tuig schoonmaken hoe?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
nancy imka

tuig schoonmaken hoe?

Bericht door nancy imka » vr 14 dec 2007, 13:38

Hoi,

Misschien een domme vraag :o?

Ik heb sinds deze zomer een tuig voor mijn kar. En nu word ik bijna geopereerd en wil ik hem goed schoonmaken voor de zomer. Hij is kleverig en vochtig. Dit is eigenlijk al sinds ik heb hem. Ik heb hem al een paar keer schoongemaakt met zadelzeep en weer ingevet maar hij blijft plakkerig.

Heeft iemand een idee hoe je dit weer schoon en goed krijgt? Ik heb het idee om het tuig in een goed afgesloten bak te doen voor onder je bed zodat het niet vochtig bewaard word Mits het niet ontzettend meurt natuurlijk door de kist heen...

Ik wil er best een keer een tijdje voor gaan zitten als hij maar weer mooi word.

Dus brand los met de ideën

:D Groetjes nancy

:wave:
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Vera

Bericht door Vera » vr 14 dec 2007, 13:42

ik doe altijd eerst met zadel zeep (uit zo'n spuitbus of echte, maar die laatste moet je wel goed afspoelen anders blijft het plakkerig) en als het goed droog is even met een likje vet of letherbalsam.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 14 dec 2007, 15:21

Vera schreef:ik doe altijd eerst met zadel zeep (uit zo'n spuitbus of echte, maar die laatste moet je wel goed afspoelen anders blijft het plakkerig) en als het goed droog is even met een likje vet of letherbalsam.
Zou dat het zijn dat het zo plakkerig is :?
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Mieke

Bericht door Mieke » vr 14 dec 2007, 15:47

zadelzeep wat niet goed afgepoetst is blijft plakkerig ja..
Ctje :)
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 14 dec 2007, 15:54

Dan zal dat het wel zijn ik wist namelijk niet dat je het er ook weer af moest spoelen :?

Krijg je dit op een of andere manier nog goed?
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Viv

Bericht door Viv » vr 14 dec 2007, 16:46

Gewoon een sponsje vochtig maken en langs je zadelzeep halen (ik heb de ouderwetse brokken zeep) tot het lekker schukmt, dan je tuig goed schoonmaken en daarna met een schoon sponsje er nog even langs.
Dan wachten tot het goed droog is en dan lekker in het vet zetten (zeker als je hem langere tijd niet gebruikt, dan is zelfs olie nog beter) maar niet in een afgesloten kist want dan komt er schimmel op, leer moet wel kunnen ademen. Dus ergens in een kamerwarme ruimte, zolder ofzo.

Op de praktijkschool in Oenkerk lieten we zelfs de tuigen 24u in een bak olie liggen, dan 3 dagen uitdruppen (aan katrol boven de bak olie) en dan konden ze er weer een seizoen tegenaan :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Mieke

Bericht door Mieke » vr 14 dec 2007, 17:03

hehe jij ook al op Oenkerk, kom steeds meer mensen tegen die daar cursus of les oid gevolgd hebben :P zit er momenteel voor mn hoefbekappen, ehbo en organiseren voor wedstrijd.

Maar ontopic, ik heb geleerd dat je juist zo min mogelijk water moet gebruiken, en het sponsje zo goed uitknijpen dat er bijna geen water meer inzit (als je zo'n zeepblok gebruikt tenminste) dan goed laten drogen wat viv zegt en dan met vet of olie.

Doen hier de zadels met vet en de tuigen met olie, als je het echt aan tijd hebt zal ik Viv dr advies opvolgen, alleen ben je dan wel een paar liter olie nodig :P
Ctje :)
Viv

Bericht door Viv » vr 14 dec 2007, 17:35

offtopic: ik heb er bijna een jaar rondgehuppelt, eerst praktijkweek van school en daarna 3/4 jaar stage. Heb daar echt alles gedaan, lesgeven (men en rijles), paarden trainen, invaldocent leerbewerken, fertiliteitsonderzoek friezen, noem maar op.

ontopic: :D idd moet wel uitgeknepen sponsje zijn :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 15 dec 2007, 11:35

Nou ik hoop dat ik mijn tuig dan nog netjes schoon krijg. Op mn kamer in een niet gesloten kist lijkt mij niet zo prettig ruiken O:) Maar ik heb misschien wel een zolder gevonden waar het liggen mag *o/*
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 15 dec 2007, 18:16

@Mieke: Nog reden gehoord voor dat weinig water??

Paar jaar geleden lezing van Tom gehad over tuigen etc en die zei juist dat water juist goed was voor een tuig. In water zitten voedingsstoffen, die het leer voeden. Geen water gebruiken zorgde er geloof ik juist voor dat het leer verging, omdat het dan uitelkaar valt/breekt door uitdroging.

Daarnaast sloot teveel vet het leer af, maar met schoonmaken met water en zeep en daarna invetten hield het wel beter, dan water, zeep en olie, want olie verdampte sneller, waardoor het water ook sneller verdampte, dan bij het vetten waar je het water ook insluit.

