk zich teveel aan de in overvloed aanwezige KWPN'ers gaat aanpassen O:)

Nou ja dat is dus het verhuis nieuws, verder even een kleine update, want Zanouk zit niet helemaal top in d'r vel, die heeft nog steeds jeuk, da weet het niet, vanmiddag komt er iemand die een holistische benaderingswijze heeft, eigenlijk niet helemaal mijn ding, maar als het helpt vind ik het prima want pony-lief jeukt zich gek.
Verder is Zanouk nogal gestresst, alleen buitenrijden doe ik eigenlijk liever niet meer, misschien komt het van de jeuk misschien van iets anders maar leuk is anders.. maar wie weet helpt het ook wel weer als ze weer wat regelmatiger aan het werk wordt gezet...
Nou dat was mijn nieuws wel weer zo'n beetje :)
Don't believe everything you think
Viv

Bericht door Viv » ma 29 dec 2008, 12:01

Heeej nog een verhuizert... poeh 7 stallen.... jij liever dan ik ;)
Jeuk kan ook komen door stress, wat jij jouw geval weer kan komen door minder rijden door de slechte bak.
Succes met verhuizen!!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
colunder

Bericht door colunder » ma 29 dec 2008, 12:09

Wat een super aanbod, dat zou ik ook doen!!
succes met de verhuizing,en hopelijk ben je na het uitmesten van die stallen niet te moe om nog met Zanouk te gaan rijden.
geniet maar van je nieuwe plekje!
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
yvette

Bericht door yvette » ma 29 dec 2008, 12:12

Moeilijk dat soort beslissingen, maar soms is het niet anders inderdaad.
Ik hoop dat ze snel van haar jeuk af is ook. Succes met alle veranderingen.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Mir

Bericht door Mir » ma 29 dec 2008, 16:23

Dat is wel wat, een andere stal en Tasja en vrienden achterlaten. Maar je nieuwe plek klinkt wel heel goed, lekker om weer fanatieker aan de slag te kunnen. Maar 7 boxen per dag is wel even wat!
Maar wat zijn je studieplannen dan, wordt nu nieuwsgierig ;) ... en wat voor werk doe je op het moment? Je had toch de opleiding voor maatschappelijk werk afgerond?
Hopelijk heeft de verhuizing ook effect op het schuren, jeuk is waardeloos...
Daphne

Bericht door Daphne » ma 29 dec 2008, 17:11

Hopelijk krijg je het naar je zin op je nieuwe plekje. Als je tijd ervoor hebt lijkt het me een prima deal (of je rug het ook leuk vindt is een tweede :D).

Nu maar hopen dat Zanouks jeuk snel verholpen kan worden, jeuk is zoiets vreselijks...
Marloes

Bericht door Marloes » ma 29 dec 2008, 17:23

Alvast veel plezier op je nieuwe stal! Klinkt als een leuke plek. Denk dat zeven stallen uitmesten ook wel goed te doen is, hoewel ik niet weet of ik daar zelf zin in zou hebben. O:)
lientje

Bericht door lientje » ma 29 dec 2008, 17:54

Wat een verandering! Maar 7 stallen is wel te doen hoor :) Ik deed er vaak een uurtje over ofzo. Heb dat er ook een tijd bijgedaan namelijk.

Hopelijk gaat het daar helemaal goed met Zanouk :D
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Anna

Bericht door Anna » di 30 dec 2008, 01:04

Ik ga jullie vreselijk missen en Tasja ook maar ja jullie blijven in de buurt en wedstrijden volgend jaar rijden we ook nog samen dus verliezen we elkaar niet uit het oog toch? :D
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » di 30 dec 2008, 08:04

dat is super, een gratis stalling, met een altijd te rijden buitenbak.
Tja die stallen, ik denk dat je op een gegeven moment daar een soort van routine in zit,. dat die maarzo weer klaar zijn. en dat je dan lekker rijden kan.

Veel succes met de verhuizing. En hopen dat het ook voor jeuk helpt, jeuk is een drama
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 30 dec 2008, 08:27

klinkt als een fijne plek en 7 srallen is goed te doen. Ik heb jaren bij een manege en grotere stal uitgemest.
Maar wat ik me afvroeg, hoe ga je dat combineren met je studie volgend jaar?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Lies

Bericht door Lies » di 30 dec 2008, 09:07

Nou, die studie, (die overigens nog niet hélemaal zeker is) heb ik 2 dagen in de week 'contacturen' wat inhoudt dat ik naar Amsterdam zou moeten.
De andere dagen moet ik zelf leren maar ben ik dus niet de reistijd kwijt en kan ik zelf plannen wanneer ik naar stal ga (en dus ga uitmesten).
Lien, het is inderdaad ongeveer een uurtje werk zei de staleigenaresse.

