nog te dik

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Tamara
Contacteer:

nog te dik

Bericht door Tamara » do 22 mei 2008, 18:48

wat doet ze:4x per week een uurtje buitenrijden veel draven , klein galopje, en stappen zeker 30 min. werken.,

wat krijgt ze: ochtend handje biks en pluk hooi, avond 1/2 pavo koek en pluk hooi, van 10 tot 18 op een vrij kale wei.

wat is ze: nog zeker 50 kg te dik....

hoe los je dit op? hebben jullie dit ook?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » do 22 mei 2008, 18:58

Alleen biks geven als ze die dag gewerkt heeft?
Is ze echt vet, op haar schouders, kont enz. Of heeft ze ronde ribben :)
Nee sorry ik heb dit niet, mijn Fjordemans is zo'n zeldzame niet-dik-te-krijgen exemplaar...
Laatst gewijzigd door Klijntje op do 22 mei 2008, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Wanja

Bericht door Wanja » do 22 mei 2008, 18:58

Ik denk dat het echt een kwestie is van tijd. Als je ze te streng op dieet zet is dat heel erg slecht voor je paardje. Ze gaan dan behalve vetten ook spieren verbranden namelijk als je ze dan aan het werk zet.
Gewoon schraal houden, dus niet in het vette gras, maar zeker geen ruwvoer weghalen. Ruwvoer hebben ze namelijk nodig om de darmen gezond te houden. Dus lekker veel droog en stengelig hooi geven, daar zit niet veel in, maar is wel heel erg vezelrijk. Verder wel krachtvoer geven, maar dan krachtvoer waar alles in zit, zoals bijvoorbeeld die musli van Pavo (nature's best).
Genoeg beweging is belangrijk, training rustig opbouwen en niet overvragen.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 22 mei 2008, 19:52

ze krijgt pavo liga, daar zit op zich al niet veel in dacht ik, en ze krijgt summerfit koek.

ze is vrij rond op de ribben, en als ik het zadel er op heb heeft ze voor op de schouder vetbulten als ze beweegt, met de schouder tegen het zadel aan.

in het vette gras komt ze niet, zowieso niet, ben als de dood voor hoefbevang oid. wei is vrij schraal. het hooi dat ze krijgt is goede kwaliteit, in groot verpakking, wel wat nattig zeg maar. ik zoek mestal het droogste er uit voor haar. Hooi beknibbel ik ook niet op hoor, maar het lan toch geen kwaad dat ze nu geen biks meer krijgt? ja een handje vol anders is het zielig als de rest wat krijgt. en ze krijgt een kwartje na de arbeid
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 22 mei 2008, 19:56

als je idd maar te niet snel het dieet verandert... van het ene soort naar het andere of van veel naar weinig.... dat is erger dan een paar kilo te zwaar....

uniek is nu voor haar doen ook echt vet :+ (is ook bijna niet dik te krijgen)

maar ik zou het denk ik wel houden hoe je het nu hebt...
summerfit zijn in principe gewoon vitamine en mineralen, kan je evt nog vervangen voor een zoutblok in de wei.....
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Wanja

Bericht door Wanja » vr 23 mei 2008, 01:53

Precies dat bedoel ik 'Cindy+Uniek', niet ineens te streng op dieet zetten, want dat werkt averechts.
Verder zou ik er wel voor kiezen om je paard wat krachtvoer te blijven geven, zeker omdat je er ook bij traint en dan is het niet eerlijk als je ze geen voedingsstoffen geeft die ze daarvoor nodig hebben. Als je ze een simpele basisbrok of musli geeft dan zit daar alles in wat ze nodig hebben en weet je zeker dat ze alles binnenkrijgen. Ze worden daar echt niet dikker van. Verder denk ik dat je het al aardig goed doet, maar afvallen is gewoon een kwestie van tijd.
Plaats reactie