wat zouden jullie doen
wat zouden jullie doen
Karev is binnenkort weer an een hoefsmid beurtje toe. Ze heeft nu 2x 8 weken voor op ijzers gestaan, omdat ze een week of 20 geleden kreupel is geweest. Op advies van de veearts moest ze toen 3 weken boxrust en voor op ijzers(ze was linksvoor kreupel) De kreupelheid was of een hoefzweer, of een overbelasting.Kreuoelheid zat in het hoefmechanisme overigens. Kan voor mijn gevoel beide, omdat ze ingereden werd rond de tijd dat het gebeurde en dit is te intensief gebeurt. Ook past het verhaal van hoefzweer, want nadat ze de ijzers eronder kreeg, en de zool van de grond kwam, liep ze direct 80% beter.
Enfin, na 3 weken boxrust was de kreupelheid over. Ben toen weer heel voorzichtig begonnen met rjden, max een half uur, met hoofdzakelijk stappen. Nu rij ik 3x per week een half uur, alle gangen meegenomen, en balkjes draven.
Nu is dus mijn vraag: Ze loopt nu 100% goed, op ijzers voor. Zou ik haar op ijzers moeten laten, of eraf halen, en alleen laten bekappen. Ik heb liever geen ijzers als het echt niet nodig is, en met de aankomende winter voor de deur, haal ik ze er liever ook af.
Enfin, na 3 weken boxrust was de kreupelheid over. Ben toen weer heel voorzichtig begonnen met rjden, max een half uur, met hoofdzakelijk stappen. Nu rij ik 3x per week een half uur, alle gangen meegenomen, en balkjes draven.
Nu is dus mijn vraag: Ze loopt nu 100% goed, op ijzers voor. Zou ik haar op ijzers moeten laten, of eraf halen, en alleen laten bekappen. Ik heb liever geen ijzers als het echt niet nodig is, en met de aankomende winter voor de deur, haal ik ze er liever ook af.
Ik weet niet de mening van de hoefsmid maar,als je paard goede hoeven heeft,
en ijzers zijn niet echt noodzakelijk zou ik ze eraf laten.
Je kan het allicht proberen zonder ijzers, gaat het niet dan kan je ze er altijd weer onder laten zetten.
Je kan het beste toch even advies aan de hoefsmid vragen.
en ijzers zijn niet echt noodzakelijk zou ik ze eraf laten.
Je kan het allicht proberen zonder ijzers, gaat het niet dan kan je ze er altijd weer onder laten zetten.
Je kan het beste toch even advies aan de hoefsmid vragen.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.