Hoever gaan in bijdrage?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
nina1993

Bericht door nina1993 » vr 07 mar 2008, 12:50

Ik zou hem eens vragen naar een open en eerlijk gesprek waarin jullie beiden openstaan voor elkaars mening en gedachten.

Als je dit zegt en hij gaat akkoord mag je verwachten dat hij niet stijf tegen de draad in zal gaan.

Wees voorzichtig in je uitspraken, denk er even over na voordat je wat zegt (ook al heb je je antwoord al klaar) zodat je hem de indruk geeft dat je ook zijn antwoorden in overweging neemt.

Stel bijvoorbeeld voor dat de basis voor hem is, dus hooi, wormenkuur en 2x per jaar (dat zou het anders ws zijn) het bekappen.

Doe daarbij het voorstel dat als er volgens jou een dierenarts bij moet komen dat de kosten bij daadwerkelijke ziekte voor hem zijn en dat loos alarm bezoekjes door jou betaald worden.
Daarbij overleg je wel vooraf met hem dat je een dierenarts wilt laten komen, zodat hij wel voorbereidt is.

Vergeet niet dat boeren daarbij erg begaan zijn met hun dieren, anders waren ze nooit boer geworden! Met zo'n veestapel kijken ze het echter vaak eerst even wat aan.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Leentje

Bericht door Leentje » vr 07 mar 2008, 15:45

het blijft moeilijk,zulke dingen.
ik rijd (laatste tijd wel meer,maar eerst zelden,buiten.
mijn bijrijder reed wel veel buiten met wikken,en zilde dan ook graag ijzers eronder,zodat zij niet altijd er over na hoefde te denken over de slijtage van zn hoeven,prima,maar de meerprijs van de ijzers waren dan ook voor haar.

in jouw geval:
heel zwart-wit gezien,heeft Yvette gelijk.
het is wel jammer dt hij wormenkuren,etc onzin vind,daar kun je je dan bij neer leggen,of idd zelf kopen,heel vervelend.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 07 mar 2008, 16:36

heej meis je weet al hoe ik erover denk.....

1) de boer moet dat soort dingen betalen, zo niet misschien toch overdenken om te stoppen vanwege de kosten

2) toot eruit en fjordy 'over kopen' of 'op afbetaling over nemen' van die boer en lekker verder gaan met het springen / crossen, wat je zelf al zei 'je weet niet of toot dit ook leuk zal vinden'

3) als de boer de kosten wil betalen zo verder gaan en dan pas weer zien als je op tootje kan....

en wat ik zei als hij het niet wil betalen en je zou eventueel besluiten om toot te verkopen door wat je met fjordy kan, vergeet dan niet dat als het hem uitkomt hij fjordy zo kan verkopen....
of als er wat met hem gebeurt en zijn familie staat voor die keuzen.....

succes!!!

wel fijn trouwens dat er niks in zijn mest zit!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Amber_

Bericht door Amber_ » za 08 mar 2008, 08:55

Poeh moeilijk moeilijk allemaal... Ik moet toch binnenkort het onderwerp Hooi aansnijden aangezien dat er weer moet komen, Dus dan ook maar kijken of ik alles even aan snijd...

In igg bedankt voor jullie reacties !
Niet dat ik zeg maar.. te weinig over heb voor Fjordy. :) Gelukkig
Krista schreef:Nee Amber ik zeg ook niet dat je zeurt in tegendeel!
Gelukkig maar :D
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Daphne

Bericht door Daphne » za 08 mar 2008, 09:42

Ik kan me wel vinden in de meningen die hierboven staan. Ik denk zelf ook dat de boer uitgaat van wat Yvette ea zeggen: als Fjordy niet in de sport uitgebracht zou worden zou ik deze kosten niet hebben dus Amber moet ze maar betalen. Opzich een logische redenatie, hij hoeft natuurlijk niet jouw hobby te bekostigen, hij leent je zijn paard al. Andere zaken zoals wormenkuren etc, de basisdingen, vind ik wel dat die voor zijn rekening zijn.

Wel vraag ik me een ding heel erg af bij dit verhaal: hoe zit het als er Fjordy tijdens een spring/sg-wedstrijd geblesseerd/gewond raakt? Hoe denkt de boer over het feit dat jij hem uitbrengt in een risicovolle sport? Een ongeluk zit natuurlijk in een klein hoekje, vooral bij die vaste sgw-hindernissen. Stel dat er iets gebeurt, voor wie zijn de kosten dan? Of moet Fjordy gaan lopen creperen in de wei omdat jij het geld niet hebt en de boer niet bereid is om te betalen? Het lijkt me héél belangrijk dat je, buiten de wormenkuren/hooi/bekappen-bespreking, ook dit ter sprake brengt als dat nog niet gebeurd is.

edit: spelfout
Laatst gewijzigd door Daphne op za 08 mar 2008, 13:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Leentje

Bericht door Leentje » za 08 mar 2008, 11:03

da's een mooi discussiepunt op zich Daphne.je hebt helemaal gelijk.
als je zo denkt is het haast niet te doen,een verzorger of bijrijder.
sommigen tonen wel eens teveel "eigen initiatief"
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Esther

Bericht door Esther » za 08 mar 2008, 11:03

daphne heeft daar wel een goed punt.. Die kosten zouden door jouw betaald moeten worden en kun je dat..

