wie weet raad
wie weet raad
hallo,
zoals jullie misschien wel weten ben ik alex aan het beleren,dat leek eigenlijk wel goed te gaan maar hij laat nu niemand meer op zijn rug.
de eerste keer heeft hij 1 klei bokje gegeven en was daarna heel braaf(alleen gestapt) de tweede keer iets meer bokken maar daarna ginhet ook heel goed zelf stukjes gedraafd aan de longeerlijn.
maar nu gaat hij al bokken als je opstijgt en blijft doorbokken tot je op de grond ligt.
je komt er gewoon niet eens meer op.
het vreemde is dat hij de vorige keren ook alleen maar bokt net na het opstijgen en daarna niet een keer meer .ook niet met aandraven of zo.
maar je moet er natuurlijk wel opkomen voordat hij gaat bokken en dan blijven zitten.
vandaag hebben we het dus opmoeten geven omdat het te gevaarlijk werd.
nou heeft hij dus in mijn ogen helemaal gewonnen.
hoe moet ik dit oplossen.
zijn er mensen die ervaring he met het laten beleren door een ander?
ik heb al verschillende paarden ingereden maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
ik hoop dat iemand tips heeft.
zoals jullie misschien wel weten ben ik alex aan het beleren,dat leek eigenlijk wel goed te gaan maar hij laat nu niemand meer op zijn rug.
de eerste keer heeft hij 1 klei bokje gegeven en was daarna heel braaf(alleen gestapt) de tweede keer iets meer bokken maar daarna ginhet ook heel goed zelf stukjes gedraafd aan de longeerlijn.
maar nu gaat hij al bokken als je opstijgt en blijft doorbokken tot je op de grond ligt.
je komt er gewoon niet eens meer op.
het vreemde is dat hij de vorige keren ook alleen maar bokt net na het opstijgen en daarna niet een keer meer .ook niet met aandraven of zo.
maar je moet er natuurlijk wel opkomen voordat hij gaat bokken en dan blijven zitten.
vandaag hebben we het dus opmoeten geven omdat het te gevaarlijk werd.
nou heeft hij dus in mijn ogen helemaal gewonnen.
hoe moet ik dit oplossen.
zijn er mensen die ervaring he met het laten beleren door een ander?
ik heb al verschillende paarden ingereden maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
ik hoop dat iemand tips heeft.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
In ieder geval even een stapje terug doen. Gewoon een paar dagen met hem aan de gang zonder te proberen er op te gaan.
Voel ook zijn rug eens na? Past het zadel wel goed, heeft hij geen pijn?
Wanneer het een stapje terug weer goed gaat dan weer eens een keer gaan hangen. Gaat dat goed, dan ook daar tevreden mee zijn. Volgende keer kan je weer een stapje verder.
Vraag er iemand bij met ervaring. Het kan zijn dat hij je gewoon in de maling neemt en het inderdaad door heeft dat jullie opgeven als hij gaat bokken, maar het kan ook best zijn dat er een andere oorzaak is.
Voel ook zijn rug eens na? Past het zadel wel goed, heeft hij geen pijn?
Wanneer het een stapje terug weer goed gaat dan weer eens een keer gaan hangen. Gaat dat goed, dan ook daar tevreden mee zijn. Volgende keer kan je weer een stapje verder.
Vraag er iemand bij met ervaring. Het kan zijn dat hij je gewoon in de maling neemt en het inderdaad door heeft dat jullie opgeven als hij gaat bokken, maar het kan ook best zijn dat er een andere oorzaak is.
...You can't know me in the way I do...
Officieel benoemd tot OpperKneus van FW 

