longeren met elastiek
longeren met elastiek
kan iemand mij vertellen wat het idee (nut) is achter het longeren met elastiek?
wieteke heeft dat als "huiswerk" van haar instructrice gekregen mbt mijn wendrika. voor ik daarmee akkoord ga wil ik graag de voors en tegens hiervan weten. en hoe deskundig moet je zijn?
wieteke heeft dat als "huiswerk" van haar instructrice gekregen mbt mijn wendrika. voor ik daarmee akkoord ga wil ik graag de voors en tegens hiervan weten. en hoe deskundig moet je zijn?
- Cindy+Uniek
ik ben helemaal omgeslagen
alles wat gedwongen wordt = geen ontspanning vanuit de rug van het paard zelf, dus maakt het alleen maar erger.......
als je echt op zoek gaat naar klassieke dressuur e.d. kom je alleen de dubbele longeerlijn tegen.....
alles wat gedwongen wordt = geen ontspanning vanuit de rug van het paard zelf, dus maakt het alleen maar erger.......
als je echt op zoek gaat naar klassieke dressuur e.d. kom je alleen de dubbele longeerlijn tegen.....
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Verschillede paarden kunnen verschillend reageren op elastiek. Waar de een erin gaat hangen vindt de ander het voldoende druk geven en laat los.
Het is ook niet de bedoeling dat een hulpteugel zo strak zit dat je paard in een bepaalde houding wordt gedwongen, maar dat bij een verkeerde houding waarbij het paard zijn rug wegdrukt en de hals eruit probeert te drukken, de hulpteugel opspant waardoor deze houding minder prettig wordt en daardoor een beter gebruik van het lichaam gestimuleerd wordt.
En als je paard dan goed reageert op een elastiek dan vind ik dat persoonlijk prettiger dan een stugge teugel.
Het is ook niet de bedoeling dat een hulpteugel zo strak zit dat je paard in een bepaalde houding wordt gedwongen, maar dat bij een verkeerde houding waarbij het paard zijn rug wegdrukt en de hals eruit probeert te drukken, de hulpteugel opspant waardoor deze houding minder prettig wordt en daardoor een beter gebruik van het lichaam gestimuleerd wordt.
En als je paard dan goed reageert op een elastiek dan vind ik dat persoonlijk prettiger dan een stugge teugel.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Wieteke heeft natuurlijk ook les van Clementine 
Bij Tim hebben we het ook eens samen gedaan, dan zie je echt wel hoe het goed moet en wanneer het fout gaat. Ik zou dus eerst een lesje samen met Clementine doen voordat Wieteke zelf aan de gang gaat.
Kijk het is niet iets voor meerdere keren in de week maar voor zo af en toe. Bij mij heeft het in de galop erg goed geholpen.

Bij Tim hebben we het ook eens samen gedaan, dan zie je echt wel hoe het goed moet en wanneer het fout gaat. Ik zou dus eerst een lesje samen met Clementine doen voordat Wieteke zelf aan de gang gaat.
Kijk het is niet iets voor meerdere keren in de week maar voor zo af en toe. Bij mij heeft het in de galop erg goed geholpen.
- Evaliensvenna
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat het voor de houding wel werkt maar het paard leert hangen in het elastiek, niet met z,n hele gewicht natuurlijk want het geeft mee, maar het verschil tussen druk en ontspanning is er veel minder dan met bijv touwtjes of dubbele longe.
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
- Cindy+Uniek
wendys schreef:Ik heb er ook mee gewerkt en mijn ervaring is dat ze idd in het elastiek gaan hangen. Elastiek rekt natuurlijk mee, ik longeer nu met touwtjes en dat gaat super!! Dan is druk ook gewoon druk waar ze niet doorheen kunnen lopen en laat hij veel makkelijker los.

