Het C-tjes topic!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 28 mei 2008, 07:20

Kan dat al Yvette? Vanaf welke leeftijd mag je een bitje in doen dan? (ben er niet zo in thuis ;) )
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 28 mei 2008, 07:20

Cai niet := Alleen als veulen sabbelen op dat rare ding van mams en dekjes e.d. op, maar nu moet ie toch echt zichzelf vermaken tot minimaal het najaar, dan mag ie vast keer beginnen met een lesje 'sabbelen voor wannabe 3jr'.

Hoe is Castor moederloos geworden? Wel leuk dat je een Topas hebt!
Geluk is de vrucht van intens werk
yvette

Bericht door yvette » wo 28 mei 2008, 07:24

Dreeke schreef:Kan dat al Yvette? Vanaf welke leeftijd mag je een bitje in doen dan? (ben er niet zo in thuis ;) )
Hoezo niet? Die van Viv en Anna hebben ook al bitjes ingehad en zijn er niet aan bezweken... :P
Ik ga er ook verder niets mee doen. Alleen voor de ervaring. Meneer is nu 2 en zo langzamerhand moet hij van mij in kleine stapjes vast gaan kennismaken met nieuwe dingen. Ik denk dat je met jonge dieren gewoon je eigen gevoel moet volgen en dat ieder dier uniek is. Kan je niet echt een leeftijd aan verbinden.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 28 mei 2008, 07:28

Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik vraag alleen of het al kan ;)

yvette

Bericht door yvette » wo 28 mei 2008, 07:32

Dreeke schreef:Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik vraag alleen of het al kan.
Zelfde antwoord :D

Cosimo komt eigenlijk al anderhalf jaar haast niet in handen. De boer waar hij stond deed er niets mee en Sandrien nu ook niet. Ik ben er hooguit 1x per maand. Dus eigenlijk hoeft hij nog heel weinig grote-paarden-dingen te doen. Ik zou persoonlijk het bij een jaarling nog niet doen, maar een 2-jarige mag best al wel eens voelen wat het is om een bitje in te hebben (zonder dat hij daarmee moet lopen of zo). En vervolgens mag hij daar dan weer een hele maand over nadenken :D
maroes

Bericht door maroes » wo 28 mei 2008, 07:39

IK denk ook dat het helemaal geen kwaad kan om spelender wijs de paardjes aan dingen te laten wennen.

Ciara heeft ook al een keer het zadel op gehad.En mijn lieve nichtje van 6 heeft er al opgezeten ook(wel onder toezicht van ons en niet los gelaten)Alleen heb ik nog geen bit geprobeerd(kan ik ook wel eens doen :D )

Worden jullie c tjes opeens ook zo voller(ze staat nu ruim 1 maand dag en nacht op het land)Ze wordt echt mooi O:)
Ciara (Hermansen + Bjorgard)
http://ciarafjord.web-log.nl/
yvette

Bericht door yvette » wo 28 mei 2008, 07:45

Cosimo groeit ALLEEN MAAR in de breedte. Ik hoop dat hij toch nog een paar centimeter de lucht in gaat; voller hoeft echt niet meer O:)
Overigens komt er bij Cosimo geen mens op (ook geen kind) totdat hij 3 jaar is, maar dat is een andere discussie en moet iedereen voor zichzelf beslissen. Je kan immers niet bij je paard naar binnen kijken hoe sterk de botten al zijn.
Viv

Bericht door Viv » wo 28 mei 2008, 07:58

Een jaarling zou ik nog geen bitje indoen Dree, die heeft dat nog lang niet nodig. Een 2 jarige mag er wat mij betreft wel eens langzamerhand kennis mee maken (zonder druk natuurlijk van teugels ed.

Op Cees komt ook zeker tot zijn 3e jaar geen mens hoor, ook geen kind. Zadel heb ik pas voor begin 2009 in de planning. Longeersingen heeft hij wel al eens omgehad om te kijken wattie met singeldruk zou doen, nou niks dus. Hoevenw e dus ook niet verder mee te stoeien dat komt wel.

Had het longeren voor ergens dit najaar in de planning. Helaas dacht manlief daar gisteravond anders over. Gevolg, gestrest peerd... :( ben echt zoooooo pissed, zo is Tjo ook verziekt.
Laat hem eerst de komende maand maar eens afgelopen zaterdag verwerken in zn koppie voor we aan nieuwe dingen beginnen lijkt me.
Hij flikt dat soort dingen altijd als ik er niet ben.
Hoop echt dat As hem over een maand goed duidelijk kan maken dattie fout bezig is en eerst eens bij het begin moet beginnen.

Cees is megabraaf en leert snel, maar hij moet wel de tijd krijgen om het te verwerken. Doe je teveel dan krijg je dat keihard terug met alle gevolgen vandien.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 28 mei 2008, 08:01

Viv schreef:Een jaarling zou ik nog geen bitje indoen Dree, die heeft dat nog lang niet nodig. Een 2 jarige mag er wat mij betreft wel eens langzamerhand kennis mee maken (zonder druk natuurlijk van teugels ed.
Mensen, ik heb het er toch ook niet over dat ik bij Dakota een bitje in wil doen hoe komen jullie daar nou bij?? Ik vroeg me gewoon af of het al kon bij een 2-jarige omdat ik zelf in mn hoofd had daar pas mee te beginnen als hij 3 is... :roll:

yvette

Bericht door yvette » wo 28 mei 2008, 08:10

@Andrea: Ik weet niet of je met 'mensen' mij ook bedoelt, maar je vroeg vanaf welke leeftijd je een bit in kan doen, en daarom heb ik gezegd dat ik dat pas vanaf 2 jaar zou doen en bij een jaarling nog niet. Dat was verder niet bedoeld als waarschuwing voor jou of naar wie dan ook :D Gewoon mijn mening.

