Ik weet niet of deze vraag hier goed staat .....
Ik wil graag met Lory, als voorlopig model, een abop proef doen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een landbouwbruikbaarheids proef, maar ik heb geen idee hoe je daar voor oefent. Ze loopt al vanaf april heel goed voor de kar, meestal in twee span maar ook in enkelspan is ze beleerd.
Alle tips zijn welkom
landbouwbruikbaarheidsproef
Hoe wij het oefenen:
Een platte wagen.
Hier proberen we ze allenig voor te kunnen zetten, door achteruit tussen het inspan te lopen (leidsels aan beide kanten langs de achterhand, zodat je meer kan begrenzen, leidsels in 1 hand en met de andere hand houd je het inspan omhoog, zodat ze er niet bovenop kunnen staan).
Vervolgens met de platte wagen de weg op, daarna ga je door met die platte wagen op een grasland, waarna we er een ronde baal kuil op zetten en wederom over de weg en het land gaan en tot slot een stuk over het maisland of we halen wat lucht uit de banden óf een tweede kuilbaal er bij op, zodat het zwaarder is.
Dit alles oefenen we maar enkele keren per week en maar kleine stukjes (over de weg iets langer, maar in het land echt maar een paar 100 meter).
Ook oefenen we het inspannen - trekken - halthouden - wegtrekken - opnieuw uit en inspannen en vervolgens weer wegtrekken.
Belangrijkste is dat je voorzichtig opbouwt en het paard niet overtrekt, waardoor het niet meer wil trekken. (dus niet te vaak en/of teveel)
Een platte wagen.
Hier proberen we ze allenig voor te kunnen zetten, door achteruit tussen het inspan te lopen (leidsels aan beide kanten langs de achterhand, zodat je meer kan begrenzen, leidsels in 1 hand en met de andere hand houd je het inspan omhoog, zodat ze er niet bovenop kunnen staan).
Vervolgens met de platte wagen de weg op, daarna ga je door met die platte wagen op een grasland, waarna we er een ronde baal kuil op zetten en wederom over de weg en het land gaan en tot slot een stuk over het maisland of we halen wat lucht uit de banden óf een tweede kuilbaal er bij op, zodat het zwaarder is.
Dit alles oefenen we maar enkele keren per week en maar kleine stukjes (over de weg iets langer, maar in het land echt maar een paar 100 meter).
Ook oefenen we het inspannen - trekken - halthouden - wegtrekken - opnieuw uit en inspannen en vervolgens weer wegtrekken.
Belangrijkste is dat je voorzichtig opbouwt en het paard niet overtrekt, waardoor het niet meer wil trekken. (dus niet te vaak en/of teveel)
Geluk is de vrucht van intens werk
-
Wij oefenen ook met een cultivator. Je kunt die van licht naar zwaar(der) zetten. Niet meteen zwaar beginnen natuurlijk, maar gewoon rustig opbouwen. En natuurlijk niet vaak op het allerzwaarste laten trekken. Wel dit een paar keer doen, dat ze goed weten dat er echt getrokken moet worden. Verder alles rustig opbouwen, maar dat is denk ik onnodig te zeggen.
Je kunt bijv beginnen met regelmatig met de rem erop met je kar over een stuk land te gaan. Maar het is echt beter om zoals Bella het beschrijft of met een cultivator aan het werk te gaan. DAn moeten ze echt trekken.
Je zult de 1e niet zijn, die alleen maar met een karretje oefent. Het paard weet niet wat hem overkomt als hij dan in de remwagen staat en deze niet weggetrokken kan krijgen.
succes
Je kunt bijv beginnen met regelmatig met de rem erop met je kar over een stuk land te gaan. Maar het is echt beter om zoals Bella het beschrijft of met een cultivator aan het werk te gaan. DAn moeten ze echt trekken.
Je zult de 1e niet zijn, die alleen maar met een karretje oefent. Het paard weet niet wat hem overkomt als hij dan in de remwagen staat en deze niet weggetrokken kan krijgen.
succes
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Hartelijk bedankt voor de tips. Ik heb er echt wat aan. Achteraf blijkt dat we onbewust al geoefend hebben ..... ik heb een nieuwe wagen en had niet in de gaten dat de 'handrem' stond aangetrokken .... Hier hebben we al heel wat km. mee gemaakt
Ook moet ik bij het wegrijden uit de wei bijna 100 meter door een modderpad, dat is hard werken voor de beesies. Dit alles wel in tweespan. Ik kan waarschijnlijk wel van iemand een cultivator lenen, nu nog even een maisland opzoeken waar we kunnen oefenen. Ik heb geen idee hoe zo'n remwagen eruit ziet. Zit je er op of loop je ernaast? En is al dat getrek niet schadelijk voor mijn drachtige merrie?
Ik heb nog tot 8 oktober om te beslissen. Misschien is het allemaal te snel, maar volgend jaar zitten we weer met de veulens.

Ik heb nog tot 8 oktober om te beslissen. Misschien is het allemaal te snel, maar volgend jaar zitten we weer met de veulens.
ik hang vaak de sleep achter mijn kar. Die neemt steeds mee zand mee en wordt dus steeds zwaarder.
Remwagen ziet er uit als een gewone platte wagen, alleen kan die gedoseerd remmen. Geen enkel paard heeft er probleem mee (met de kar dan, met het remmen weet ik nog zo net niet)
Er zijn meer drachtige merries die de proef doen. Het is wel verstandig om ze in goede werkconditie te hebben voor je er aan begint, maar dat lijkt me logisch.
Remwagen ziet er uit als een gewone platte wagen, alleen kan die gedoseerd remmen. Geen enkel paard heeft er probleem mee (met de kar dan, met het remmen weet ik nog zo net niet)
Er zijn meer drachtige merries die de proef doen. Het is wel verstandig om ze in goede werkconditie te hebben voor je er aan begint, maar dat lijkt me logisch.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo