schieffels

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
sparky10

schieffels

Bericht door sparky10 » ma 03 dec 2007, 13:16

ik heb even een vraag over schieffels , waarom ? omdat er de laatste keer op mijn keuringsrapport van sparky iets stond over zijn schieffels ,
en ik lees het verhaal van hedwig over yinka de de schieffel actief is , wat is het eigenlijk ? hoe kan je er het beste mee omgaan , en waarom kijkt een jury er uberhaupt naar ?
ik hoo pdat iemand me helpen kan
groetjes joyce en sparky
nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » ma 03 dec 2007, 14:07

Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Hedwig

Bericht door Hedwig » ma 03 dec 2007, 18:32

De link hierboven geeft inderdaad veel informatie.

Schieffels in het kort:
Schieffels kunnen onstaan door een klap in het weiland, onder anderen. Waar de klap is gekomen begint het bot te groeien zeg maar, botwoekering. Dit wordt dus een actieve schieffel genoemt.
Je paard kan er kreupel van lopen. Dit kom meestal omdat de schieffel te dicht op de pees loopt en dus loopt te schuren. Dan zal de schieffel operatief verwijderd moeten worden.
Maar dit hoeft niet. De schieffel kan op een plek zitten waar het dus niet schadelijk is.
Om te zorgen dat een actieve schieffel in gecapseld raakt moet je veel afspuiten.
Als de schieffels is ingecapseld kan je gewoon weer van alles doen met je paard :) Helaas is de kans wel aanwezig dat de schieffel weer actief wordt door opnieuw een klap.
Dit is dus bij Yinka waarschijnlijk gebeurt.
Yinka ( Blinken x Arin) :+:
sparky10

Bericht door sparky10 » wo 05 dec 2007, 11:20

maar hij heeft nooit een klap gehad
nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
Daphne

Bericht door Daphne » wo 05 dec 2007, 13:01

Dat weet je niet Joyce, hij kan het ook zichzelf aangedaan hebben door met zijn been tegen een paal/voerbak/whatever te trappen.
Claudje

Bericht door Claudje » wo 05 dec 2007, 13:05

Ullwinn heeft ook een schieffel, maar die heeft er nooit last van (gehad) :n
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Viv

Bericht door Viv » wo 05 dec 2007, 16:02

sparky10 schreef:maar hij heeft nooit een klap gehad
Schieffels kunnen door van alles en nogwat komen, niet alleen door een klap. Ook een landing op een harde bodem na een sprong (zoals Tjo dus als 3 jarge over een hek is gesprongen van een paddock en op beton is geland en meteen met 2 mooie schieffels stond), of door overbelasting losraken van het griffelbeentje waardoor er een schieffeltje ontstaat of door irritatie van het beenvlies door ene wondje enz enz. Kan van alles zijn.

Niet alleen afspuiten maar ook zeker goede beenbescherming tijdens het werk is belangrijk om een schieffel rustig te houden. Mits deze binnen de bescherming van een beschermer valt natuurlijk.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Plaats reactie