Wanja@dressuurtraining

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
Wanja

Wanja@dressuurtraining

Bericht door Wanja » zo 11 mei 2008, 20:08

Vandaag was het erg warm, maar ik heb toch even rustig gereden met Wanja en paps was weer eens zo lief om foto's te maken.
Wanja gaat iedere week een stukje vooruit. Ik kan nu lekker met haar aan het werk, zonder dat ze gaat exploderen.
We hebben nog wel wat aandachtspuntjes, o.a. mijn houding: rechterop en vooruit kijken. Dit zadel zit voor mij niet lekker en daarom heb ik een ander zadel in bestelling. Deze komt zsm. Dit zadel is namelijk een 17 inch en net te krap voor mij omdat het een vrij diepe zit heeft en daardoor nog kleiner uit valt.
Verder blijft Wanja met haar linkerachterbeen nog wel eens 'achter'. Hier zijn we mee aan de slag en het gaat steeds beter, maar ze moet gewoon 'opwarmen'. We doen veel schakelwerk om het achterbeen sterker te maken. Verder is galop niet ons sterkste punt. Wanja vindt het nog erg moeilijk.

Nu de foto's:

Loswerken in draf (heb helaas geen foto's van de stap)
Afbeelding

Ik moet erop letten dat ze van voren niet teveel uit elkaar valt
Afbeelding

Afbeelding

Schakelen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galopje, moeilijk om hier balans te vinden. Ze heeft snel de neiging om alles op de voorhand te gooien of uit elkaar te vallen, dan is het net een glijbaan
Afbeelding

Na de galop, meteen wat losser in het lijf
Afbeelding

Weer wat schakelen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galopje reachts, je kunt zien dat ze het getrek aan de spiertjes niet zo leuk vindt
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Schakelen op de diagnonaal
Afbeelding

Nog een galopje links
Afbeelding

Afbeelding

Na het rijden lekker sikken :D
Afbeelding

Dat waren ze!
Tips zijn altijd welkom, maar hou het vriendelijk :)
rosalie

Bericht door rosalie » ma 12 mei 2008, 05:03

ziet er goed uit!
vindt jullie een mooie combinatie.!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 12 mei 2008, 06:33

leuk hoor!! zo netjes gaat het hier nog niet, hihi. Mag ik vragen waarom je met spoor en zweep rijdt?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Kelly

Bericht door Kelly » ma 12 mei 2008, 06:36

Dit zadel lijkt voor Wanja ook niet ideaal.
Het komt gaandeweg het rijden steeds meer naar voren te liggen.
Op de galopfoto's zie je heel duidelijk dat jij mee op haar voorhand zit hierdoor waardoor het voor haar nog moeilijker wordt.
Zou zomaar kunnen dat ze met je nieuwe zadel meteen beter galoppeerd.

Met losrijden zou ik haar het liefst nog iets meer door het kaaknek gewricht heen rijden zonder al te veel halsdaling te vragen (ivm voorhand lopen) verder vind ik zeker dat je de verbetering kan zien.

Probeer er nog wel op te letten dat je je handen voor je uit blijft houden ook in het terugrijden. Het terugschakelen heeft pas zin als jij ook tijdens het terugrijden je hand kan toestaan zodat ze op haar eigen benen de schakel maakt.

Succes ermee en snel foto's plaatsen met je nieuwe zadel!
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Wanja

Bericht door Wanja » ma 12 mei 2008, 07:20

@Tamara: Ik rij haar soms met zweep erbij, omdat ze dan net iets beter doorloopt. Zonder zweep moest ik haar vandaag net teveel porren met m'n been om haar aan m'n been te houden en dat is voor haar en mij niet prettig. De aanwezigheid van een zweep is voor haar genoeg en dan loopt ze gewoon wat lekkerder.