Ik ben het geheel met Marije eens.
Eerst een stapje terug en zeker iemand met meer ervaring inschakelen.
Ik zou haast zeggen breng hem weg om hem gewoon zadelmak te laten maken.
Ik denk dat je daar heel erg wijs aan doet.
Ik heb er ook wel gehad die aleen maar bleven bokken maar dat was een kwestie van blijven zitten en volhouden.
Je moet op dat moment zeer vlug zijn met opstappen en iemand hebben waarvan je zeker weet dat die hem niet loslaat.
Maar zoals ik al zei , neem iemand die dit al vaker heeft meegemaakt.
Dan voorkom je ongelukken.
Eerst een stapje terug en zeker iemand met meer ervaring inschakelen.
Ik zou haast zeggen breng hem weg om hem gewoon zadelmak te laten maken.
Ik denk dat je daar heel erg wijs aan doet.
Ik heb er ook wel gehad die aleen maar bleven bokken maar dat was een kwestie van blijven zitten en volhouden.
Je moet op dat moment zeer vlug zijn met opstappen en iemand hebben waarvan je zeker weet dat die hem niet loslaat.
Maar zoals ik al zei , neem iemand die dit al vaker heeft meegemaakt.
Dan voorkom je ongelukken.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
het zadel past hem goed,ik heb ook gedacht dat hij misschien last van zijn rug had maar als je er eenmaal op zit is er niks meer aan de hand en loopt hij heel onspannen.
ik heb zelf het idee dat het echt klieren van hem is
maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet!!
Als het echt klieren is moet je hem gewoon aanpakken en niet af gaan wachten.
Doorzetten is op dat moment gewoon het beste.
Maar als hij ook maar iets kan proberen(en dat heeft hij ) dan zal hij het zeker niet laten om het nog vaker te proberen.
Mijn eerste hengst die ik inreed was ook niet de gemakkelijkste maar door vol te houden en heel duidelijk te zijn is het toch een fijn paard geworden.
Volhouden is gewoon het beste maar het moet zeker niet gevaarlijk voor jezelf gaan worden.
Doorzetten is op dat moment gewoon het beste.
Maar als hij ook maar iets kan proberen(en dat heeft hij ) dan zal hij het zeker niet laten om het nog vaker te proberen.
Mijn eerste hengst die ik inreed was ook niet de gemakkelijkste maar door vol te houden en heel duidelijk te zijn is het toch een fijn paard geworden.
Volhouden is gewoon het beste maar het moet zeker niet gevaarlijk voor jezelf gaan worden.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
jeetje zeg...
had ik nooit achter Ali gezocht
al kijkt hij wel donderstenerig uit zijn oogjes
verder inderdaad wat claudia zegt.
iemand ernaast waarvan je zeker weet dat ie niet loslaat, en waardoor Alex ook niet omhoog kan komen.
en dan uitzitten zeg maar..
snel erop komen dus
heel veel sterkte!
had ik nooit achter Ali gezocht

al kijkt hij wel donderstenerig uit zijn oogjes

verder inderdaad wat claudia zegt.
iemand ernaast waarvan je zeker weet dat ie niet loslaat, en waardoor Alex ook niet omhoog kan komen.
en dan uitzitten zeg maar..
snel erop komen dus

heel veel sterkte!

veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
-
Misschien kun je anders iets van een soort zak op zijn rug binden en dan zo binden dat hij hem er echt niet af krijgt. Dan aan longeerlijn laten bokken, totdat hij het moe is. Dan eventueel er nog iemand op.
Heel goed is natuurlijk om er een echt iemand op te zetten, die kan hem meteen vanaf zijn rug aan pakken. Maar kan me ook voorstellen, dat je dat ook eng vindt. Succes.
Heel goed is natuurlijk om er een echt iemand op te zetten, die kan hem meteen vanaf zijn rug aan pakken. Maar kan me ook voorstellen, dat je dat ook eng vindt. Succes.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ik vind het wel een beetje gek hoor. Ik heb hem 2x met zadel aan de longe gehad (er zat zeker 1 maand tussen) en toen liep hij er zo mee weg, zonder bokken dus. Ik vind het ook eigenlijk helemaal niets voor hem....maargoed daar ben jij niet mee geholpen natuurlijk. Ik zou inderdaad even een stapje terugnemen, hem lekker aan de longe doorpakken (desnoods met dubbele zodat je er wel al wat aan het stuur kan werken). En dan over een tijdje weer met ruiter proberen. Misschien dat het hem toch wat te snel gegaan is. Komt wel goed.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

