Ingevallen Fjordy... Update 3

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
colunder

Bericht door colunder » vr 29 feb 2008, 17:06

ik schrok eigenlijk ook wel toen ik de foto zag.
hij is inderdaad mager.
ik zou dan zelf hooi aanschaffen en hem non stop hooi geven.(even met de boer overleggen dat het niet de bedoeling is dat hij het aan andere dieren gaat voeren ).
en een tandarts laten komen,desnoods op jouw kosten.
ik hoop voor je dat je erachter komt wat het aan ligt en dat het probleem opgelost kan worden.
succes ermee!!
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Esther

Bericht door Esther » vr 29 feb 2008, 17:45

Ik vind hem ook wel ielig hoor..
Ik ben het wel eens met de voorgaande tips, dus voeg ook niets meer toe, alleen moet je wel denken om de slobber, dat kan laxerend werken en dat wil je niet!!

Maar als het zo snel is gegaan zou ik hem wel even laten nakijken.. Dat is niet normaal!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nina1993

Bericht door nina1993 » vr 29 feb 2008, 18:28

Veulenbrok zitten iets andere voedingswaarden in, maar is op zich wel redelijk vergelijkbaar.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 29 feb 2008, 20:30

yvette schreef:
Aurora schreef:Ik zou niet weten waarom een Fjord in het voorjaar mager zou moeten worden ?
Een fjord niet per se, maar ik zie regelmatig paarden die zo tegen het voorjaar aan een beetje terugvallen. Is meestal helemaal niet erg, want dan komt het vette gras niet zo hard aan, maar in het geval van Fjordy is het wel een beetje veel zo te zien.
Paarden kunnen inderdaad best terugvallen in het voorjaar. Bij Nisko kon je er deklok op gelijk zetten. Het verharen kost haar blijkbaar altijd zo veel energie. En Nisko viel dan ook echt veel in, altijd zo februari/maart.

@Amber: ik zou de arbeid misschien tijdelijk wat aanpassen en veel ruwvoer geven. Voor de zekerheid kun je ook het gebit laten checken. Dit was bij Nisko altijd wel OK overigens en die trok ook vanzelf wel weer bij.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 29 feb 2008, 20:42

Ik voer Pablo al jaren Pavo Liga, speciaal voor sobere rassen. En Viv, jij voerde Tjo toch Maisbrok ofzo? Of grasbrok? Verder zou ik zelf hem 2x per week lijnzaad geven of lijnzaadolie om hem te helpen met verharen. Tevens zou ik mijn arbeid aanpassen naar het paard, als hij zo ingevallen is/blijft geen zware trainingen doen.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » vr 29 feb 2008, 21:31

Ambertje, we hadden er vanochtend al over zitten kwekken.

Gemalen mais (zit in kuilgrasbalen), slobber, bietenpulp, merriebrok en anders maismeel (maar dat moet je weken in kokend water anders zet het teveel uit). En zeer zeker de tandarts/dierenarts voor haken.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » za 01 mar 2008, 08:52

Amber_ schreef:Fjordy staat idd in de wei :j Samen met Toot.
Maar als ik hooi ga neer leggen, gaat hij weer extra hooi aan de geiten en de konijnen geven. En dan ben ik er zo door heen, ik kan niet weer hooi gaan kopen zodat hij alles verbruikt..

Maar dan ga ik het zo doen dat hij saafs op stal gaat, en dan extra hooi krijgt :j. Gelijk slobbertje erbij.

De boer zegt dat hij altijd mager wordt in het nieuwe jaar.
"loopt wel los" was het verhaal.
Ja dat zijn boeren hè. Zo een hebben wij er ook aan de overkant. Vindt het vaak allemaal maar onzin al dat gedoe met onze paarden :D
Ik zou gewoon afgaan op je eigen gevoel en idd wat de rest hier aangeeft (tandarts/vitaminestoot/meer ruwvoer,etc).
Succes!!
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » za 01 mar 2008, 09:48

Van een kale wei en 1 plak hooi kan zelfs het soberste ras niet in leven blijven. Het is voor geen enkel paard nodig om in het voorjaar terug te vallen in conditie. Je kunt er van te voren al rekening mee houden door meer ruwvoer van goede kwaliteit bij te geven, scheut olie over brok of hooi. Daarom is het ook belangrijk om je paarden iedere dag goed te bekijken, hoe zien ze eruit en ogen ze fit.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Amber_

Bericht door Amber_ » za 01 mar 2008, 10:42

Hij at gisteren avond gelukkig wel goed, en kon niks voelen in zijn mond. Maar goed, dat zegt niks ! Ik hou het in de gaten en dan volgende week is even bellen naar TA :j.

Hij krijgt nu mix van Slobber, Bietenpulp en brok door elkaar. En dan eet hij de pulp wel. En natuurlijk meer hooi (als hij snachts op stal staat). Ik ga is even op zoek naar die Pavo Liga !
Pablo schreef:Ik voer Pablo al jaren Pavo Liga, speciaal voor sobere rassen. En Viv, jij voerde Tjo toch Maisbrok ofzo? Of grasbrok? Verder zou ik zelf hem 2x per week lijnzaad geven of lijnzaadolie om hem te helpen met verharen. Tevens zou ik mijn arbeid aanpassen naar het paard, als hij zo ingevallen is/blijft geen zware trainingen doen.
Daar heb ik toevallig naar gekeken gisteren. Dat is toch idd special voor IJslanders stond er :j ? (Sobere rassen). Fjordy lust geen mais, dus ben bang dat hij de maisbrok ook niet eet. Fjordy laat momenteel nog helemaal geen haar los. Toot daarintegen .. super veel.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » za 01 mar 2008, 11:02

Amber_ schreef:Hij at gisteren avond gelukkig wel goed, en kon niks voelen in zijn mond. Maar goed, dat zegt niks ! Ik hou het in de gaten en dan volgende week is even bellen naar TA :j.

