hoeven

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Brittlover

Bericht door Brittlover » wo 10 okt 2007, 19:31

nou Britt haar hoeven groeien dus ook niet zo snel.
ik krijg een nieuwe smit want cor moet dan buiten zijn zone en dat is lastig met afspraken.
bedankt voor jullie tips en ik zal met de volgende smit overleggen hoe vaak hij dan nu moet komen.

overgewicht doen we niet meer aan. als britt weer zo dik word van het gras mag ze gewoon niet meer in de wei, vind het wel sneu maar het is niet anders.

bedankt voor jullie mengsels e.d. ik ga nog even bekijken welke ik eerst ga proberen.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
douwina

Bericht door douwina » wo 10 okt 2007, 20:39

Yoline schreef:Wij gebruiken een mengsel van azijn en (zonnebloem)olie. Ik weet de precieze verdeling niet meer, misschien Douwina nog wel..
1/3 azijn en 2/3 zonnebloemolie idd. Voor het smeren wel even goed schudden. Vind het goed werken!

Wat ook belangrijk is dat je kleine rafeltjes er zo snel mogelijk af vijlt, zo zorg je ervoor dat het niet kan gaan scheuren. Ik doe dat nu ook met Ylirjana en haar hoefjes zijn nu echt super mooi. Er zit nog 1 oud klein scheurtje in maar die is er nu bijna uitgegroeid!
Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » do 11 okt 2007, 05:52

yvette schreef:Of het stinkende uien-suiker mengsel wat Kelly gebruikt en waarvan ik het recept steeds vergeet.
En wat de honing betreft, je moet dan wel koudgeslagen honing gebruiken, toch?
dat spul van kelly werkt hetzelfde als de honing, maar honing is wat eenvoudiger. bovendien stinkt het minder :D
Koudgeslagen honing is speciaal voor schimmels in de hoeven, daar zit een goedje in dat de schimmels dood. Dat werkt niet meer als de honing is verhit voordat het verwerkt wordt. Meestal is het wel zo dat brokkel-scheurhoeven schimmels bevatten. Voor de zeker heid neem ik altijd de koudgeslagen. Is ietsje duurder, maar altijd nog goedkoper dan hoevenvet en je doet maanden met een potje.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 02 nov 2007, 15:57

Beetje laat maar:
Vera schreef:Koudgeslagen honing is speciaal voor schimmels in de hoeven, daar zit een goedje in dat de schimmels dood. Dat werkt niet meer als de honing is verhit voordat het verwerkt wordt. Meestal is het wel zo dat brokkel-scheurhoeven schimmels bevatten. Voor de zeker heid neem ik altijd de koudgeslagen. Is ietsje duurder, maar altijd nog goedkoper dan hoevenvet en je doet maanden met een potje.
Gisteren/eergisteren heb ik een stuk "De Keuringsdienst van Waarde" zitten kijken, en daar vertelde een man, dat honing alleen maar koudslagen kan worden :?
Vera

Bericht door Vera » vr 02 nov 2007, 16:02

nou dan is ie niet goed op de hoogte.
De meeste honing word namelijk verwarmd, omdat het dan makkelijker verwerkt kan worden en om dat mensen graag die slappe honing willen eten. Daarna wordt het misschien wel weer koud verwerkt, maar dan heet het evengoed geen koudgeslagen honing meer!
Het moet er echt opstaan anders is het geen koudgeslagen. behalve als het rechtsstreeks van een imker komt die is ook eigenlijk altijd koud gelslagen. (eigenlijk heet het geslingerd, maar goed ze zetten geslagen op de pot)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 02 nov 2007, 16:46

De motorolie gebruik ik nu ook al een tijd niet meer, maar ik kan je zeggen dat de biotine wel helpt. Ik lees hier overal dat de hoeven nat moeten zijn, maar bij Roon waren zijn hoeven té nat. En doordat hij dan ook nog eens een wei in gaat met nat gras, heeft mijn smid me aan bevolen om dit goed in de gaten te houden en dus ook voordat hij naar buiten gaat, de hoef in te vetten/olieen. Ik doe dit nu alleen aan de bovenkant.
Wb die motorolie en alles wat ik hierboven beschreven heb. Dit advies heb ik van een man gekregen die dit altijd bij zijn friezen doet.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Mir

Bericht door Mir » za 03 nov 2007, 08:48

Modder kan goed werken, maar kan ook schimmels bevatten die je juist niet bij de hoef wilt hebben. Vind het altijd moeilijk te beoordelen welke modder wel en welke niet goed is O:) . Rond een waterbak lijkt mij wel oke bij verder redelijk droog weer, maar als allles nat en zompig is is dat een goede bodem voor schimmels.
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 03 nov 2007, 10:00

Hoi,

Mijn hoefsmid is afgelopen dinsdag geweest en hij was ontzettend tevreden. Hij was blij dat ik die uienzooi gebruikt had. Imka dr hoefjes waren een heel stuk harder niet brokkelig enz... En nog mooier hij kon er een randje afhalen dat heeft hij in een jaar nog niet kunnen doen!!!!

Dus ik blijf voorlopig uien erop smeren
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 05 nov 2007, 12:27

Vera schreef:nou dan is ie niet goed op de hoogte.
De meeste honing word namelijk verwarmd, omdat het dan makkelijker verwerkt kan worden en om dat mensen graag die slappe honing willen eten. Daarna wordt het misschien wel weer koud verwerkt, maar dan heet het evengoed geen koudgeslagen honing meer!
Het moet er echt opstaan anders is het geen koudgeslagen. behalve als het rechtsstreeks van een imker komt die is ook eigenlijk altijd koud gelslagen. (eigenlijk heet het geslingerd, maar goed ze zetten geslagen op de pot)
Het was een honing verwerker, en hij zij dat het er voor de consument vaak opgezet werd op het potje :? Ik heb er ook geen verstand van.
Plaats reactie