Allereerste keuring
Allereerste keuring
Hallootjes,
Eigenlijk zou ik heel graag met mijn jaarlingen naar een keuring willen.
Hoe werkt dit? Wat moeten ze kunnen en hoe moet je ze daar showen en moet ik daar dan naast rennen?
Dat wordt nog lachen dan.
Is er iemand die me kan helpen? Het lijkt me zo vreselijk leuk om te doen.
En onze Henkie (Dodo) die is nog hengst, moet ie dan meedoen met een hengenstenkeuring? Wat veel vragen he! Sorry maar ik moet echt ALLES nog leren.
Groetjes Hilde
Eigenlijk zou ik heel graag met mijn jaarlingen naar een keuring willen.
Hoe werkt dit? Wat moeten ze kunnen en hoe moet je ze daar showen en moet ik daar dan naast rennen?
Dat wordt nog lachen dan.
Is er iemand die me kan helpen? Het lijkt me zo vreselijk leuk om te doen.
En onze Henkie (Dodo) die is nog hengst, moet ie dan meedoen met een hengenstenkeuring? Wat veel vragen he! Sorry maar ik moet echt ALLES nog leren.
Groetjes Hilde
'NO FJORD, NO GLORY'
Damar alias Doortje = Reinar X Halldor
Dodo alias Henk = Reinar X Sebastian
Als je jaarling nog hengst is moet die inderdaad naar de hengstenkeuring. Zelf zie ik daar de meerwaarde niet echt van in, tenzij je hem hengst wil houden. Hier zijn namelijk kosten aan verbonden die je bij de normale keuring niet hebt.
verder: je pony moet volgens de regels opgesteld worden voor de jury. Dit betekend netjes opwaarts met 4 benen waarbij de benen aan de kant van de jury het verst uit elkaar staan. je kijkt dan dus zeg maar tussen die benen door naar de benen erachter.
Verder moet je een stuk stappen en draven. Dit is niet echt ver. Belnagrijk is dat de gangen zichtbaar zijn en dat de pony voorwaarts op eigen benen loopt.
Verder scoor je gewoon op de totale indruk, verzorgde (witte kleding) voorbrenger en nette pony (netjes gekapt, mooi gepoetst/gewassen en getoiletteerd)
Ik denk dat je het beste eens kunt gaan kijken bijvoorbeeld bij de hengstenkeuring, of om eens een oefendag bij te wonen. Meer informatie hierover kun je krijgen bij het stamboek of in het boekje van het stamboek.
Succes!
verder: je pony moet volgens de regels opgesteld worden voor de jury. Dit betekend netjes opwaarts met 4 benen waarbij de benen aan de kant van de jury het verst uit elkaar staan. je kijkt dan dus zeg maar tussen die benen door naar de benen erachter.
Verder moet je een stuk stappen en draven. Dit is niet echt ver. Belnagrijk is dat de gangen zichtbaar zijn en dat de pony voorwaarts op eigen benen loopt.
Verder scoor je gewoon op de totale indruk, verzorgde (witte kleding) voorbrenger en nette pony (netjes gekapt, mooi gepoetst/gewassen en getoiletteerd)
Ik denk dat je het beste eens kunt gaan kijken bijvoorbeeld bij de hengstenkeuring, of om eens een oefendag bij te wonen. Meer informatie hierover kun je krijgen bij het stamboek of in het boekje van het stamboek.
Succes!
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Wat een goede voorbereiding op de keuring is (en bovendien héél gezellig) is een knip en toiletteerdag. Vorig jaar werd deze bij Bart in Wanneperveen georganiseerd, ik weet niet of dat dit jaar ook weer zal gebeuren?
Daarnaast is het voor zo'n eerste keer heel handig om iemand anders het voorbrengen te laten doen zodat jij de kunst af kunt kijken.
Wat ze zelf moeten kunnen is op stand staan, netjes stappen en draven.
Het stamboek ziet ze het liefst met een voorbrenghoofdstel. Het grote verschil met een gewoon hoofdstel is dat deze geen neusriem heeft. Dus een voorbrenghoofdstel is voor een keer vrij simpel te maken
Jaarling hengsten moeten volgens mij inderdaad met de hengstenkeuring mee. Dat is echter niet al te goedkoop en wordt over het algemeen ook alleen maar gedaan als er potentiële dekhengst verwachtingen zijn (natuurlijk is het niet verboden om een keer voor de lol mee te doen
)
Voor een keuring moeten ze verder gechipt of dna geregistreerd zijn en geënt.
De conditie moet voldoende zijn: netjes in de vacht, heldere blik in de ogen, voldoende bespierd en goed op gewicht zijn een aantal handgrepen om redelijk voor de dag te kunnen komen op de keuring.
Ergens in een ouder fjordenboekje staan nog de eisen voor de keuring. Ik kan eens kijken of ik hem kan vinden en dan inscannen als je dat wilt?
Daarnaast is het voor zo'n eerste keer heel handig om iemand anders het voorbrengen te laten doen zodat jij de kunst af kunt kijken.
Wat ze zelf moeten kunnen is op stand staan, netjes stappen en draven.
Het stamboek ziet ze het liefst met een voorbrenghoofdstel. Het grote verschil met een gewoon hoofdstel is dat deze geen neusriem heeft. Dus een voorbrenghoofdstel is voor een keer vrij simpel te maken

