En weer een scheervraag: nu scheren? Wanneer 2e keer?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
joske_vuran
Contacteer:

En weer een scheervraag: nu scheren? Wanneer 2e keer?

Bericht door joske_vuran » vr 14 sep 2007, 15:56

Weer een scheervraagje :P

Vuran is afgelopen 2 jaar geschoren, maar beide jaren maar 1 keer. Dit was zo rond eind oktober. In april zat hij dan weer prachtig in zijn zomervachtje!

Alleen dit jaar beginnen de haren wel heel vroeg echt dik te worden! Hij raakt alweer bezweet van een klein beetje werken! Dus nu wil ik hem misschien volgende week of de week erna wel al scheren.. Alleen heb ik dus helemaal geen ervaring met 2 keer scheren in een jaar. \

Wanneer zou ik dan de tweede keer moeten scheren? (rond welke maand) Zodat ik niet dalijk in april nog een geschoren kale vuran in de wei heb lopen..?

En nog een klein vraagje: hij wordt dit jaar voor het eerst helemaal geschoren (incl benen en hoofd). Reageert een fjord heel erg 'geschrokken' op het scheren rondom het hoofd? Vuran is verder wel een coole kikker, maar ik vraag het me eigenlijk gewoon af.
:L Vuran :L
Z2 + 1
Endurance: 96 goedgekeurde wedstrijdkm's!
mariën
Contacteer:

Bericht door mariën » vr 14 sep 2007, 16:26

Met 2 keer scheren heb ik zelf geen ervaring, maar wat ik zag bij Ullwinn van Claudia blijft hij wel lang kaal en grijs.

Mau was vorig jaar halfverwege oktober helemaal geschoren (dus nog maandje wachten) en kwam mooi op tijd weer mooi in zijn vacht.
Mau werd vorig jaar ook voor het eerst helemaal kaal gemaakt, incl hoofd en sokken etc.
Hij stond zelfs los bij zijn hoofd met scheren alleen zn oortjes vond hij niet super leuk maar ging toch goed.
Ik wacht nog even met scheren, ook al heeft hij al weer een aardige vacht aangemaakt.
Maurits & Pleuni
joske_vuran
Contacteer:

Bericht door joske_vuran » vr 14 sep 2007, 16:56

Bedankt voor de reactie! :)

Maar ik heb eigenlijk zoiets van: ik kan niet meer wachten! Want ik wil hem graag kaal hebben zowieso vóór fjovrili, omdat hij toch echt hard moet werken dat weekend (en ook in de trainingen enzo)

Ik wacht op meer reacties! :D
Z2 + 1
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » vr 14 sep 2007, 17:23

Jaa scheren lijkt me opzich nu wel prettig, Minouk stond net ook al te zweten op stal, hoe moet het als ze aan de arbeid zijn, kunnen ze de warmte helemaal al niet meer kwijt.

Met het hoofd scheren heb ik alleen de ervaring dat ze dat helemaal niet eng vinden. Ieder paard kan daar wel anders op reageren. Als het een grote scheermachine betreft kan die wel zwaarder doortrillen dan dat je het met een kleintje doet. Ik denk dat Vuran er wel koel onder blijft hem kennende.

Voor de maanden ben ik wel benieuwd wat daarop het antwoord is! Vraag het mezelf namelijk ook af :D
mariën
Contacteer:

Bericht door mariën » vr 14 sep 2007, 17:56

Ja, maurits zweet nu ook al behoorlijk helaas.

Maar ik wacht toch nog maar heel even, die 4 weekjes kunnen mau en ik vast nog wel uit houden hoop ik :D
Maurits & Pleuni
Claudje

Bericht door Claudje » vr 14 sep 2007, 18:19

Ullwinn is gewoon een apart geval hoor, want Marga werd gewoon wel weer snel geel ;)

Met het scheren van het hoofd hebben ze normaal geen problemen, ik scheer ze altijd gewoon los in de stal zonder halster of iets :j

Ik scheer meestal begin/half oktober en half december ongeveer.
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Krista