Het blijft altijd lastig een paard van een ander.. Maar het maakt het wel voor veel meer mensen mogelijk.. Ik heb zelf ook behoorlijke kosten aan mijn paarden, maar ik heb het geluk dat ik op een boerderij woon en mijn ouders af en toe ook nog wat betalen.. Mijn familie is ook allemaal boer en dat maakt sommige dingen voor mij goedkoper..

Ik denk dat je eens goed op een rijtje moet zetten wat je wilt, wat het gaat kosten en of je dat op kunt brengen.. Het is misschien erg sneu als het niet meer lukt met fjordy, maar dat is inderdaad 'welkom in de paardenwereld' Het is duur!!

Basiskosten zijn voor de eigenaar en alles wat jij verder wilt, wat de boer niet zou hoeven betalen is voor jou.. Al zou die boer natuurlijk best iets meer kunnen betalen, maar dat is geen 'moeten'..
Ik bedoel het is natuurlijk hartstikke leuk dat er wat met fjordie gedaan wordt en dat hij zo goed verzorgd wordt..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Mir

Bericht door Mir » za 08 mar 2008, 11:12

Ik vind wat Daphne aan geeft ook een heel belangrijk punt.
Ik rij ook op paarden van verschillende andere mensen en het is heel wisselend hoe zij met hun paarden omgaan. De een geeft me veel vrijheid maar zorgt zelf zo goed voor haar paard dat ik niet eens hoef te denken aan de dingen die jou bezig houden, de ander ziet haar paard wel eens een paar weken niet en gaat er heel anders mee om. Dat breng aan de ene kant onzekerheid, aan de andere kant een paard wat je bijna als het jouwe kunt beschouwen. Maar waar ligt dan de grens in het betalen van kosten? Als de eigenaar er niet over denkt een DA in de arm te nemen (en evt. een mankerend paard gewoonweg af te voeren, dat kan ook) is dat eenmaal zo. Ik snap dat het duur is, maar dat is paardensport eenmaal. Je hebt nu heel grofgezegd 2 paarden in onderhoud en verzorging, en het plezier ervan. Je kunt het gesprek aangaan, maar zal je bij de boer zijn beslissing neer moeten leggen en een keus moeten maken. Sterkte met je beslissing/gesprek, ik weet dat je een heel goede band hebt met Fjordy en dat dit allemaal niet makkelijk is.
Amber_

Bericht door Amber_ » za 08 mar 2008, 15:51

@Daphne: Dat zijn mijn kosten, maar dat is niet meer dan logisch :j Want ik rij hem op dat moment dat het fout gaat. Dus dat is allemaal voor mijn kosten. Maar het feit dat Fjordy zo mager is komt niet door mij. Hij heeft sinds eind oktober stil gestaan tot Februari, toen heb ik 2 wedstrijden gesprongen en dan 3 keer per week buitenritje. Sinds toen ben ik hem ook weer extra krachtvoer gaan geven. Maar mocht niet baten, dan is er toch iets mis ? :j Maar dat is een andere DA bezoek dan dat Fjordy iets krijgt met wedstrijden. Want dat komt natuurlijk voor mijn rekening !!
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Mir

Bericht door Mir » zo 09 mar 2008, 08:37

Amber_ schreef:@Daphne: Dat zijn mijn kosten, maar dat is niet meer dan logisch :j Want ik rij hem op dat moment dat het fout gaat. Dus dat is allemaal voor mijn kosten. Maar het feit dat Fjordy zo mager is komt niet door mij. Hij heeft sinds eind oktober stil gestaan tot Februari, toen heb ik 2 wedstrijden gesprongen en dan 3 keer per week buitenritje. Sinds toen ben ik hem ook weer extra krachtvoer gaan geven. Maar mocht niet baten, dan is er toch iets mis ? :j Maar dat is een andere DA bezoek dan dat Fjordy iets krijgt met wedstrijden. Want dat komt natuurlijk voor mijn rekening !!
Zolang je de oorzaak niet weet van de problemen van Fjordy kun je denk ik niet zeggen dat het niet door jou of door de boer komt. Trouwens nu staat het er wel erg "door iemands schuld"maar dat bedoel ik natuurlijk niet. Maar of het een gevolg van training/werk is (waardoor bv zijn stofwisseling verstoord is geraakt) of door iets in Fjordy zelf, zal niet snel duidelijk worden. Ben je het gesprek al aangegaan?
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 09 mar 2008, 16:44

Nee nog niet.. Heb geen moed of er komt altijd wat 'tussen'.
Maar het gebeurt van de week, want er moet nieuw hooi komen !
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Anouska

Bericht door Anouska » zo 09 mar 2008, 22:09

PPffffffff, wat een gedoe meis. Als ik iets voor je kan doen hoor ik het wel.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Plaats reactie