Jaarling hengsten moeten volgens mij inderdaad met de hengstenkeuring mee. Dat is echter niet al te goedkoop en wordt over het algemeen ook alleen maar gedaan als er potentiële dekhengst verwachtingen zijn (natuurlijk is het niet verboden om een keer voor de lol mee te doen

Voor een keuring moeten ze verder gechipt of dna geregistreerd zijn en geënt.
De conditie moet voldoende zijn: netjes in de vacht, heldere blik in de ogen, voldoende bespierd en goed op gewicht zijn een aantal handgrepen om redelijk voor de dag te kunnen komen op de keuring.
Ergens in een ouder fjordenboekje staan nog de eisen voor de keuring. Ik kan eens kijken of ik hem kan vinden en dan inscannen als je dat wilt?
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
nog even wat visuele ondersteuning.
opstellen
(zijn linkervoorbeen had hier dus eigenlijk iets terug gemoeten.)

stappen

hierna stel je hem weer op, maar nu met de andere kant naar de jury.
Dan zeggen ze vanzelf dat je weer achter in het rijtje aan mag sluiten.
belangrijk: DNA en Chip zijn verplicht, maar ik denk dat de jouwe dat al hebben gezien hun leeftijd?
opstellen
(zijn linkervoorbeen had hier dus eigenlijk iets terug gemoeten.)

stappen

hierna stel je hem weer op, maar nu met de andere kant naar de jury.
Dan zeggen ze vanzelf dat je weer achter in het rijtje aan mag sluiten.
belangrijk: DNA en Chip zijn verplicht, maar ik denk dat de jouwe dat al hebben gezien hun leeftijd?
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
daaaaaaaaaaaan al weer jeutje ik kom ik kom alweer alweer al is het alleen maar om bart te plagenBella schreef:19 april 2008 vanaf 10 uur: Knip en Voorbrengdag in Wanneperveen (komt ook nog wel in het boekje en op de site te staan!)

nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
hilly ja kan overigens altijd iemand vragen om voor te willen brengen de stap doe ik meestal zelf tot ik het niet meer volhou of enne meneer bart gaat lopen mopperen dat ik niet doorloop en me pard trapt
hier liep ik zzelf met varken

