Anka's eerste les buitenshuis

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Annemarie

Anka's eerste les buitenshuis

Bericht door Annemarie » di 29 jan 2008, 09:42

Gisteravond was het dan zo ver, we gingen voor een proefles naar de rijvereniging. Ik ging samen met een vriendin en haar Fries. We hebben ook maar besloten om te carpoolen in haar 2-paards trailer, wel zo fijn de eerste keer, kun je samen paarden laden en ook voor het wennen aan de trailer.

Het opladen was een fluitje van een cent :D . Ze liep zo de klep op! Ze was wel erg gespannen, maar ja, da's logisch. Met mij is ze nog nooit ergens heen geweest. Onderweg hebben de dames zich keurig gedragen. Geen gestommel. Toen we er waren spullen uitladen en daarna de paarden eraf. Anka was wel wat druk, maar tripte braaf aan het halster mee achter haar maatje aan. In de manege moesten we nog ff wachten. We hadden ruim de tijd genomen voor het laden, maar dat ging supersnel.

Dus ff wachten, Anka stond echt heel braaf. Had wel bijna in mijn nek toen de schuifdeur openging. Maar na een paar keer werd dat beter. Ook heel braaf met opzadelen en optuigen. Daarna de bak in. Ik heb haar de eerste 10 min toen de instructeur ff een bakkie deed rondgewandeld. Vind ik zelf wel prettig om aan de hand te doen. Niets bijzonders, de paardenboxen aan de zijkant, de hindernisbalken, de kanine en de spiegel, naaaah, boeit niks joh zal ze gedacht hebben }-o . Toen de instructeur kwam ff handje gegeven en maar opgestapt. Ze was eigenlijk meteen goed rustig.
Les was wel heel zwaar voor Anka. We hebben aan het grootste probleem gewerkt, het niet genoeg voorwaarts zijn. Het enige wat ik eigenlijk gedaan heb is in draf heel goed naar voren rijden. Naar voren kijken en toch meer tempo vragen. Ze ging echt lekker lopen op een gegeven moment zeg *o/* . Qua figuren niet veel gedaan, vooral grote figuren (voltes) en proberen tempo te houden. Na een half uur voelde ik wel dat ze echt op raakte. In stap steeds stilstaan en niet vlot weg stappen op de hulpen. Ik ben toen gaan stappen en heb haar de laatste 10 min aan de hand afgestapt. Vond ze heerlijk. Als je een intensievere les hebt is 30 min echt werken ook wel zat. Ik ben altijd zo bang dat je gauw weer te veel doet nl.

Ook hebben we het over de achterhand gehad. En mijn twijfel is er nog steeds. Deze instructeur zei ook van ze loopt wel heel merkwaardig achter en het paard lijkt echt heel heel slap van achter. Dat was ook wat ik dus al eerder heb gehoord, oa van mijn instructrice en de hoefsmid. Deze instructeur had nog niet veel Fjorden gezien zei hij, maar dat de gang wat apart is zag hij ook wel. Ik zit nu te dubben wat nu het beste is. De heersende mening is dat ik haar door rijden sterker moet maken. Wat dat betreft is les in die grote bak zo wel lekker, mooie lange lijnen. Maar moet je nu bij een slap paard nou ook extra oppassen dat je niet te veel vraagt? Ik vind het zo lastig om te bedenken hoe je dit nu het beste kan aanpakken. We blijven in elk geval voorlopig naar les gaan daar. Het is leuk en leerzaam om op pad te gaan en de groep is niet groot, gemiddeld 4 man.

Nou tot zo ver Anka op les :D :wave:
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
sparky10

Bericht door sparky10 » di 29 jan 2008, 10:15

wauw heel verhaal maar zo te horen heb je het aardig naar je zin gehad en je paardje ook !
en heerlijk als ze zo braaf zijn in de trailer ja .

tja slappe acterhand is het een beetje het idee vande achterhand er niet onder zetten of wat ?
ik kan het me vanaf hier niet helemaal voorstellen .

maar sparky loopt bij mij momenteel eindelijk met de achterhand eronder ook met veel les en dergelijke , maar op de keurings blaadjes afgelopen twee jaar stond zwakke achterhand .
dus hmm
nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
Charret

Bericht door Charret » di 29 jan 2008, 12:11

Wha wat goed, Annemarie! En je was zo zenuwachtig ;)
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Ziggy

Bericht door Ziggy » di 29 jan 2008, 12:19

wat goed joh, ze is echt braaf zeg
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 29 jan 2008, 12:34

Charret schreef:Wha wat goed, Annemarie! En je was zo zenuwachtig ;)
Eeeh inderdaad ja :+ . Ik was toch aardig zenuwlappig 8)7 . Tis toch wel spannend voor het eerst met je paardje op pad en ja, dan is dit echt een 100% meevaller hoe die ging *o/* . En ook galopperende paarden om ons heen ging super goed. Nog steeds trots!
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Amreen

Bericht door Amreen » di 29 jan 2008, 14:53

Hoi Annemarie!

Wat leuk dat het zo goed gaat met Anka, ondanks dat ze inderdaad een beetje een vreemd loopje heeft. Waar heb je eigenlijk gereden?

Met Nisko ook alles goed? Ik rij tegenwoordig op de 2 fjorden van Roos (Roosjuh hier op FW) is toch iets dichter bij huis als Anderen.
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 29 jan 2008, 16:27

Amreen schreef:Hoi Annemarie!

Wat leuk dat het zo goed gaat met Anka, ondanks dat ze inderdaad een beetje een vreemd loopje heeft. Waar heb je eigenlijk gereden?

Met Nisko ook alles goed? Ik rij tegenwoordig op de 2 fjorden van Roos (Roosjuh hier op FW) is toch iets dichter bij huis als Anderen.
Hey Amreen,

afgezien van het aparte loopje gaat het prima met Anka. Ze is een leuke Fjord met een fijn karakter. Ik hoop gewoon dat ze door meer training sterker wordt en beter gaat lopen.
Met Nisko is alles prima. Die is in de winter nu meer weide- dan rijpaard maar daarmee is ze ook zeeeer tevreden. Wat leuk dat je nu op de fjorden van Roosjuh rijdt. En ja, allicht dichterbij dan Anderen haha :D .

Groetjes :wave:
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » di 29 jan 2008, 18:08

Hey super joh dat het zo goed is gegaan, wat is ze toch een brave pony :D En inderdaad ik heb ook 30 min. les en dat is inderdaad lang zat als het zo intensief is.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Brittlover

Bericht door Brittlover » di 29 jan 2008, 19:02

hey wat leuk!
naar welke manege ga je dan?
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
lauraatje

Bericht door lauraatje » di 29 jan 2008, 19:41

Klinkt goed! Zo volhouden samen.
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 29 jan 2008, 20:15

Brittlover schreef:hey wat leuk!
naar welke manege ga je dan?
We zijn naar de Brinkruiters in Annen geweest. Is lekker dichtbij en ze hebben een mooie binnenbak daar.
Plaats reactie