precies!Ellebel schreef:Ik zou er iemand bij halen die je vanaf de grond helpt, een goede instructrice dus.
Misschien ben je toch wat te snel gegaan..
Hoe weet je zeker dat het zadel goed past en hij geen last heeft van zn rug? Heb je dat na laten kijken?
Ik zou dat eerst zeker uistluiten voor je hem gaat aanpakken..
Mocht hij echt nergens last van hebben, dan idd aanpakken en doorzetten, maar dan wel MET goede begeleiding..
Ik wil er wel even bij zeggen dat Annette niet iemand is die net met paarden begint. Ze zit echt al van kinds af aan tussen de paarden & pony's en heeft er ook al diversen beleerd (en niet alleen fjorden).
Wil niet zeggen dat je dan geen hulp nodig kan hebben, maar ik wil wel even aangegeven dat ze echt wel weet waar ze mee bezig is.
Wil niet zeggen dat je dan geen hulp nodig kan hebben, maar ik wil wel even aangegeven dat ze echt wel weet waar ze mee bezig is.
Morgan!! 

Ik geloof niet in klieren van jonge dieren.colunder schreef:het zadel past hem goed,ik heb ook gedacht dat hij misschien last van zijn rug had maar als je er eenmaal op zit is er niks meer aan de hand en loopt hij heel onspannen.
Geloof uberhaubt niet in een paard wat opzettelijk iets doet, er zit altijd iets achter.
Ik ga mee met de rest.
Zoek goede hulp of breng hem weg om in te laten rijden.

het longeren gaat hartstikke goed daarmee doet hij niks fout,ook niet met zadel erop.
opzadelen gaat ook super.
hij gaat pas bokken als je er opgaat.
ik laat hem nu weer even een tijdje met rust en ga dan weer beginnen met longeren.
en ik ga eens kijken of het zadel van amber op hem past en hoe hij dan daarop reageert.
ik kan wel denken dat het zadel wat ik nu gebruikt heb goed ligt(zo op het zicht),maar ik weet natuurlijk niet wat hij voelt als je erop gaat zitten.
marijke,bedankt voor je reaktie
opzadelen gaat ook super.
hij gaat pas bokken als je er opgaat.
ik laat hem nu weer even een tijdje met rust en ga dan weer beginnen met longeren.
en ik ga eens kijken of het zadel van amber op hem past en hoe hij dan daarop reageert.
ik kan wel denken dat het zadel wat ik nu gebruikt heb goed ligt(zo op het zicht),maar ik weet natuurlijk niet wat hij voelt als je erop gaat zitten.
marijke,bedankt voor je reaktie
- nientje_pjotr
- Contacteer:
Ben ik het niet helemaal mee eens.Wanja schreef:Een paard bokt nooit zonder reden
Mijn eerste pony(hafflingerxwelsch cob.....lees heethoofd)bokte wel zonder reden.(En ik was toen al heel streng en consequent.)
EDIT;even uitleg...alles was bij deze pony ook nagekeken en het kwam er op neer dat ik misschien te weinig deed met haar en dat ze zich verveelde.
Ik reed toen dus elke dag zo'n 3 kwartier.
Na lang wikken en wegen toch besloten haar te verkopen.
Ze staat nu op een manege waar ze bijna 2 tot 3 uur per dag iets met haar doen en ook veel buitenritten.
Het schijnt dat de kleine meisjes ruzie hebben wie erop mag.
En ze heeft nooit meer een pas verkeerd gezet.
Laatst gewijzigd door nientje_pjotr op ma 26 nov 2007, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerrit
Cindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je

