Allereerste keuring
Ruinen mogen op zeker naar de keuring en dit heeft ook zeker nut. Ook een ruin kan model en ster worden en dat heeft weer positieve gevolgen voor de moeder en vader van de ruin (die daarmee ook weer extra predikaten in de wacht kunnen slepen).
Dus het heeft zeker nut om met je ruintje naar de keuring te gaan.
Inschrijfformulier komt in het komende boekje en je mag maar 1x per jaar met je paard naar de keuring. Mocht hij/zij een A of 1e premie halen (vanaf 2 jaar) dan mag je ook naar de Centrale keuring in Hoenderloo.
Dus het heeft zeker nut om met je ruintje naar de keuring te gaan.
Inschrijfformulier komt in het komende boekje en je mag maar 1x per jaar met je paard naar de keuring. Mocht hij/zij een A of 1e premie halen (vanaf 2 jaar) dan mag je ook naar de Centrale keuring in Hoenderloo.
Met een paardje jonger dan 3 jaar krijg je gewoon een premie en nog geen predikaten. Volgens mij heeft die van mij toen hij twee was een 1e premie gekregen (staat nog wel in zijn paspoort) en is het vanaf 3 jaar in letters. Je krijgt wel een lijstje mee met punten en bij goede punten een mooie beker en rozet, tenminste die heb ik met mijn jonge paardje in Wijk destijds wel ontvangen. Maar misschien is dat per fokvereniging verschillend.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Tis andersom marijke, tot 3 jaar krijgen ze een voorlopige A/B/C premie en vanaf hun 3e jaar een 1e, 2e, 3e premie die na 2 jaar vervalt. Binnen die 2 jaar moet je dan proeven doen om je premie te bevestigen en het predikaat model in de wacht te slepen. Krijgt hij/zij als modelpaard een 1e klasse (vanaf 37pnt) dan heb je 2 jaar de tijd om hem/haar ster te laten worden mochten die resultaten nog niet gehaald zijn.
Punten:
>= 35 punten = a of 1e premie
34-30 punten = b of 2e premie
<=29 punten = c of 3e premie
Hulpstamboek is voor paarden waarvan een van de ouders onbekend is. Of waarvan beide ouders onbekend zijn maar het paard toch aan alle kenmerken van een fjord voldoet.
Punten:
>= 35 punten = a of 1e premie
34-30 punten = b of 2e premie
<=29 punten = c of 3e premie
Hulpstamboek is voor paarden waarvan een van de ouders onbekend is. Of waarvan beide ouders onbekend zijn maar het paard toch aan alle kenmerken van een fjord voldoet.