Teken...
Ze werd stijf in haar gewrichten. Dat was eigenlijk het enige dat we merkten. DA erbij, foto's gemaakt in de kliniek, niks te vinden. Uiteindelijk in Duitsland Lyme bevestigd uit bloed.
Al met al heeft ze meer dan een jaar stil gestaan... Nu zijn we weer aant rijden, maar ze heeft perioden dat ze last heeft van de gewrichten. Dat gaat nooit meer over.
Al met al heeft ze meer dan een jaar stil gestaan... Nu zijn we weer aant rijden, maar ze heeft perioden dat ze last heeft van de gewrichten. Dat gaat nooit meer over.
Toch weten volgens mij maar heel weinig mensen dat paarden ook Lyme kunnen krijgen.
Je ziet wel dat een paard stijve spieren/gewrichten krijgt, maar volgens mij wordt hierbij dan niet snel aan lyme gedacht.
Ik weet eigenlijk ook pas sinds een jaar of 2 dat paarden ook lyme kunnen krijgen. Terwijl ik het van mensen al veel langer weet. Honden kunnen er overigens ook last van krijgen.
Kon San toen niet behandeld worden met een antibiotica kuur ofzo? Dit is ook hetgene wat ze bij mensen doen zodra het geconstateerd wordt.
Hetgeen wat door lyme in de gewrichten/ spieren aangetast is, komt niet meer goed. Mits je er op tijd bij bent en naar de dokter gaat!
Je ziet wel dat een paard stijve spieren/gewrichten krijgt, maar volgens mij wordt hierbij dan niet snel aan lyme gedacht.
Ik weet eigenlijk ook pas sinds een jaar of 2 dat paarden ook lyme kunnen krijgen. Terwijl ik het van mensen al veel langer weet. Honden kunnen er overigens ook last van krijgen.
Kon San toen niet behandeld worden met een antibiotica kuur ofzo? Dit is ook hetgene wat ze bij mensen doen zodra het geconstateerd wordt.
Hetgeen wat door lyme in de gewrichten/ spieren aangetast is, komt niet meer goed. Mits je er op tijd bij bent en naar de dokter gaat!
We hebben die dag gelijk de DA gebeld om te vragen wat we moesten doen en of een paard Lyme kon krijgen. Nee, zei ie, en we hoefden niks te doen. Alleen de wondjes schoonmaken.
Maar wel dus... In Duitsland was het al veel langer bekend; daar was het eerste wat getest werd Lyme. Toen heeft San alsnog een antibiotica kuur gehad, maar dat deed niet veel goeds meer. Als we dat gelijk hadden gedaan, had er veel schade voorkomen kunnen worden...
Maar wel dus... In Duitsland was het al veel langer bekend; daar was het eerste wat getest werd Lyme. Toen heeft San alsnog een antibiotica kuur gehad, maar dat deed niet veel goeds meer. Als we dat gelijk hadden gedaan, had er veel schade voorkomen kunnen worden...
Wat je kunt doen om ze met het rijden te voorkomen is de benen en de onderkant van je paard insprayen met Frontline.
Dit is speciaal voor honden en katten(zou een maand werken maar dat is niet helemaal waar.)
Het is niet geregistreerd voor paarden maar het werkt wel.
Als je het niet te vaak(dus niet dagelijks)gebruikt kan het geen enkele kwaad.
Na het rijden de benen even afspuiten en de losse teken zijn ook gelijk verdwenen.
Dit is speciaal voor honden en katten(zou een maand werken maar dat is niet helemaal waar.)
Het is niet geregistreerd voor paarden maar het werkt wel.
Als je het niet te vaak(dus niet dagelijks)gebruikt kan het geen enkele kwaad.
Na het rijden de benen even afspuiten en de losse teken zijn ook gelijk verdwenen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ook voor jezelf: als je een teek binnen 24 uur verwijderd, is de kans op de ziekte van Lyme minimaal
Ik spuit als ik ga rijden mijn paard vaak in met insecten/vliegenspul.
Dit werkt niet alleen tegen die vervelende prikkers, maar ook tegen teken.
Soms als er veel vliegen zijn spuit ik ze in de wei ook even in.
Alleen hebben niet alleen de vliegen, maar ook de paarden een hekel aan die lucht van dat spul
En dan nog eens het geluid van de spuitfles..
Maar werken doet het!
Ik spuit als ik ga rijden mijn paard vaak in met insecten/vliegenspul.
Dit werkt niet alleen tegen die vervelende prikkers, maar ook tegen teken.
Soms als er veel vliegen zijn spuit ik ze in de wei ook even in.
Alleen hebben niet alleen de vliegen, maar ook de paarden een hekel aan die lucht van dat spul

Maar werken doet het!
Volgens mij kun je dat wel gebruiken op je paard. Alleen op de benen ofzo en misschien niet elke dag. ?? Maar heel zeker weet ik het ook niet...
Je kunt altijd een stukje proberen. Enne dat paardenvliegenspul werkt bij mensen ook! Als ik ermee in de weer ben, stink ik vaak zelf ook een uur in de wind!
Je kunt altijd een stukje proberen. Enne dat paardenvliegenspul werkt bij mensen ook! Als ik ermee in de weer ben, stink ik vaak zelf ook een uur in de wind!
Zijn honden en katten teken trouwens hetzelfde als de teken die op paarden komen?
Ik zie nl wel eens grijze teken bij de honden maar ook wel eens van die hele kleine rode. Wat voor kleur hebben paardenteken? Waar moet je op letten?
Ik zie nl wel eens grijze teken bij de honden maar ook wel eens van die hele kleine rode. Wat voor kleur hebben paardenteken? Waar moet je op letten?
'NO FJORD, NO GLORY'
Damar alias Doortje = Reinar X Halldor
Dodo alias Henk = Reinar X Sebastian
Damar alias Doortje = Reinar X Halldor
Dodo alias Henk = Reinar X Sebastian
- marjanschut
Ja, teken zijn vervelend. Ik heb ook een spuitbus Frontline voor als ik de duinen in ga.
Ik trek ze er altijd gewoon met mijn vingers/ nagels uit. Bij de paarden plet ik ze tussen mijn nagels. Bij de poes thuis (dat gaat wel met de metalen tekentang) gaan ze in een glaasje water-met-drupje-zeepsop. Dan verdrinken ze namelijk.
De kleine grijsjes zijn jonge teken. De zwarte zijn volwassen mannetjes. Die zoeken geen bloed meer, maar vrouwtjesteken. De vrouwtjes zijn die rode, hoewel ze grijs zijn als ze volgezogen zijn.
Ik trek ze er altijd gewoon met mijn vingers/ nagels uit. Bij de paarden plet ik ze tussen mijn nagels. Bij de poes thuis (dat gaat wel met de metalen tekentang) gaan ze in een glaasje water-met-drupje-zeepsop. Dan verdrinken ze namelijk.
De kleine grijsjes zijn jonge teken. De zwarte zijn volwassen mannetjes. Die zoeken geen bloed meer, maar vrouwtjesteken. De vrouwtjes zijn die rode, hoewel ze grijs zijn als ze volgezogen zijn.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.