Een nieuwe!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Machteld&Falco

Een nieuwe!

Bericht door Machteld&Falco » di 23 dec 2008, 09:03

Hallo Fw'ers,

Mijn naam is Machteld Beckx en sommigen kennen mij misschien ook van FP. Ik las hier al een tijdje mee, en ben hier een aantal jaren geleden ook een tijdje actief geweest, en wil hier nu graag een beetje meekletsen over onze geweldige gele monsters.

Ik woon zelf al mijn hele leven in België, bereik in januari die enge grens die 20 jaar heet (rimpels en grijze haren here I come), en volg een lerarenopleiding (biologie en Nederlands) aan de KHLeuven.

Mijn geeltje heet Falco, hij is geboren begin 2001 en heeft geen papieren (hebben ze nooit aangevraagd). Na enig speurwerk kwam uit de bus dat zijn vader waarschijnlijk Courage is. Ik weet nl. dat zijn vader in NL in kudde heeft gelopen, waarna de gehele kudde (of althans een deel ervan) naar Rotselaar (waar ik woon) in België is overgebracht. In 2000 overleed zijn vader. De enige hengst waar ik soortgelijk verhaal aan kan vastknopen is Courage. Ik heb Falco gekocht toen hij 4 jaar oud was en sindsdien hebben we een hele weg afgelegd (en is Falco meer dan 100 kg overgewicht kwijt). De rest komen jullie terloops wel aan de weet, straks vallen jullie in slaap...

Sinds kort hebben mijn vriend en ik ook een Lusitano Cruzadomerrie, Jaldiña. Zij is 11 jaar en verhuist eind januari hiernaartoe. Falco staat nl. bij ons aan huis. Voorlopig nemen we nog les met haar op de manege. Ze heeft een heel erg zwaar verleden gehad voor ze op onze manege terehtkwam en is alle vertrouwen in de mensen kwijt. Omdat bij haar soms geheel onverwacht de paniek toeslaat is ze niet echt geschikt voor de lessen (de enigen die haar bereden waren mijn vriend en ik). Daarom hebben de uitbaters besloten haar aan ons zo'n beetje te schenken voor een vriendenprijsje.

Nu foto's natuurlijk... De geitjes zijn ook van mij. Het dwergje heet Duvel, de witte Karmeliet.

Falco OHZ met mijn instructrice. 's Zomers mogen we hem bij hen stallen zodat we een beetje kunnen lessen samen (voorts heb ik iedere week les op manegepaarden)
Afbeelding

Jaldiña
Afbeelding

Falco weer thuis. Dit is een typische Falco-kop. Je kan zijn humeur aflezen uit die twinkelende oogjes (en die ezelsoren...) Hier snapt hij maar niet waarom die geiten nou mogen eten en hij niet!! }>
Afbeelding
Ydel

Bericht door Ydel » di 23 dec 2008, 09:11

gezellige beestenbende!!!

veel plezier hier, maar dat gaat vast wel lukken!

Ik ben Eveline, 23 jaar en in het bezit van Ydel (nog 6 jaar, bijna 7 :+ )
die is drachtig van hermansen, dus als het allemaal meezit dit jaar loopt er half april een kleintje naast...
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 23 dec 2008, 10:08

hoi hoi, ik heb een poosje geleden ook wel s op FP gezeten dus ken je wel!
ik ben cindy, 22 jaar en inmiddels in bezit van 4 edele viervoeters
uniek (van veulen af aan)
haar zoon dj
een shet, bertus
en een kwpn'er, cherity

lekker bekkie heeft falco! en ik ben gek op lusitano's en andalusiers, vind het prachtige paarden om te zien :))
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 23 dec 2008, 10:09

hey Mach, ook hier! nou mij ken je wel, veel leesplz hier, en hopen ook hier jouw mooie erel vaak voorbij te zien komen!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 23 dec 2008, 11:05

