Hoe ligt jullie paddock/bak erbij waar de paarden in staan?
Wanja staat in een weiland samen met een ander paard. Alle pensionpaarden lopen in groepen van 2 (stuk of 12) en de manegepaarden lopen samen (stuk of 38 ) in een koppel achterop. Ze gaan i.p. iedere dag naar buiten. Het pad waar de grote koppel overheen gaat naar achteren en waar de andere weilanden van de pensionpaarden aan grenzen, is een grote modderbende en daar kun je ook met goed fatsoen niet lopen. De weilanden zelf zijn echter droog. Wil je dus je paard uit de wei halen om te rijden, dan heb je wel lieslaarzen nodig. Het is hier ieder jaar hetzelfde, van november t/m eind maart ene grote drekbende, daarna droogt het langzaam en in de zomer is er niets aan de hand. Ik denk inderdaad dat het een lastig probleem is, zeker met veel paarden. Als je weiland of bak dan niet goed gedraineerd is en ongunstig ligt dan staat alles blank. Ik heb op aardig wat stallen gestaan, maar heb slechts 1 stal gehad waar het de hele winter door goed te doen was qua grond. Deze lag dan ook uitzonderlijk hoog.
-
Bij ons valt het gelukkig ook heel erg mee.
Er zijn wel natte stukken, maar hebben ook veel droge stukken.
Wat we wel heel goed zien, is dat de rijbak wat vroeger paddock was nu super droog blijft & het water trekt snel weg omdat we het de laatste jaren mestvrij hebben gehouden. Plekken die niet mestvrij zijn gebleven trekt het water moeilijk weg.
En de weien zijn ook droog, we hebben dan wel zandgrond.
Dreeke vindt de boer het geen goed idee om een stuk wei af te zetten. Dat ze overdag afgewisseld op een stuk wei/op de paddock kunnen, zodat de grond minder te voorduren krijgt? En dat daarmee de paarden dus ook droge voeten kunnen blijven houden. Kan me voorstellen dat die blub + stank geen pretje is...
En tegels, dat heeft hier ook goed geholpen! Dan voer je daarop, mengt zich niet in het zand & krijg je ook minder blub.
Er zijn wel natte stukken, maar hebben ook veel droge stukken.
Wat we wel heel goed zien, is dat de rijbak wat vroeger paddock was nu super droog blijft & het water trekt snel weg omdat we het de laatste jaren mestvrij hebben gehouden. Plekken die niet mestvrij zijn gebleven trekt het water moeilijk weg.
En de weien zijn ook droog, we hebben dan wel zandgrond.
Dreeke vindt de boer het geen goed idee om een stuk wei af te zetten. Dat ze overdag afgewisseld op een stuk wei/op de paddock kunnen, zodat de grond minder te voorduren krijgt? En dat daarmee de paarden dus ook droge voeten kunnen blijven houden. Kan me voorstellen dat die blub + stank geen pretje is...
En tegels, dat heeft hier ook goed geholpen! Dan voer je daarop, mengt zich niet in het zand & krijg je ook minder blub.
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Nou Dakota en Dhalene staat weer op stal vandaag, het is echt een grote modderplas en drab vermengd met urine en poep (we mesten wel uit elke dag maar toch hou je daar viezigheid van over).
Vanmiddag mogen ze even hun kont luchten als ik uitmest, en dan gaan ze weer op stal. Het heeft hier ook echt zo vreselijk veel geregend de laatste dagen
Vanmiddag mogen ze even hun kont luchten als ik uitmest, en dan gaan ze weer op stal. Het heeft hier ook echt zo vreselijk veel geregend de laatste dagen

† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
- nancy imka
Ik weet helemaal wat je bedoeld Andrea, wij mesten ook altijd iedere dag de paddock. Maar toch als er plassen staan is het helemaal vies bruin dat water van de urine en poep. Wij willen aankomend jaar de helft van de paddock maar gaan bestraten. Want met deze ellende ben je gauw klaar dan maar geen zand en wel droge voeten! De andere helft van de paddock moeten we nog even over nadenken maar of alles bestraten of daar wel nieuwe drainage onder en nieuw zand erop!Dreeke schreef:Nou Dakota en Dhalene staat weer op stal vandaag, het is echt een grote modderplas en drab vermengd met urine en poep (we mesten wel uit elke dag maar toch hou je daar viezigheid van over).
De paddock bij ons was aardig aan het opdrogen maar "gelukkig" ging het weer regenen we waren bijna bang dat het ging stoffen in de paddock