wat is wijsheid?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Tamara
Contacteer:

wat is wijsheid?

Bericht door Tamara » vr 14 mar 2008, 19:36

Karev staat al ruim 2 weken volledig op stal. Het land is slecht, en geen paddock om naar uit te wijken. (daarom gaan we ook verhuizen)

Ik heb niet de mogelijkheid om haar elke dag ff lekker los te gooien in de bak, omdat er mensen rijden op de manege.
Ik rij haar 3x per week een half uur tot 45 min.

Is het nu slim om haar die dagen dat ze niet onder het zadel beweegt even 10 min. aan de longe te doen, om ff de gekkigheid er uit te lopen, of juist niet, omdat ze nog maar 4 is, en mischien op die manier te veel gebruikt wordt?

Ze is knettelgek aan de longe als ze 2 dagen achtereen stilstaat bijv.
Als ik de mogelijkheid heb om haar geoon in de bak los te gooien dan doe ik dat natuurlijk, maar ja ik sta op een manege, en dan moet ik rekening houden met anderen.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
yvette

Bericht door yvette » vr 14 mar 2008, 20:22

Ik zou niet teveel longeren met een jong dier. Kan je niet met haar stappen aan de hand op het harde op de dagen dat je niet rijdt?
Anders toch maar op een zo groot mogelijke volte longeren, want helemaal stilstaan is ook niet goed.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Viv

Bericht door Viv » za 15 mar 2008, 06:36

4 jaar is geen beebie meer hoor. Je kunt haar rusig logeren (natuurlijk geen uur lang) als ze dat al geleerd heeft. Liever dat dan in dr box blijven staan, dat doet meer schade als ze dan na 2 dagen uit dr stekker gaat. En longeren is nog leerzaam ook.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 15 mar 2008, 07:37

ja longeren kan ze wel. ik twijfelde dus ook een beetje, omdat longeren best belastend is voor de benen, maar aan de andere kant, het is maar even, even de energie er uit sprinten.
colunder

Bericht door colunder » zo 16 mar 2008, 14:13

ik zou haar gewoon longeren hoor,het is belangrijker dat ze even kan bewegen, even haar energie kwijt kunnen.
en het is maar voor 2 weken toch?? kan volens mij weinig kwaad.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Brittlover

Bericht door Brittlover » zo 16 mar 2008, 18:46

ach ja je kent me, het zijn geen cavia's
als je haar dan even longeert kan dat volgens mij geen kwaad. vooral niet als je haar zonder bijzet e.d. longeert.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Wia80
Contacteer:

Bericht door Wia80 » di 18 mar 2008, 12:02

Kun je geen buitenritjes maken? Ik ga ook geregeld wandelen met de paarden, ook goed voor jezelf :D
Contessa
Kelly

Bericht door Kelly » di 18 mar 2008, 12:10

Ten eerste zou ik als je zo weinig uitwijkmogelijkheid hebt haar 4x in de week gaan rijden.

Dan kan je haar 1 dag longeren, 1 dagje wandelen en dan is er vast wel 1x in de week plek om los te gooien :j
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Ydel

Bericht door Ydel » di 18 mar 2008, 12:15

ik zweer bij wandelen :+
is ook goed voor mezelf :P

kan me voorstellen dat het een beetje een rotsituatie is, maar je weet vast wel wat je meisje wel en niet wil danwel leuk vind ;)
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 18 mar 2008, 14:00

Kelly schreef:Ten eerste zou ik als je zo weinig uitwijkmogelijkheid hebt haar 4x in de week gaan rijden.

Dan kan je haar 1 dag longeren, 1 dagje wandelen en dan is er vast wel 1x in de week plek om los te gooien :j
4x rijden is geen probleem dan? ik ben volgens mij gauw te bang dat ik haar overbelast

en buitenritjes, ja graag, alleen het weer werkt meestal niet mee...
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » di 18 mar 2008, 17:51

Voor een 4-jarige is 4x in de week een uurtje rijden per dag beter dan de hele dag op stal staan & geen beweging krijgen.
Denk dat vooral de vorm van rijden belangrijk is voor overbelasting.
Als je stap, draf en wat galopwerk erbij pakt is dat zeker niet te zwaar voor een 4jarige. Zou wat anders zijn als je een half uur aan 1 stuk zou galoperen.

Maar zoals ik het nu begrijp staat ze dan 48 uur op stal en komt niet uit haar box dan?
yvette

Bericht door yvette » di 18 mar 2008, 20:33

Beter 4x per week rijden dan 4x per week longeren...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 19 mar 2008, 07:27

noekie schreef:Voor een 4-jarige is 4x in de week een uurtje rijden per dag beter dan de hele dag op stal staan & geen beweging krijgen.
Denk dat vooral de vorm van rijden belangrijk is voor overbelasting.
Als je stap, draf en wat galopwerk erbij pakt is dat zeker niet te zwaar voor een 4jarige. Zou wat anders zijn als je een half uur aan 1 stuk zou galoperen.

Maar zoals ik het nu begrijp staat ze dan 48 uur op stal en komt niet uit haar box dan?
als ik niet rij, en ze komen niet buiten(wat dus 2 weken achtereen het geval was) komt ze er wel uit, want ik ga er wel dagelijks heen, alleen al om lekker te tutten. dan wandel ik ook wel met haar hoor, dus ze krijgt wel iets van beweging. Maar dan gaan ze weer op stal, tot de volgende dag zegmaar. nog een weekje volhouden!!
Kelly

Bericht door Kelly » wo 19 mar 2008, 07:31

Tamara schreef:
Kelly schreef:Ten eerste zou ik als je zo weinig uitwijkmogelijkheid hebt haar 4x in de week gaan rijden.

4x rijden is geen probleem dan? ik ben volgens mij gauw te bang dat ik haar overbelast

en buitenritjes, ja graag, alleen het weer werkt meestal niet mee...
Ik hou altijd aan:

3 jaar, 3x in de week
4 jaar, 4x in de week
5 jaar, 5x in de week

En daar blijft het bij.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Plaats reactie