Cindy+Uniek schreef:hoi hoi, ik heb een poosje geleden ook wel s op FP gezeten dus ken je wel!
ik ben cindy, 22 jaar en inmiddels in bezit van 4 edele viervoeters
uniek (van veulen af aan)
haar zoon dj
een shet, bertus
en een kwpn'er, cherity

lekker bekkie heeft falco! en ik ben gek op lusitano's en andalusiers, vind het prachtige paarden om te zien :))
ja, jou ken ik inderdaad :) jammer dat we je niet vaak meer zien op FP

Ik ben minder fan van andalusiërs, maar dat komt denk ik door de manier waarop ze gefokt werden/worden. Allemaal heel mooi die volle manen en staart, maar de rug en vooral de achterhand werden verwaarloosd. Gevolg van de hoge populariteit denk ik... Gelukkig komt daar stilaan weer verandering in, maar een goed gefokte Andalusiër (PRE eigenlijk :D) is moeilijk te vinden. Helaas zie je nu de lusitano's toenemen in populariteit, dus ik hoop dat hier niet hetzelfde gaat gebeuren... Time will tell!

@Tamara: ik zal hem zo vaak mogelijk showen, maar we doen het nu rustig aan (noodgedwongen door het baggere weer)

@Eveline: ik las hier geloof ik dat Ydel tijdens haar vorige dracht haar veulen verloren heeft, kan dat? Hopelijk in april een gezonde beebs!
Esther

Bericht door Esther » di 23 dec 2008, 11:58

Welkom hier!!

Zat jij ook een poosje op het forum van de avro, of was dat een andere Falco??

Ik ben Esther, 25 en in bezit van 5 fjordjes.. Jeskim van 19, haar dochter Bente van 3 en zoon Elvis van 0,5.
Daarnaast mijn topper Tea van 10 en haar zoon Eachann van 0,5.
Naast deze kudde loopt er ook nog een logé rond genaamd Eros. Hij mag een poos hier mt mijn kleine hengstjes spelen.

Ik loop stage bij fjordenhengstenhouder B van den Berg.
Ik heb dus nogal wat Fjorden in mijn leven op het moment..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 23 dec 2008, 12:06

Welkom :D!

Ik ben Marijke en ik heb samen met vriend fjord Rosco en trekpaard Cratos. Leuke paarden heb je!
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 23 dec 2008, 12:07

Inderdaad Esther, ik zat ook een tijdje op Avro. Jammer genoeg is dat forum zeg maar uitgestorven.

Je hebt in de loop der jaren je fjordenaantal lekker uitgebreid zo te zien :D Bente zal wel groot zijn nu. Ga je ze ook alle 5 houden?
Jilly

Bericht door Jilly » di 23 dec 2008, 12:26

Welkom op FW Machteld!

Mij voorstellen is overbodig denk ik? :)
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Esther

Bericht door Esther » di 23 dec 2008, 12:26

Toen ik erop zat was het al steeds minder aan het worden, maar was ook wel een leuk cluppie..
Bente en Elvis zijn op het moment te koop, ik kan ze niet allemaal houden..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ilona

Bericht door Ilona » di 23 dec 2008, 12:38

Welkom Machteld,
Ik ben Ilona, 28 jaar en heb een fjordenruin van bijna 3 jaar genaamd Castor.
Is Falco in Nederland geboren in een kudde? Heeft Falco wel een brandmerk of helemaal niets waaraan is af te leiden wie hij is?
Je beestenbende ziet er leuk uit! Veel plezier hier op het forum!
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 23 dec 2008, 13:00

Ilona schreef:Welkom Machteld,
Ik ben Ilona, 28 jaar en heb een fjordenruin van bijna 3 jaar genaamd Castor.
Is Falco in Nederland geboren in een kudde? Heeft Falco wel een brandmerk of helemaal niets waaraan is af te leiden wie hij is?
Je beestenbende ziet er leuk uit! Veel plezier hier op het forum!
Hij is in België geboren, moeder (in het bezit van mijn nicht) heeft een brandmerk, maar heeft bij aankoop de verkeerde papieren meegekregen... (was winter en brandmerk was niet goed te zien). Dus ook de moederlijn kan ik niet achterhalen. Vraag me wel af hoe mijn nicht haar paard op die manier heeft kunnen chippen... Falco zelf heeft geen brandmerk, mocht toen ook niet meer en gezien hij papierloos is... Op zich maakt me dat ook niet uit, het is een ruin dus hebben die papieren niet echt een meerwaarde. Ik zou het voor mezelf wel leuk vinden om te weten.