Moet zeggen dat ik al het leer hier eigenlijk 2x per jaar schoonmaak ongeveer. Beide keren goed met water en daarna goed vetten of een keer goed olien en daarna met een vettige doek erover. (doe vaak 1x p jaar vet, 1x p jaar olie met vettige doek)

Overigens moet je na het schoonmaken met water niet het leer eerst weer laten drogen (want dan droogt het dus uit).

@Nicole: Correct me if i'm wrong...hoop dat ik het allemaal nog goed weet van toen.

Qua opbergen is een koffer trouwens ook heel praktisch. Nicole heeft dat ook, en dat is enorm makkelijk!
Geluk is de vrucht van intens werk
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 15 dec 2007, 21:23

Tijdens mijn koetsiersbewijs was er een man die een 2span friezen had. Als zij hadden gereden,werd het tuig op een kar gehangen en ging de tuinslang erop. Daarna werd het met olie of iets dergelijks ingevet.

Ik heb ooit het tuig van mijn schoonvader gedaan voor het jubileum in Hoenderloo. Mijn schoonvader smeert er alleen zwarte ledervet op en doet er verder niets aan (ja, de schimmel er met een borstel afborstelen en die ledervet erop). Ik ben toen 5,5 uur bezig geweest met dat tuig. Heb er toen ook de tuinslang opgezet (alles per onderdeel) en rustig laten drogen (niet in de zon!) Eerst alle rotzooi afgespoten. toen met zadelzeep flink schoongemaakt dus het schuimde ook goed. Weer afgespoten met water en rustig laten drogen. Dat onderdeel voor onderdeel. Daarna heb ik een soort creme. Dit blijkt een soort zeep en vet ineen te zijn. Daar alles mee gedaan en toen alles 1x ingevet. Als laatste finishing touch (schrijf ik het goed?) heb ik het met zwarte creme alleen hetgeen wat je ziet gedaan en wat opgepoetst.
Mijn eigen tuig doe ik met zadelzeep en water. Knijp het sponsje wel goed uit, of ik ga er daarna even met water goed overheen. En dan doe ik wat boven staat ook verder. Moet wel zeggen, dat het wel verschilt in leer qua behandeling.
Mijn Stubbenhoofdstel dompel ik soms wel eens onder in het water nadat ik het met zeep heb gedaan. Een ander merkloos hoofdstel hoef ik dat niet te doen, want dan wordt het water zwart en het leer erg stug.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 16 dec 2007, 10:52

Ik heb mijn teugels en borsttuig van mijn tuig meegenomen naar huis. Gisteravond had ik geen zin meer om het schoon te maken maar ik moet zeggen dat het nu al minder plakt en dan heb ik er nog niet eens iets aan gedaan! Ik ga het straks even lekker schoonmaken en invetten. Misschien dat ik het nog een keer gebruik voor ik geopereerd word maar dan is het in ieder geval even schoon :D .

Bedankt voor alle tips, dat ik het zadelzeep eraf moest halen dat wist ik niet. Ik dacht dat dit ook een soort van voedde en dat je dat er dus niet vanaf moest halen ik denk dat dit ook gewoon ging plakken en dan in combinatie in een vochtige schuur :r
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 18 dec 2007, 22:13

Ik heb mijn tuig inmiddels schoongemaakt! Mijn leer is weer helemaal schoon om aan te voelen, bijna zonde om weer op te leggen

Ik heb mijn teugels die het ergste plakte twee keer schoongemaakt met water en azijn (was een tip van iemand op bokt). Tussendoor een keer laten drogen een nacht en de volgende dag nog een keer schoongemaakt. Het water wat eraf kwam was toen al een stuk minder zwart eigenlijk helemaal niet. Daarna iets op laten drogen en ingevet met olie heel weinig uiteraard en alleen op de gladde kant gesmeerd. Nou ze zijn super opgedroogt, helemaal niet plakkerig meer. En dit geld ook voor de rest!

Allemaal heel erg bedankt ik heb er zeker iets aan gehad, binnenkort gaan we dus weer lekker rijden zonder die vieze plakteugels/tuig
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Vera

Bericht door Vera » wo 19 dec 2007, 08:11

nancy imka schreef:Ik heb mijn tuig inmiddels schoongemaakt! Mijn leer is weer helemaal schoon om aan te voelen, bijna zonde om weer op te leggen

Ik heb mijn teugels die het ergste plakte twee keer schoongemaakt met water en azijn (was een tip van iemand op bokt). Tussendoor een keer laten drogen een nacht en de volgende dag nog een keer schoongemaakt. Het water wat eraf kwam was toen al een stuk minder zwart eigenlijk helemaal niet. Daarna iets op laten drogen en ingevet met olie heel weinig uiteraard en alleen op de gladde kant gesmeerd. Nou ze zijn super opgedroogt, helemaal niet plakkerig meer. En dit geld ook voor de rest!