@Kelly: bedankt voor je tips. Je bedoeld denk ik dat ze iets meer mag zakken met het neusje en iets ronder mag komen met loswerken? Zodat ze haar rug meer gaat gebruiken en gemakkelijker wordt in de kaak?
Ik hoop inderdaad ook dat het met mijn nieuwe zadel straks wat beter gaat, zal geen wonderen verwachten, maar dit is ook verre van ideaal.
Kelly

Bericht door Kelly » ma 12 mei 2008, 07:22

Ja :)
Alleen dan heel goed blijven opletten dat ze dit niet gebruikt om op de voorhand te lopen, vandaar niet te laag instellen.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Wanja

Bericht door Wanja » ma 12 mei 2008, 07:29

Oke thanks, daar kan ik wat mee :)
lauraatje

Bericht door lauraatje » ma 12 mei 2008, 08:36

Ziet er netjes uit. Porbeer inderdaad je handen voor je te plaatsen. Denk dat een ander zadel zeker in jullie voordeel kan werken.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 12 mei 2008, 10:40

Wat zijn er toch eigenlijk veel leuke fjorden!
Hopelijk is je nieuwe zadel er snel.

veel commentaar is al gegeven..
Dus doe ik een andere..

om het ene been sterker te krijgen kan je ook voltes rijden, waarbij je ervoor moet waken dat
ze dat been goed onder laat treden.. en ook weer
actief wegzet.
Uiteraard de maat van je volte aanpassen aan wat
ze wel of niet aankan..
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Daphne

Bericht door Daphne » ma 12 mei 2008, 12:50

Volgens mij zeg ik dit altijd als jij foto's plaatst maar ik vind Wanja echt een leuke fjord en jullie samen een mooie combi :j

Hopelijk zit je in je nieuwe zadel wat fijner.
fjordido

Bericht door fjordido » ma 12 mei 2008, 13:19

ik heb ook nog wel een aanvullende tip voor je. probeer je handen zo te houden dat je meer in je hand dan op je hand kan kijken. zo blijven je ellebogen mooier langs je lichaam en kan je je polsen en handen minder makkelijk vastzetten. je blijft dan zelf veel soepeler in je aanleuning.

verder ziet het er al aardig uit. dat je zadel te ver naar voren ligt is al genoemd.
vind jij met je lengte dat soort sporen trouwens fijn? ik heb ook van die lange benen maar als ik met sporen rijd, dan heb ik veel liever van die zwanehals sporen, anders heb ik de neiging mijn hakken op te trekken.
maar ik rijd momenteel helemaal niet met sporen, ik probeer ze gewoon voor het been te krijgen zonder kunstgrepen.
Wanja

Bericht door Wanja » ma 12 mei 2008, 14:15

Bedankt voor jullie tips en reacties, leuk! We gaan ermee aan het werk!

@fjordido: nee, ik vind sporen met zwanenhals juist teveel in de weg zitten, waardoor je blijft prikken.
Ik rijd met sporen voor de fijne afstemming, verder niet. Een spoor moet je niet gebruiken omdat ze anders niet voorwaarts genoeg zijn. In principe moet Wanja gewoon reageren op m'n been, als ze dat niet doet, geef ik nog een keer duidelijker been en als ze dan nog niet reageert kom je er een keertje met je spoor bij. Met schakelen bijvoorbeeld vind ze het nog wel eens moeilijk en dan is een spoortje wel eens een fijn hulpmiddel om de juiste reactie te krijgen.
Voor het voorwaartse heb ik daarom hier ook even de zweep in de hand, die gebruik ik bijna nooit. Echter was ze gisteren een beetje lui voor m'n been en als ik 'm dan pak dan loopt ze al :)
Bärbel

Bericht door Bärbel » ma 12 mei 2008, 19:34

Hey, Mel, ziet er mooi uit, je hebt al een hoop nuttige tips gekregen.
Daar kan ik zelfs nog wat mee :D
vooral die van fjordido dat je wat meer in je hand moet kijken zodat je de ellebogen mooier langs het lichaam houdt.
Ik zal maar geen tips geven, daarvoor moet ik nog teveel leren, hihi :D
Hopen dat je gauw het nieuwe zadel hebt, scheelt een hoop in de houding!
tegen een hoop stront kun je niet stinken!
Plaats reactie