Wat ik begrepen heb van het Belgische stamboek is dat er bij elke dekking van een hengst een dekbewijs uitgeschreven moet worden. Dat is bij Falco niet gebeurd en helaas is Courage gestorven nog voor Falco geboren is, dus kon het vaderschap niet aangetoond worden en werden er geen papieren aangevraagd (ofwel zijn die er wel maar zijn ze achtergehouden?). Op mijn vraag of DNA-onderzoek mogelijk was bleef het angstvallig stil... Mijn enige hoop is de oude heer Ooms (die de kudde naar België gehaald heeft) op te sporen, maar dat vind ik zo opdringerig: hallo, was deze hengst van u?

@Esther: ja gezellig was het daar wel, heb er ook veel opgestoken.

Bedankt voor het warme welkom allemaal :)
colunder

Bericht door colunder » di 23 dec 2008, 13:16

Hallo, ik ben Annette(40) en we hebben een fjordenruin Alex,een dravermerrie Amberen een mini veulen Aron.
Veel plezier hier op Fw(wat is eigenlijk FP?)
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Jilly

Bericht door Jilly » di 23 dec 2008, 13:16

Machteld, als je nu een foto maakt van het brandmerk van z'n moeder, is er vast wel iemand die de juiste afstamming kan achterhalen (hier op FW, of het NL's stamboek) dan weet je toch al wat meer, niet?
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 23 dec 2008, 14:13

Jilly schreef:Machteld, als je nu een foto maakt van het brandmerk van z'n moeder, is er vast wel iemand die de juiste afstamming kan achterhalen (hier op FW, of het NL's stamboek) dan weet je toch al wat meer, niet?
Puik plan! Ga ik doen, maar moet voorlopig ff wachten. Beetje tijdsgebrek nu.
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » di 23 dec 2008, 16:11

Hoi,
Ik ben janine( 30 jaar) en samen met mijn vriend Peter (van 27,Punkie hier op FW) hebben we 3 fjorden.
Gerrit van 7, Akes van 4 en Cindy van 2.
Veel leesplezier hier!

@Annette; FP= FjordenPraat ;)
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
Anouska

Bericht door Anouska » di 23 dec 2008, 18:24

Hoi Machteld, mijn ken je misschien ook nog wel van fp.
Veel plezier hier!
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Jet&Erna

Bericht door Jet&Erna » di 23 dec 2008, 19:10

welkom Machteld,

dat klinkt als een hele ondernemning met de merrie Jaldiña en een uitdaging om haar vertrouwen te winnen. Thuis heb ik een soortgelijk 'project' genaamd Fee een twaalfjarige HolsteinxEngels Volbloed. Ze is een echte uitdaging maar met rust en doorzetten komen we er hopelijk wel.
Ik ben Jet (25) en naast Fee en Sophietje Bumblee (shetxwelsh) van vijf jaar heb ik een overheerlijke eigenwijze blonde monster genaamd Erna, ze is nu 24 jaar jong!

veel plezier met posten :wave:
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent
...'

Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
Jet&Erna

Bericht door Jet&Erna » di 23 dec 2008, 19:11

dubbelpost door storing pc |o
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent
...'

Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 24 dec 2008, 09:44

Welkom hier, ik ben Anita, 46 jaar, getrouwd met Jeroen, geen kinderen. Ik heb 3 Fjorden, dit zijn Meline (Havstad x Astrix) en haar 2 zoons Celony en Djambo (allebei Balony x Havstad). Meline is 16 jaar, de jongens zijn resp. 2 en 1 jaar.
Naast de paarden lopen hier nog 4 Duitse Herdershonden rond, een reu en 3 teven.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Plaats reactie