Hij krijgt nu mix van Slobber, Bietenpulp en brok door elkaar. En dan eet hij de pulp wel. En natuurlijk meer hooi (als hij snachts op stal staat). Ik ga is even op zoek naar die Pavo Liga !
mooi dat ie weer at!

maarre naar mijn idee moet je pulp toch echt weken in water en 6 uur laten staan (of met heet water en wachten tot het is afgekoeld) anders zet het teveel uit in zijn maag.....

arie kreeg het ook geweekt 1 kg + 3 liter water dan heb je een flinke emmer vol :D en je zag haar echt met de week dikker worden!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Amber_

Bericht door Amber_ » za 01 mar 2008, 13:54

Je ziet nu ook echt al verschil :? ?
Ik zal hem maandag is op de foto zetten, vanavond is het te donker

Maar de Pulp staat al sinds gisternavond te weken Cin :))
Hij eet helaas niet alleen pulp, dus dan maar mixen :P
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » za 01 mar 2008, 17:24

Amber_ schreef:Je ziet nu ook echt al verschil :? ?
Ik zal hem maandag is op de foto zetten, vanavond is het te donker

Maar de Pulp staat al sinds gisternavond te weken Cin :))
Hij eet helaas niet alleen pulp, dus dan maar mixen :P
oh okee :D
het mag niet langer dan 12 uur staan volgens mij hoor!!!
xxxx
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
yvette

Bericht door yvette » zo 02 mar 2008, 12:00

Amber_ schreef:Hij at gisteren avond gelukkig wel goed, en kon niks voelen in zijn mond. Maar goed, dat zegt niks ! Ik hou het in de gaten en dan volgende week is even bellen naar TA :j
Hoeft niets te zeggen dat je niets voelt, of je moet tot over je pols in zijnmond zijn geweest...

En denk even goed na of je een tandarts (wat bij paarden geen beschemrd beroep is, er lopen dus veel amateurs rond) of een dierenarts laat komen. Persoonlijk laat ik het liever door een dierenarts doen.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 02 mar 2008, 16:30

Doet de dierenarts het ook ?
Want ik heb er geen verstand van. Anders laat ik mijn DA gewoon komen.
Wat kost het eigenlijk ?
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
yvette

Bericht door yvette » zo 02 mar 2008, 16:53

Amber_ schreef:Doet de dierenarts het ook ?
Want ik heb er geen verstand van. Anders laat ik mijn DA gewoon komen.
Wat kost het eigenlijk ?
Mijn dierenarts wel :j
En de laatste keer kostte het me een paar tientjes. Maar toen was er ook maar een klein haakje. Hangt er denk ik ook vanaf (kwa kosten) of hij verdoofd moet worden of niet.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 02 mar 2008, 20:21

Ik laat het ook door de DA doen. Ik was de laatste keer 50 euro kwijt.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
claudia

Bericht door claudia » zo 02 mar 2008, 20:27

Popcorn :D

Vinden ze heerlijk en ze worden er lekker dik van.
(in zakken van 15kg verkrijgbaar)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
yvette

Bericht door yvette » zo 02 mar 2008, 21:05

claudia schreef:Popcorn :D

Maar dan ongezouten en ongezoet neem ik aan? Waar koop je dat?
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » di 04 mar 2008, 12:30

Heb je Fjordy ook al op wormen laten testen?
Aangezie die zo schraal is en in slechte vachtconditie is zouden het ook nog wormen kunnen zijn?!
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Vera

Bericht door Vera » di 04 mar 2008, 12:41

yvette schreef:
claudia schreef:Popcorn :D

Maar dan ongezouten en ongezoet neem ik aan? Waar koop je dat?
volgens mij bedoeld ze gewoon de mais :D

Jeetje amber ik schrok wel van de foto, hij is echt dun!

krachtvoer geef je zat, dus ik zou het toch in het ruwvoer zoeken.
Die 2,5 kg voer die fjordy krijgt krijgen lando, vera, muis en Vlekkie amper met zijn vieren op een dag. En Vera en Vlekkie staan toch ook goed in training dus ik denk echt niet dat het aan doe hoeveelheid ligt. Ik voer overigens wel sportbrok en een beetje elektrolyten musli van havens.
Toch de dierenarts (of tandarts als je een goede weet) even naar de tanden laten kijken, zeker als het nog nooit gedaan is, hij kan haken hebben of misschien is er iets ontstoken of zit er iets los of zit er ergens een plekje in de mond. Kuil is beter dan hooi om dikker te worden (daarom geven wij ze op dit moment geen kuil meer)

Wij maken voor paarden die snel moeten aankomen een mixje van een halve schep zemelen, een halve schep maismeel, een halve schep lijnmeel en een halve schep pavo slobber. met warm water erdoor, ze groeien er hard van. Daarnaast geef ik ze dan nog lucerne of grasmix (2x daags een halve emmer en verder onbeperkt hooi of kuil.
Maar ik laat altijd de tanden kontroleren en de mest, want ondanks een goed ontworm schema kan het best eens zo zijn, dat ze toch wormen hebben.

hopelijk zien we snel weer een dikke fjordy
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Plaats reactie