Bericht door Krista » vr 14 sep 2007, 20:03

Ik deed meestal begin oktober en dan begin december en dat was voldoende. Maar nu ga ik zondag scheren. En als me er weer teveel haar opkomt doe ik het gewoon nog een keer, misschien eerder als december en misschien niet, ligt er dus gewoon aan hoeveel haar ie krijgt!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
wendys

Bericht door wendys » vr 14 sep 2007, 20:29

Ik scheer Ulrich meestal half september voor het eerst, dan begin november weer en meestal eind december nog een keer. Hij maakt altijd erg snel weer een dikke vacht aan, ondanks lekkere deken erop. Zo heeft hij in april gewoon een mooi zomervachtje.
Leentje

Bericht door Leentje » za 15 sep 2007, 08:47

wikke gaat er morgen aan geloven!
en dan zien we wel wanneer het de 2e keer nodig is,dit jaar gaat hij voor het eerst helemaal kaal(op zadelpadje na)
vorig jar had hij beenwarmers :) ivm de vaak natte buitenbak,nu hebben we een binnenbak *o/*
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Jenny

Bericht door Jenny » za 15 sep 2007, 16:36

Wodan staat ook weer erg dik in het haar. Maar aangezien ik volgende week lekker op vakantie ga, wacht ik nu 2 weekjes met scheren..
En komt hij weer dik in de vacht dan moet hij er nog eens aan geloven :D

Vorig jaar was het voor het eerst maar hoofd was totaal geen probleem (let alleen op de voorpluk want het scheelde vorig jaar maar 1 haartje :P )
Esther

Bericht door Esther » za 15 sep 2007, 17:49

HE?? Bij Tea valt er echt nog weinig te scheren, ik snap het niet.. Jeskim en Bente zitten wel al redelijk in het haar..

Ik voeg de vraag hier maar even bij..
Wanneer kun je voor de laatste keer gaan scheren, wanneer is het in het voorjaar ook weer mooi??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » zo 16 sep 2007, 09:33

Ik wil dit jaar maar een keer scheren als ik hetga doen. Ik hoop het uit te kunnen stellen tot ong eind okt/begin nov.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » zo 16 sep 2007, 09:40

rond het hoofd scheren, dat verschilt per paard, Svenna vind het geen probleem ik kom echt tot 1 cm langs de ogen want ze blijft wel stil staan, alleen d'r oren vind ze niet zo leuk dus dat is altijd even worstelen.
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Leentje

Bericht door Leentje » zo 16 sep 2007, 11:07

wikke is net klaar!
alles,op en "gelpad" en een klavertje 4 na(die is 2 jaar achter elkaar mislukt,en nu eindelijk gelukt)
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Daphne

Bericht door Daphne » zo 16 sep 2007, 12:19

Wikke schreef:wikke is net klaar!
alles,op en "gelpad" en een klavertje 4 na(die is 2 jaar achter elkaar mislukt,en nu eindelijk gelukt)
Zou je misschien een foto willen plaatsen van het resultaat? Ik ben erg benieuwd hoe het eruit ziet! Ben zelf nog in hevige twijfel namelijk of mevrouw kaal gaat, beenwarmers houdt of nog meer vacht houdt...
joske_vuran
Contacteer:

Bericht door joske_vuran » zo 16 sep 2007, 16:20

Oké! :D
Bedankt voor de reacties!
In december dus voor het laatst scheren. Nou, dan ga ik denk ik morgen maar eens aan het bellen O:)
Z2 + 1
Leentje

Bericht door Leentje » zo 16 sep 2007, 16:36

Daphne schreef:
Zou je misschien een foto willen plaatsen van het resultaat? Ik ben erg benieuwd hoe het eruit ziet! Ben zelf nog in hevige twijfel namelijk of mevrouw kaal gaat, beenwarmers houdt of nog meer vacht houdt...
ja,zal ik morgen doen.
had een before foto gameekt,mar wilde zo snel onder de douche,dat ik de "after" foto helemaal vergeten te maken ben :+
Ydel

Bericht door Ydel » zo 16 sep 2007, 21:06

Daphne schreef:
ydel gaat waarschijnlijk deze week op ongeveer zelfde manier.. :D
met zadeldekje en beenwarmers(vind het zo zonde van sokken anders :P haha)

dan kom je maar gezellie op de koffie O:)
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Plaats reactie