Zanouk is gister door die mevrouw behandeld, wel grappig dat hier precies hezelfde uitkwam als waar een ander persoon op kwam n.a.v. een zelfde soort behandeling (onafhankelijk van elkaar dus ;) ), namelijk dat ze jeuk heeft gekregen vd inenting en overgevoelig is voor de eiwitten die als basisstof worden gebruikt voor de enting. Dit in combinatie met enten in een periode van verminderde weerstand, toen ze aan het hoesten was, veroorzaakt dat de enting niet helemaal lekker is gevallen en de 'energie' in haar lijf verstoord is (even heel simpel gezegd).

Ze heeft iets gedaan met accupunctuur/pressuur waar Zanouk heel erg boos van werd al voordat ze haar op een bepaald punt aanraakte :?
Ze bleek verder ook niet goed geaard te zijn (wat ook weer viel te rijmen met bovenstaande)
Kon je voelen aan de benen die vlak onder de knie heel koud werden en in het deukje vlak boven haar staart wat warmer was dan de rest van de ruggenwervel. Was wel grappig om te voelen.
Dit is vaak bij 'drukkere' paarden het geval, bij paarden die wat flegmatieker zijn is dit deukje koud.
Verder had ze nog een kleine schuurplek achter op haar rug van het dek wat ik een gekke plek vond, en hier bleek haar rug vast te zitten, dit heeft ze los gemaakt.

Verder blijkt Zanouk een pony te zijn met een eigen mening (Nog nóóit wat van gemerkt O:) ;) ) en gaf ze zich dus ook niet zo makkelijk over aan de behandeling.

Verder krijgt ze nu een week vrij (kan nog wel achter die andere weken vrij aan O:) ) vanwege de osteopathie behandeling, dan een weekje stappen en weer rustig uitbouwen met draven (lang laag rond) en daarna gaan we weer rustig kijken of we weer dressuurmatig aan de gang kunnen gaan,.

Tegen de jeuk heeft ze wat druppels etc. gehad van de Groene Os met een vitaminepoedertje, hopen dat het helpt...
Anna

Bericht door Anna » di 30 dec 2008, 15:11

En hoe vind Zanouk het op haar nieuwe stal? Ik mis haar nu al en volgens mij heeft Tasja het ook al in de gaten dat ze er niet meer is, bij elk geluid van buiten kijkt ze hoopvol of ze iets ziet :D
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
sparky10

Bericht door sparky10 » di 30 dec 2008, 15:26

nouwel goed dat het heft geholpen dan

anna a zielig dan he wij krijgen een tijdelijke andalusier op stal ben benieuwd of die in de groep past ...
nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
Lies

Bericht door Lies » di 30 dec 2008, 16:02

Nou Zanouk is dus verhuisd, kon daar heerlijk op het bevroren land rondhobbelen, naas twee andere paarden.
Ze leek redelijk stressvrij, heeft even geneusd met de buurvrouw, maar volgde me wel toen ik op het erf bezig was.
Toen ik wegging hinnikte ze even naar me :D (lieflief penny-paard O:) )
Kimmes
Contacteer:

Bericht door Kimmes » di 30 dec 2008, 16:19

Klinkt goed allemaal. Hopelijk krijgen jullie het naar je zin op de nieuwe stal.
En ik ben benieuwd of de behandeling geholpen heeft :j
Anouska

Bericht door Anouska » di 30 dec 2008, 19:30

Dat klinkt goed. Ben ook benieuwd of de behandeling geholpen heeft.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » di 30 dec 2008, 20:49

Ik hoop dat je het naar je zin zult hebben daar. Ik zal jullie iig ook missen op stal. Vanavond keek ik in een lege box, waar 's morgens nog een lief hinnekende Zanouk stond met voeren.

Wat betreft de behandeling van gister, Zanouk reageerde echt vel op bepaalde punten, terwijl er eigenlijk nog niets gebeurde, er werd alleen naar gewezen. Hopelijk werkt dit voor Zanouk en zal de jeuk snel afnemen.
Wodan en ik M1+10
Plaats reactie