Allemaal heel erg bedankt ik heb er zeker iets aan gehad, binnenkort gaan we dus weer lekker rijden zonder die vieze plakteugels/tuig
Je leidsel om te mennen moet je NOOIT invetten ook niet met een klein beetje. Ze worden dan glad en dan heb je geen grip meer voor je achenbachsysteem (wat overigens in de dressuurwedstrijd niet meer verplicht is). Je moet ze alleen met lederbalsam insmeren en JUIST plakkerig maken met een spulletje dat dressuurruiters ook op hun laarzen doen. Of harspoeder er op doen na het schoonmaken (kun je vreemd genoeg in een winkel waar ze teken en schilder spullen verkopen halen)
Muis Keurmerrie!
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 19 dec 2007, 11:57

Vera schreef:
nancy imka schreef:Ik heb mijn tuig inmiddels schoongemaakt! Mijn leer is weer helemaal schoon om aan te voelen, bijna zonde om weer op te leggen

Je leidsel om te mennen moet je NOOIT invetten ook niet met een klein beetje. Ze worden dan glad en dan heb je geen grip meer voor je achenbachsysteem (wat overigens in de dressuurwedstrijd niet meer verplicht is). Je moet ze alleen met lederbalsam insmeren en JUIST plakkerig maken met een spulletje dat dressuurruiters ook op hun laarzen doen. Of harspoeder er op doen na het schoonmaken (kun je vreemd genoeg in een winkel waar ze teken en schilder spullen verkopen halen)
Ik heb de leidsels ingevet met een doek waar ik alles mee ingevet had die doek was dus nog een klein beetje vet maar heb er geen extra olie opgedaan. De spullen ga ik niet meer gebruiken voorlopig omdat ik eerdaags geopereerd ga worden en Imka nu dunne ijzers gehad heeft en ik dan toch niet zo veel meer buiten kan rijden. Ik heb dus besloten om helaas de spullen maar op te bergen tot in ieder geval van de zomer... Zo drogen ze in ieder geval niet uit nu ze dus zo schoon waren.
Dat plakkerige vind ik echt ontzettend smerig en dat werd ook glad trouwens!
En misschien een domme vraag maar wat is een achenbachsysteem :? Ik heb geen ervaring met mennen namelijk... in ieder geval niet in die termen allemaal :D
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Vera

Bericht door Vera » wo 19 dec 2007, 18:17

als je de leidsel niet gebruikt is het inderdaad niet zo erg.

achenbach is de wijze waarop je de leidsels vasthoud.
Muis Keurmerrie!
jezzikaatje
Contacteer:

Bericht door jezzikaatje » wo 19 dec 2007, 19:24

Achenbach is de manier waarop je op de juiste manier de leidsels vasthoud inderdaad. Meeste mensen hebben het JBF systeem (Jan Boeren Fluitjes).. Bij het achenbach systeem hou je je linkerleidsel over je wijsvinger en je rechterleidsel tussen je ring en middenvinger. Dit is de belangrijkste uitgangspositie en tevens ook de enige echt veilige manier om op de bok te komen. Je kan op deze manier in principe bijna alles met 1 hand rijden (keertwendingen worden wat lastig :P ).
Misschien is het wel handig je koetsiersbewijs te halen? Zoals ik het mee heb gemaakt denk ik wel dat je een hoop erg belangrijke dingen leert. Voornamelijk natuurlijk als je niemand om je heen hebt die je deze belangrijke dingen kan leren.. Ik heb er wel echt een hoop van geleerd :j
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 20 dec 2007, 09:15

Misschien is het wel handig je koetsiersbewijs te halen?
Dit is misschien ook wel heel handig idd. Ik heb een kar gekocht omdat het rijden mij gewoon niet meer goed afging. Ik heb in eerste instantie die kar er achter gehangen en met zn 2e zijn we altijd op pad gegaan nou ja met zn 3e als je Imka natuurlijk ook meerekend. Ik had eerst zoiets kijken of dit werkt want anders verkoop ik die kar meteen weer!

Over 18 dagen word ik geopereerd, best een zware revalidatie geeft dat met zich mee en dan drie maanden later word mijn 2e knie vervangen door een prothese dan een tijdje later worden mijn enkels kunstmatig vastgezet dus de eerst komende tijd gaat het er helaas toch niet van komen....
Maar misschien ooit als ik weer helemaal op de been ben! Ik ben stom want ik had het toen via school kunnen doen maar ik ben nogal bang op de kar geweest en had zoiets ik ga toch nooit mennen had ik het nu maar wel gedaan O:)

Wat kost een koetsiersbewijs eigenlijk?
Dit is de belangrijkste uitgangspositie en tevens ook de enige echt veilige manier om op de bok te komen
Nou geloof mij als ik die teugels zo vast heb kom ik ook niet op die bok hoor... Mn vriendin houdt Imka altijd vast en ik kom heel langzaam aan op het karretje. Ik kan mn kracht niet uit mn knieen halen en ook niet uit mn handen. Dus beetje bij beetje heis ik mij op de sulky |(
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Plaats reactie