streng zijn

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
lientje

Bericht door lientje » di 27 nov 2007, 07:17

Kelly schreef:Ik ben altijd heeeeel streng geweest, en consequent.
Consequent ben ik nog steeds maar streng hoef ik niet meer te zijn.
Als Taco iets doet wat niet mag en ik zeg UHH dan verschiet hij daar al van en weet hij dat hij het niet mag. Voorheen kreeg hij gewoon een goede schop onder zijn kont.
Overigens doet hij verder bijna nooit meer iets wat niet mag omdat hij weet wat wel en wat niet mag :D

Taac en ik hebben een ijzersterke band maar ik ben de baas :j

dit had mijn verhaal kunnen zijn. :D Het enige wat oneerlijk voor een paard is inconsequent gedrag vertonen. Dan weet hij niet waar hij aan toe is.

Yuur beet ook toen ik hem kreeg en niet zo zuinig ook. Die kreeg gewoon met vlakke hand een klap voor zijn hoofd hoor. En begin in zijn geval niet over kopschuw, dat is hij namelijk nooit geworden. als hij over me heen liep of tegen me aan, of echt liep te etteren keeg hij net als Taac echt een schop onder zijn kont.

Bij mij andere merrie was een flinke HEEE al genoeg, maar die is veel schrikkeriger en onderdaniger. Zo'n pony zal ik niet zo gauw een pets voor zijn hoofd geven.

Yuur is tegenwoordig gewoon goed opgevoed. Hij bijt niet, hij staat netjes stil, hij weet precies wat hij wel en niet mag, maar toch is hij (en d anderen trouwens ook) helemaal dol op me.

Ik vind eerlijkheid dus het belangrijkst. En het snelle handelen!! Blijf te begrijpen voor een paard. Niet als hij een hap geeft denken, ga ik nu een tik geven of niet? Nee, gelijk reageren. Hoe sneller hoe beter.

Zorg er ook voor dat je frustraties niet opstapelen. Ik zie wel eens mensen die weken 'teveel'pikken, en die dan bij een in verhouding kleine dingetje een longeerzweep pakken en een paar flinke kletsers geven. Dat maakt mij zo kwaad want een paard snapt dat gewoon niet.

Van de week kreeg ik trouwens nog een complimentje over mijn dieren, ze kunnen ze met 3 tegelijk uit het land halen, omdraaien, draad vast maken, met drie tegelijk door het hek, hek sluiten en ze dan een voor een de stal inzetten :D 8)7
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
yvette

Bericht door yvette » di 27 nov 2007, 07:49

Wat vaak het probleem is hiermee is dat veel mensen net het verkeerde moment pakken om hun paard te straffen, dan wel belonen. Dat maakt het voor een paard erg verwarrend.
Verder sluit ik mij aan bij Carolien en Kelly. Ik hanteer echt een zero-tolerance beleid voor wat betreft bijten. En dat weten mijn paarden heeeel goed. Heb ze ooit 1 of 2 keer moeten corrigeren en ze doen het gewoon niet meer.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 27 nov 2007, 07:52

Ik kan me ook aansluiten bij Kelly en Carolien. Die van mij heeft in zijn jonge jaren ook best wat schoppen onder zijn kont gekregen. De eerste dingen die ik hem geleerd heb is omgaan in de stal, zodat ik niet in de verdrukking kon komen. Nu is een hand op zijn kont voldoende om hem om te laten gaan. Daarna de ho dat vind ik ook een hele belangrijke. Bijten deed hij ook, consequent uit de voerbak voeren en niets uit de hand. Hij heeft mij een keer uit het niets een trap net boven mijn knie gegegeven en toen heb ik hem ook alle hoeken van de stal laten zien. Dat heeft hij ook nooit meer gedaan.
Nu heb ik een hele brave pony (sommigen vinden hem zelfs saai :D) die eigenlijk helemaal nooit meer op zijn falie krijgt. Af en toe probeert hij de grenzen wel weer even op te zoeken maar dat is nu nog maar 2x per jaar terwijl dat vroeger maandelijks was.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
_Kimm_

Bericht door _Kimm_ » wo 28 nov 2007, 12:44

Esther schreef:Mijn paardjes krijgen trouwens meestal de extra's gewoon in hun voerbak, ze weten dan dat er bij mij zelf niets te halen valt, dat gegraai in jaszakken e.d. werd ik wel zo scheitziek van, die paarden kan ik vaak niet uitstaan.. Ik doe appels e.d. gewoon bij de brokken in..
Ja meestal gooi ik het eten ook wel in haar bak als ik gereden heb.. maar meestal gaat ze nog naar buiten als ik klaar ben.. en daar staat ze met een ander paard, waar zij af en toe door weggejaagd wordt.. dus dan móét ik het wel uit de hand geven..

wat betreft dat 'schoppen onder de kont': ik heb dan vaak het idee dat het haar geen barst uit maakt. Als ze bijv. zo tegen me aan aan het duwen is van :'hee schuif es op' dan geef ik haar vaak een knietje oid.. maar dat schijnt niet echt te werken.. wat dan..:?

En dat om laten gaan, hoef ik ook maar zachtjes te knijpen vaak(en als ze dan niet omgaat, knijp ik hard met nagels etc erbij ) Maar dan het HOO gedeelte.. dat doet ze voor geen meter.. Ze loopt dan fijn door naar de andere kant _-:( . Schiet ook niet op.. hoe moet ik haar dan duidelijk maken dat ze moet stil staan als ik mn hand weghaal..?

Verder ben ik wel consequent: iets wat ik niet pik, zal ik ook nooit pikken :D.

Ik heb wel veel aan de verhalen over de band met jullie paarden :). Misschien is ze helemaal niet zo aanhankelijk als anderen ;)
lientje

Bericht door lientje » wo 28 nov 2007, 16:45

Dat kan, ik heb een merrie die ook niet echt een knuffel is. Terwijl ik haar toch al 14 jaar heb bijna.

Schop onder dr kont en niet onder de indruk? Dan doe je het niet hard genoeg. De mijne is mans (heel erg stoer) en zelfs die is onder de indruk. die zit echt achter in zijn boks als ik goed uithaal.

Mijn argument: paarden zijn voor elkaar ook niet altijd lief.

voor het hoo gedeelte heb ik de volgende oefening. je doet een hengstenketting onder je halster door (onder de kin dus) en je gaat rondjes erf lopen. iedere keer stop jij, je zegt daarbij duidelijk ho.. Met de lijn zorg je dat je paard ook stil staat. Jij gaat lopen, je zegt stap. dit herhaal je eindeloos totdat je het idee hebt dat ze het snapt --> snel stilstaan op de minste touwdruk.

Dan doe ik het altijd moeilijker maken. ik loop zelf door, en zeg ho. de eerste keren lopen ze mee, ik geef dan een slinger en herhaal even duidelijk HO!

op deze manier kun je een paard heel goed laten reageren op ho. Maar ook hier is consequent zijn, belonen en straffen op het goede moment heel erg belangrijk.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Plaats reactie