en hier had else wat moeite met hem

hier liep ik zzelf met varken

en hier had else wat moeite met hem

nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
- Senna&Cajra
-
Tja, je zit te ver uit de richting, anders had Leo ze nog wel voor willen brengen ws. Maar zoals ik las, krijg je hulp genoeg.
Volgens mij heb ik bij de uitleg van Lientje gemist dat je in een driehoek moet lopen. Recht van de jury weg stappen, de volgende zijde aandraven en weer recht naar de jury toe draven.
Heel belangrijk is dat je je paard de ruimte geeft, zodat hij/zij zelf op eigen benen loopt en niet tegen je aan. Zorg er dus voor, dat je niet tegen je paard aan gaat leunen tijdens het lopen. Als je je paard niet kunt bijhouden (zoals ik bijv), kun je het voorbrengen beter uit handen geven. Je paard houdt zich meestal aan jouw tempo aan, en als hij dan zich moet inhouden, zal hij dat ws in beweging ook vaak doen.
Maar ik zou ook zeggen, ga eerst kijken op een keuring zodat je weet wat je te doen staat. Kijk daar rond en vraag ook aan omstanders over het hoe en waarom. Succes.
Volgens mij heb ik bij de uitleg van Lientje gemist dat je in een driehoek moet lopen. Recht van de jury weg stappen, de volgende zijde aandraven en weer recht naar de jury toe draven.
Heel belangrijk is dat je je paard de ruimte geeft, zodat hij/zij zelf op eigen benen loopt en niet tegen je aan. Zorg er dus voor, dat je niet tegen je paard aan gaat leunen tijdens het lopen. Als je je paard niet kunt bijhouden (zoals ik bijv), kun je het voorbrengen beter uit handen geven. Je paard houdt zich meestal aan jouw tempo aan, en als hij dan zich moet inhouden, zal hij dat ws in beweging ook vaak doen.
Maar ik zou ook zeggen, ga eerst kijken op een keuring zodat je weet wat je te doen staat. Kijk daar rond en vraag ook aan omstanders over het hoe en waarom. Succes.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ze moeten idd een chip hebben. DNA hoeft pas als ze 3 zijn.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Ik ga in ieder geval naar de dag van Bart van de Berg in Wanneperveen.
Ten tweede ga ik het voorbrengen uitbesteden en daar wil ik best wat voor betalen.
Ik moet alleen weten of ik van te voren moet oefenen.
En wat ik ook wil weten is of het nu heeft om meerdere keuringen af te gaan of maakt dat geen bal uit?
'Schiet het meer op' als je bijvoorbeeld alle keuringen afgaat met je merrieveulen? Of kun je bijv het beste ieder jaar 1 keuring met je fjord afgaan?
Ten tweede ga ik het voorbrengen uitbesteden en daar wil ik best wat voor betalen.
Ik moet alleen weten of ik van te voren moet oefenen.
En wat ik ook wil weten is of het nu heeft om meerdere keuringen af te gaan of maakt dat geen bal uit?
'Schiet het meer op' als je bijvoorbeeld alle keuringen afgaat met je merrieveulen? Of kun je bijv het beste ieder jaar 1 keuring met je fjord afgaan?
'NO FJORD, NO GLORY'
Ik wil absoluut niet bemoeizuchtig overkomen, maar ik denk dat je er het handigst aan doet Dodo voor die tijd echt te laten castreren als ie bij je merrie blijft staan, stel dat ze gaan knutselen samen. Is meteen je hengstenprobleem opgelost
. Je zult niet de eerste zijn anders met een merrie die op 2 jarige leeftijd een veulen krijgt en dat belemmert zo'n merrie wel in haar verdere groei en ontwikkeling.

Hai Mir,
Je komt absoluut niet bemoeizuchtig over. Dodo wordt een dezer dagen gecastreerd.
Heb geen zin in veel te jonge moeders en babies. So, don't worry.
Henk blijft dus niet meer hengst, dus die hoeft ook niet meer naar een keuring, neem ik aan? Of is er ook een keuring voor ruintjes? Heeft niet zo veel zin toch? Tenzij je je fjordje wilt verkopen...
Ik wil graag naar de keuring in Oldeberkoop dit jaar maar dan ben ik op vakantie. We zitten niet ver weg, in Ommen, dus misschien kom ik gewoon terug daarvoor. Want het lijkt me een hele speciale belevenis.
Je komt absoluut niet bemoeizuchtig over. Dodo wordt een dezer dagen gecastreerd.
Heb geen zin in veel te jonge moeders en babies. So, don't worry.
Henk blijft dus niet meer hengst, dus die hoeft ook niet meer naar een keuring, neem ik aan? Of is er ook een keuring voor ruintjes? Heeft niet zo veel zin toch? Tenzij je je fjordje wilt verkopen...
Ik wil graag naar de keuring in Oldeberkoop dit jaar maar dan ben ik op vakantie. We zitten niet ver weg, in Ommen, dus misschien kom ik gewoon terug daarvoor. Want het lijkt me een hele speciale belevenis.
'NO FJORD, NO GLORY'
- nientje_pjotr
- Contacteer:
Ruintjes mogen idd wel naar een gewone keuring samen met de merries.
Ze lopen dan wel in verschillende rubrieken.
Ze lopen dan wel in verschillende rubrieken.
Gerrit
Cindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je

http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je