http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je

Als een paard bokt heeft ie naar mijn idee ergens pijn, ergens last van. Paarden zijn niet zoals mensen die kunnen denken: "vandaag heb ik geen zin, dus laat ik mijn baas maar eens tot last zijn". Helaas zijn er veel meer paarden met slecht passende zadels, rugproblemen door welke oorzaak dan ook (aangeboren, door ziekte etc.) dan dat wij denken en willen geloven. Ik geloof er dus absoluut niet in dat een paard 'zomaar' bokt. Ik ben helaas ook door schade en schande wijs geworden. Ik dacht soms ook: ze stelt zich aan. Maar de waarheid was toch heel anders helaas. Daarom denk ik ook dat het goed is als een paard wat bokt gewoon eens goed wordt nagekeken.
Hij hoeft niet eens zozeer pijn te hebben als wel iets niet begrijpen/er geen vertrouwen in hebben. De reden dat ieder met instructie als tip komt, komt natuurlijk doordat we allemaal de meisjes uit de buurt kennen die "even" zelf een paard inrijden,a is dat dan niet van toepassing op jou. Maar ik heb ook met zat dingen hulp nodig, zo'n bokkend paard zou ik ook niet zo snel een oplossing voor weten, als wel:hulp. Objectief iemand erbij, die misschien toch dingen ziet waar je je niet eens bewust van bent.
Je geeft zelf aan dat je raad zoekt, dan zou ik ook stoppen met opnieuw proberen tot je iemand erbij hebt. Niet alleen voor het paard, maar ook voor jezelf. Er af vallen vergroot ook niet echt je vertrouwen en een ongelukje zit in een klein hoekje, je moet wel heel blijven!
Je geeft zelf aan dat je raad zoekt, dan zou ik ook stoppen met opnieuw proberen tot je iemand erbij hebt. Niet alleen voor het paard, maar ook voor jezelf. Er af vallen vergroot ook niet echt je vertrouwen en een ongelukje zit in een klein hoekje, je moet wel heel blijven!
Misschien had je niet zelf moeten gaan klooien, maar de hulp van een ervaren iemand moeten vragen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Een vriendin van mij heeft heel lang voor haar werk paarden beleerd, maar is er uiteindelijk mee gestopt omdat ze heel vaak de paarden die eerst waren verkloot voor de kiezen kreeg. Paarden waar helemaal nooit iets meegedaan is, zijn voor ervaren mensen makkelijker te beleren dan paarden waar alvast een beetje mee begonnen is.
Een vriendin van mij heeft heel lang voor haar werk paarden beleerd, maar is er uiteindelijk mee gestopt omdat ze heel vaak de paarden die eerst waren verkloot voor de kiezen kreeg. Paarden waar helemaal nooit iets meegedaan is, zijn voor ervaren mensen makkelijker te beleren dan paarden waar alvast een beetje mee begonnen is.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
ik ben echt niet zo maar wat aan het klooien hoor!!!!
ik ga al 30 jaar met paarden om en heb al wel meer paarden beleerd en altijd met een goed resultaat.
mijn vorige fjord was ook niet een van de makkelijkste,daar durfde in het begin ook bijna niemand op.
een paar jaar later vond iedereen hem fantastisch.
met hem en nog een andere fjord ben ik M dressuur geweest.
ik weet er echt wel iets vanaf.
ik ben ook een keer kampioen bestgaande geweest en ook kampioen in de M dressuur.
ik vraag gewoon tips omdat ik daar misschien ook wat van kan leren en juist wil voorkomen dat ik hem verpest
ik ga al 30 jaar met paarden om en heb al wel meer paarden beleerd en altijd met een goed resultaat.
mijn vorige fjord was ook niet een van de makkelijkste,daar durfde in het begin ook bijna niemand op.
een paar jaar later vond iedereen hem fantastisch.
met hem en nog een andere fjord ben ik M dressuur geweest.
ik weet er echt wel iets vanaf.
ik ben ook een keer kampioen bestgaande geweest en ook kampioen in de M dressuur.
ik vraag gewoon tips omdat ik daar misschien ook wat van kan leren en juist wil voorkomen dat ik hem verpest
-
Dat ben ik niet met je eens.Wanja schreef:Als een paard bokt heeft ie naar mijn idee ergens pijn, ergens last van. Paarden zijn niet zoals mensen die kunnen denken: "vandaag heb ik geen zin, dus laat ik mijn baas maar eens tot last zijn".
Ik denk dat dit voor de meeste paarden inderdaad waar is, maar niet voor allen.
Ik heb 2 jaar een paard gereden (ingereden & doorgereden voor wedstrijden) en soms had ze gewoon ineens de kolder in de haar kop. Dan had je weken heerlijk gereden (1/2x in de week privéles) en dan had ze een dag dat ze spoken zag, gek ging doen en bókken waar je U tegen zegt, als een elastiekje alle kanten op! om daarna weer dressuurmatig netjes haar ding te doen.
Dus het hóeft niet, maar het kan wel..