mmh even denken.......en hoelang wil je het hebben

?
Mijn eerste ervaringen met de fjorden, was op Vlieland. Daar werden altijd de tassen van de bezoekers met de kar met fjorden ervoor over het eiland verspreid. Ik zat áltijd in het huisje (gingen elk jaar) te hopen dat onze tassen per paard gebracht werden, maar helaas...vaak was het een trekker.
Had toen alleen geen specifieke voorkeur voor de fjord. Zolang het een hoofd, 4 benen, een staart had en kon hinniken was ik tevreden.
Op de manege later kreeg Magdalena (sommigen hier nog wel bekend) een fjord. Die was er even en even had ik de ambitie dat ik wel op die fjord wou. Helaas mocht het niet, was te druk, te sterk.
Later was er nog een fjord (of kruising) Figaro. Daar mocht ik na een tijdje wél op en was in mn nopjes. Weet nog precies: breed, blok, vertrouwd en toch pittig.
Maar ook toen nog geen fjordenambities.
Eerst wou ik altijd een nrps/kwpn-ruin. (niet dat die er kwam) Later ging die wens over in een mooie fries.
Op een winterdag sprak ik mn buurmeisjes en die vertelden dat ze een fjordenruin gekregen hadden. Ik stond perplex....wouw jullie een paard? Waar? En waarom in vredesnaam een fjord en geen wpner?
Niet veel later werd me gevraagd of ik eens mee wou. Dat wou ik wel, de mensen op stal waren vriendelijk en ik maakte weer opnieuw kennis met Mieke, die ik nog van de basisschool kende. Zij reed Pybelien.
Ik ging Runnar rijden als Julie op vakantie was. In de winter van 2001 (klopt dat miek??) kreeg Mieke een klap tegen dr hoofd, waardoor ze in het ziekenhuis belandde, waarna nog vele weken thuis. Er werd mij toen gevraagd of ik Pybelien zolang niet wou rijden. Dat wou ik wel, ondanks dat ik het doodeng vond, aangezien Pybelien niet helemaal 'standaard' te rijden was. Leerde toen heel veel, maar met name raakte ik een hoop angst kwijt.
Toen Mieke er weer was, reed ik Runnar weer af en toe.
Rond de zomer kreeg Mieke dr eigen fjord Tim. En niet veel daarna kwam Norah tijdelijk als huifkarkracht in bruikleen vanaf Bart. Met Mieke en Julie ging ik elke vrijdag mee naar de rijles. Vaak haalde ik Tim op, omdat Mieke dan nog op school zat of moest werken.
In het najaar vroeg de eigenaresse van stal me of ik niet een fjord van haar wou bijrijden. Dat leek mij wel leuk. Ik begon met zowel Pybelien en Norah, maar al snel kwam er een ander meisje die Pybelien ging rijden en was Noor dus voor mij. Met Noor heb ik veel geleerd, ondanks dat ze eigenlijk weinig kon. Daarnaast kreeg ze ook nog een veulen, wat natuurlijk ook geweldig was voor ons tienermeiden. Konden we lekker mee omprutsen.
Ondertussen reed ik ook altijd nog op de manege, want wou wpn blijven rijden. Daarnaast had ik ook nog steeds mijn zinnen erop staan ooit nog eens een Fries te willen.
Een herfstjaar later werd er een bijrijdster voor kwpner Orthos gezocht. Dat ben ik toen ook gaan doen en gestopt op de manege. Op een gegeven moment was de eigenaresse van Orthos ziek en werd het op financieel gebied na, compleet mijn paard.
Na een tijd kwam het besef dat ik eigenlijk veel liever met de fjorden bezig was. Ze qua karakter me veel meer aan spraken, etc
In het voorjaar 2005 ging Norah naar Wanneperveen om gedekt te worden. Toen kregen we de uitnodiging voor een kleine hengstenshow bij Bart (of eerst show toen dekking, weet t zo niet meer). Nav dat bezoek begon Mieke over een stageplaats die ze zocht. We tipten toen Bart eens te vragen. Dat deed ze en vervolgens tijdens die stage kwam het idee om met Reinar en Anton te trainen voor een pas de deux voor het jubileum. Mieke vroeg of mij dat leuk leek en dat leek me wel wat.
Zo zijn we gaan trainen en kwamen we in Wanneperveen over de vloer.
Toen kwam bij mij écht het besef dat ik fjorden leuk vond. De andere rassen werden steeds minder boeiend, maar nog steeds had ik wel ook wat met friezen. En de kwpners vond ik steeds minder....
Maar niet alleen de fjorden trokken me aan, ook de hele fjordenwereld. Vooral fokkerij trok de aandacht en ging ik me meer en meer over inlezen en over praten (nee niet alleen FW is verslavend, fjorden zijn verslavend)
Zo was ik ook niet teleurgesteld toen ik hoorde dat Orthos verkocht moest worden of een betalende bijrijdster nodig had. Meteen aangegeven aan de eigenaresse dat ik graag hielp zoeken naar iemand.
Mijn liefde voor de fries is trouwens teniet gedaan tijdens mijn stage in ook 2005 op een friezenhandelsstal. Nee dat waren toch écht mijn paarden niet. Ze zijn prachtig, maar fjorden zijn volgens mij toch iéts slimmer.
Daarnaast zie ik mezelf ooit nog best eens op een ander paard, maar niet om het paard, maar om het mezelf gemakkelijk te maken op wedstrijden (oftewel, dan wil ik een makkelijk, meegaand knotjespaard met een beetje talent, maar geen springveer).