Net als Viv vind ik overigens dat er voldoende tijd moet zijn om nieuwe dingen te verwerken.

@Viv: Echt vervelend dat je man zo ongeduldig is. Hij bedoelt het vast goed, maar beetje afremmen kan geen kwaad inderdaad.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 28 mei 2008, 08:16

Ik vroeg gewoon *zucht* of het al kon bij een 2 jarige meer niet, ik heb niet om een mening gevraagd of het bij een jaarling kan want dat weet ik zelf ook wel!

yvette

Bericht door yvette » wo 28 mei 2008, 08:22

Dreeke schreef:Ik vroeg gewoon *zucht* of het al kon bij een 2 jarige meer niet, ik heb niet om een mening gevraagd of het bij een jaarling kan want dat weet ik zelf ook wel!
Maar niemand bekritiseert jou toch hier? Ik vind het vervelend dat je je aangesproken voelt, want dat is absoluut niet de bedoeling. Wilde alleen maar antwoord geven op deze vraag:
Dreeke schreef:Vanaf welke leeftijd mag je een bitje in doen dan?
Wie bepaalt echter wat mag en kan?

Maar er ontstaan wel interessante discussies, dus ik open even ergens anders een nieuw topic.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 28 mei 2008, 08:27

Yvet ik heb er totaal geen mening over wat wel of niet mag met een 2 jarige, vandaar mijn vraag, ik vraag het hier omdat jullie met 2 jarigen bezig zijn en ik toevallig jou post las over dat je een bitje in wilde gaan doen bij Cosimo. Ik voel me wel aangesproken ja als mensen mij gaan adviseren geen bitje in te doen bij een jaarling terwijl ik het woordje jaarling niet eens genoemd heb. En om zo spookverhalen uit de wereld te helpen moest ik dat toch even kwijt hier.

yvette

Bericht door yvette » wo 28 mei 2008, 08:32

Ok duidelijk :D
Spookverhalen hebben we niets aan.
Ik heb wel een topic bij discussies geopend, want ik vind het altijd interessant om te horen wat anderen denken.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 28 mei 2008, 08:32

Nou ben benieuwd ;)

yvette

Bericht door yvette » wo 28 mei 2008, 08:39

Dreeke schreef:Nou ben benieuwd ;)
Ja, dit soort onderwerpen is wel gevaarlijk...zoveel mensen, zoveel meningen 8-)
Viv

Bericht door Viv » wo 28 mei 2008, 09:05

Dreeke schreef:Yvet ik heb er totaal geen mening over wat wel of niet mag met een 2 jarige, vandaar mijn vraag, ik vraag het hier omdat jullie met 2 jarigen bezig zijn en ik toevallig jou post las over dat je een bitje in wilde gaan doen bij Cosimo. Ik voel me wel aangesproken ja als mensen mij gaan adviseren geen bitje in te doen bij een jaarling terwijl ik het woordje jaarling niet eens genoemd heb. En om zo spookverhalen uit de wereld te helpen moest ik dat toch even kwijt hier.
Je mag me gerust bij naam noemen hoor Dree, quoten mag ook in deze ;) . Je hebt zelf een jaarling vandaar dat ik die link legde op je vraag vanaf welke leeftijd je een bitje kunt proberen. Was gewoon bezorgd meer niet.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
Orion1996

Bericht door Orion1996 » wo 28 mei 2008, 09:06

Ik heb het bij Cyra alleen gedaan om erachter te komen of ze als ze zo door groeit later een Cob hoofdstel of een Full nodig zou hebben. De eerst volgende keer dat ze het bitje inkrijgt zal komend najaar/winter op zn vroegst zijn. De keuring gaat ook nog gewoon op een normaal halstertje of een voorbrenghalstertje.

Ik vind het wel heel prettig dat ik nu weet dat ze er niet moeilijk mee is. Kennelijk vertrouwde zij mij voldoende om even een hoofdstel te passen. En die minuut dat die in zat gaat een 2 jarige echt niet dood aan. Heel langzaam (met nadruk op heel) wennen aan de volwassen dingen kan geen kwaad, zeker niet spelender wijs als ze het leuk vinden en je ze er niet mee belast (geestelijk en lichamelijk dus).

Een pony/paard geeft zelf wel aan tot hoe ver je kan gaan en tot waar ze je vertrouwen. Dat is paard afhankelijk en niet leeftijd. Natuurlijk heb je richtlijnen ervoor wanneer je kan beginnen en die zou ik zeker niet te erg gaan overschrijden, maar elk paard is anders en je moet dus per paard beslissen wat je ermee kan doen. Als een dier in zijn jonge jaren niet belastende dingen leert en het vertrouwen daarmee niet schaad kan je daar later alleen maar profijt van hebben in mijn ogen.

MAAR.... de eerste de beste die op mijn pony gaat zitten voor ik vind dat ze er klaar voor is (3+) die maak ik van kant :D
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Viv

Bericht door Viv » wo 28 mei 2008, 09:07

Helemaal mee eens An :D
Afbeelding
Mieke_Cunna
Contacteer:

Bericht door Mieke_Cunna » wo 28 mei 2008, 16:09

@Viv, nee ook geen zadel... :o
Gesloten