druk is gewoon druk.....
en dan laat hij los?
dan gaat het paard in de houding lopen waarin je hem dwingt

ik heb het ook allemaal gedaan en ben blij dat ik mensen ben tegen gekomen die mij geleerd hebben dat ALLES wat gedwongen wordt, niet goed is en absoluut geen ontspanning geeft vanuit de paardenrug zelf.... hiermee werk je ze dus alleen maar 'vast'
het duurt misschien langer, maar ontspanning kan je beter bereiken door veel overgangen, tempowisselingen, figuren, actief op je been en contact met de paarden mond.....
ik ben hier misschien ook nog lang niet, maar ben iig hard op weg!
touwtjes zijn in feite hetzelfde als hoe ik uniek haar rug verrot heb gereden... ik zette mijn hand vast tot zij losliet en goh wat lopen ze dan op een gegeven moment na weinig druk in de 'juiste' houding.... m'n neus.... ik heb haar mooi naar de knoppen gereden en moet nu onderaan opnieuw beginnen!!!
Ik dwing hem helemaal nergens toe, hij kiest zelf de houding waar hij loopt. Het is niet dat ik hem vastbind met zijn neus op zijn borst! De touwtjes zijn lang genoeg dat hij zijn neus ook omhoog kan doen en als hij los laat hangen de touwtjes ook gewoon los. Er zit wel verschil tussen bijzetten en bijzetten!!
En daarbij swingt hij van voor tot achter en loopt hij goed over de rug!
En natuurlijk ook moet je overgangen, tempowisselingen enzo maken, dat lijkt me logisch. Ook bij longeren laat je hem van voor achter naar voor lopen, net zoals bij het rijden!!

En natuurlijk ook moet je overgangen, tempowisselingen enzo maken, dat lijkt me logisch. Ook bij longeren laat je hem van voor achter naar voor lopen, net zoals bij het rijden!!
- Evaliensvenna
- Contacteer:
Het is maar net hoe je je touwtjes of handen gebruikt, en ik ken een heleboel mensen die op niveau rijden met paarden met een super soepele rug, en longeren met touwtjes !!Cindy+Uniek schreef:
touwtjes zijn in feite hetzelfde als hoe ik uniek haar rug verrot heb gereden... ik zette mijn hand vast tot zij losliet en goh wat lopen ze dan op een gegeven moment na weinig druk in de 'juiste' houding.... m'n neus.... ik heb haar mooi naar de knoppen gereden en moet nu onderaan opnieuw beginnen!!!
Ik ben benieuwd hoe jij een paard nageeflijk krijgt zonder enkele druk!
touwtjes gaan vieren als ze nageeflijk worden, je handen kun je vast zetten ja, ....even een fotootje;

Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
En soms heeft een paard een correctie nodig omdat hij zijn lijf niet goed gebruikt. Als een paard zijn rug wegdrukt en hierdoor verkeerde spierontwikkeling krijgt oid, dan heeft zo'n hulpteugel met een enigszins "dwingende" werking (en hier bedoel ik mee: dat ie niet terug kan naar zijn favoriete houding maar wel vrij horizontaal kan lopen) naar mijn idee wel nut. Daarbij, dubbele longe klinkt leuk maar ik ken genoeg mensen die daar helemaal niet mee overweg kunnen. Dan schaadt het meer dan het baat...
- Cindy+Uniek
@ eveliensvenna ik heb er nu nog weinig ervaring mee, maar begin maandag met les volgens het antoine de bodt systeem en mijn fysio (tevens dierenarts en ook in bezit van antoine de bodt opleiding) heeft me dit met uniek aangeraden, maar dat het 180 graden gedraaid is van het 'gewone dressuur rijden' zij schijnen echt vrijwel niks met de hand/teugel te doen!
heb gister een half uurtje gereden en mag dus nu zowiezo ivm haar rug niks van voren rommelen en na een paar overgangen en tempowisselingen zakte ze ook gewoon zelf, dus nee druk is niet nodig!
en het is ook niet zo dat ik met touwtjes of met mijn hand uniek op haar borst trok, maar het blijft dwingen...... of ik nou even mijn hand vast zet tot haar neusje verticaal loopt, of dat je dat met een touwtje doet (tja op beide manieren komt vanzelf het touwtje of de teugel los ja)
maar volgt jouw paard dan je hand (of het touwjte)????
nee want zodra hij mee wil zit daar gelijk het touwtje weer wat niet mee geeft, of in mijn geval was het mijn hand!
dus het paard blijft dan, wat je ook op jouw foto ziet, gewoon in deze houding lopen, terwijl het toch de bedoeling is in de dressuur dat ze je hand moeten volgen, omhoog, omlaag, etc
heb gister een half uurtje gereden en mag dus nu zowiezo ivm haar rug niks van voren rommelen en na een paar overgangen en tempowisselingen zakte ze ook gewoon zelf, dus nee druk is niet nodig!
en het is ook niet zo dat ik met touwtjes of met mijn hand uniek op haar borst trok, maar het blijft dwingen...... of ik nou even mijn hand vast zet tot haar neusje verticaal loopt, of dat je dat met een touwtje doet (tja op beide manieren komt vanzelf het touwtje of de teugel los ja)
maar volgt jouw paard dan je hand (of het touwjte)????
nee want zodra hij mee wil zit daar gelijk het touwtje weer wat niet mee geeft, of in mijn geval was het mijn hand!
dus het paard blijft dan, wat je ook op jouw foto ziet, gewoon in deze houding lopen, terwijl het toch de bedoeling is in de dressuur dat ze je hand moeten volgen, omhoog, omlaag, etc
- jezzikaatje
- Contacteer:
Het gebruik van een hulpteugel kan nuttig zijn om een beginnende ruiter het gevoel te geven of het paard het gevoel te geven. Ik ben wel zelf van mening (dat andere is KNHS theorie
), dat je het maar een paar keer moet gebruiken en dan ook meteen stoppen. Voordat je paard inderdaad erin gaat hangen of iets.
Ik denk dat elastieken weinig kwaad kunnen om een keer te proberen en dan zie je vanzelf of het een gewenst resultaat opleverd..

Ik denk dat elastieken weinig kwaad kunnen om een keer te proberen en dan zie je vanzelf of het een gewenst resultaat opleverd..
- Evaliensvenna
- Contacteer:
Daar heb je wel helmaal gelijk in! Dit is een aangeleerde houding idd. Hele dressuur is eigenlijk een aangeleerd onnatuurlijk kunstje.Cindy+Uniek schreef:maar volgt jouw paard dan je hand (of het touwjte)????
Met rijden volgt ze wel m,n hand, ik kan haar met haar neus over de grond rijden als dat zou moeten. Dus heb er geen schade van ondervonden, longeer ook bijna niet. Zit er veel liever op!
Cindy, jij hebt het nu over ene hele ander manier van rijden waarbij je dus niet aan je teugels mag zitten. DAt is een keuze maar daarom is het longeren met touwtjes nog niet per definitie slecht 
Ik longeer ook met touwtjes.
Vrij los, zodat Taco ze zelf op kan zoeken en ook weer omhoog kan komen als hij wil.
Elastiek vind ik knudde, dat dwingt teveel door de spanning.,

Ik longeer ook met touwtjes.
Vrij los, zodat Taco ze zelf op kan zoeken en ook weer omhoog kan komen als hij wil.
Elastiek vind ik knudde, dat dwingt teveel door de spanning.,

Cindy,
ik heb ook gelest met Nan volgens die methode maar het is niet helemaal zonder druk van de teugels hoor. met bijv. stelling vragen is het toch je hand van de hals en als ze het niet snappen iets druk geven
Mag ik vragen bij wie je gaat lessen? ik weet dat er heel weinig mensen deze manier kennen en wie echt zelf les hebben gehad bij antoine dus ben benieuwd
ik heb ook gelest met Nan volgens die methode maar het is niet helemaal zonder druk van de teugels hoor. met bijv. stelling vragen is het toch je hand van de hals en als ze het niet snappen iets druk geven

Mag ik vragen bij wie je gaat lessen? ik weet dat er heel weinig mensen deze manier kennen en wie echt zelf les hebben gehad bij antoine dus ben benieuwd
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
"alleen maar JA en AMEN"