elke dag rijden?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
jolita

elke dag rijden?

Bericht door jolita » zo 09 sep 2007, 15:46

Ik vroeg me dus af. Moet je nou elke dag rijden? Ik rijd max 2 keer in de week en ga op dit moment 3 keer naar Jolita toe. Wegens depressie was dat eerst (schaam me dood) 1 keer in de week en het is zelfs een keer zo geweest dat ik haar drie weken niet gezien had. Nu ze op een andere stal staat gaat het véél beter, heb er zelfs weer plezier in!

Maar, wat ik net dus al vroeg. Moet je elke dag rijden :)
Jolita
Charret

Bericht door Charret » zo 09 sep 2007, 15:57

Nee hoor.
Als je maar wel zorgt dat je paard z'n beweging krijgt die deze nodig heeft.

Ik rijd ook 3 keer per week ofzo. En dan de ene keer fanatieker dan de andere keer.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
joske_vuran
Contacteer:

Bericht door joske_vuran » zo 09 sep 2007, 16:06

Nee joh!
Het is juist beter je paard vaker een dagje rust te geven! Dan krijgt alles ook weer de kans om zicht eventueel te herstellen :)

Ik rijd Vuran meestal om de dag. Maar er zijn ook weken dat ik maar 1 keer rijd.. (als ik ziek ben, of op vakantie, of als het vriest)

Vuran loopt verder wel de hele dag op de wei. Dus hij krijgt wel voldoende beweging ;) Dat is inderdaad wel belangrijk, zoals Charret ook al zei :)
:L Vuran :L
Z2 + 1
Endurance: 96 goedgekeurde wedstrijdkm's!
jolita

Bericht door jolita » zo 09 sep 2007, 16:08

:) Jolita staat op dit moment ook dag en nacht op het land. Ik ga ook bijv. met mijn begeleidster gewoon even langs en dan gooien we haar los in de bak, of af en toe even vrij springen :)
Jolita
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 09 sep 2007, 16:13

Vera heeft 9 weken zonder ijzers gestaan, wat inhield dat ik dus 9 weken niet naar buiten kon met haar. In die 9 weken is ze misschien 6 keer gereden, ok ze heeft nu een buikje, maar nu ze ijzers heeft rijden we dat er wel weer af. Nou hebben die van mij 24/7 weidegang, dus beweging krijgen ze toch wel :D
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
jolita

Bericht door jolita » zo 09 sep 2007, 16:22

Ik heb eigenlijk ook niet altijd zin om te rijden. Maar elke maandag ga ik toch omdat ik gewoon plezier heb in de les en een super insctructrice heb.
Buiten rijden deden we eerst heel veel, maar sinds jolita een keer er vandoor was gegaan durf ik niet meer zo goed :)
Jolita
Vera

Bericht door Vera » zo 09 sep 2007, 16:36

Het licht er natuurlijk ook wel een beetje aan wat je met je paard doet. Als je wedstrijden wilt rijden zal je toch wel iets vaker dan 2x per week aan de gang moeten.
Helemaal als je endurance wilt rijden, dan kom je niet weg met 2x per week een half uurtje of een uur.

Maar voor recreatief gebruik is het prima toch.

Als je geen zin hebt om te rijden, kun je ook een keertje longeren of grondwerk doen. Of gewoon een wandeling maken.

Bij mij komt het wel eens voor dat de week dagen te kort heeft. Dan wil een dag longeren, een keertje mennen, een keertje een bos of strand rit, heb ik een keertje springles en oeps we moeten nog wel een keertje trainen want we hebben ook nog wedstrijd in het weekend. Op zaterdag hebben we altijd groepsles en op vrijdag priveles.

Maar het komt ook wel eens voor dat ik weinig tijd heb en dan lopen ze alleen maar een beetje in het land te koetelen. Is helemaal niet erg voor een keertje, wij willen ook wel eens een dagje vrij.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
fjordido

Bericht door fjordido » zo 09 sep 2007, 17:21

welnee joh. moet er niet aan denken elke dag te moeten rijden :+
Orion1996

Bericht door Orion1996 » zo 09 sep 2007, 19:15

Ik rijd ook niet elke dag, maar zorg wel dat hij elke dag beweegt en dus uit zijn stal komt. Ik zou alleen niet de ene dag keihard werken en de dag erna totaal niets doen.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
roquitte

Bericht door roquitte » zo 09 sep 2007, 19:33

o dan doe ik dat toch wel anders. ik probeer elke dag wel te rijden, maar ik rijd dressuurmatig om haar beter te krijgen, wat losser enz. en ze loopt voor de wagen en we rijden bitloos. ik probeer er altijd afwisseling te houden, maar 1 a twee keer per week doet ze nix. dan gaat ze wel overdag de wei op , maar dan wordt er nix met haar gedaan. ik kom wel elke dag om haar stal te mesten, te poetsen en aandacht te geven. want als ik onverwachts niet kom, dan moet ik t wel verantwoorden hoor, hahaha! hoewel ze genoeg paarden om zich heen heeft ( in totaal staan er den ik zo'n 40 paarden op stal)

ik probeer dus elke dag wat met haar te doen, dan is het alleen maar bepaalde dingetjes oefenen, bitloos, of om een lekkere buitenrit te maken met de kar. wat haar grootste plezier is.
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 09 sep 2007, 20:04

Fjordy krijgt nu vaak 5x tot 6x echte beweging :j. Nu valt het weer mee omdat het allemaal beetje afgelopen is. Maar als hij aantal crossen moet doen of wedstrijden, dan laat ik hem flink lopen (buiten) :j.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Krista

Bericht door Krista » zo 09 sep 2007, 20:32

Welnee! Een paard heeft ook zo af en toe de rust nog hoor... ook als je flink traint en wedstrijden rijdt! Ik rij 4-5 keer per week, beetje afhankelijk van hoeveel tijd ik heb, en de 2 vrije dagen die Oos heeft gaat ie s avonds nog lekker een keer extra naar buiten, kan ie heerlijk rollen en hollen in de wei en paard zijn :D
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
saskia
Moderator

Bericht door saskia » zo 09 sep 2007, 20:40

Écht fanatiek rijden doe ik lang niet elke dag, maar ik zit er wel bijna elke dag op. Alleen ik tel een relaxed buitenritje niet als intensief, en dat vind hij alleen maar leuk.
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Viv

Bericht door Viv » ma 10 sep 2007, 05:30

Tjo is ook 6 dagen in de week ana het werk. 5 onder het zadel of losspringen/werken en 1x per week voor de wagen.
Bevalt prima ze wordt alleen maar saai en duf van niks doen. Nu ze na een vakantie van een dikke maand weer aan het werk is is ze veel vrolijker en attenter.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
heidie

Bericht door heidie » ma 10 sep 2007, 07:58

Jordy probeer ik ook vijf a zes dagen in de week beweging te geven (buiten het feit dat hij iedere dag in de wei staat)

Hij wordt zo snel stijf en loopt dan niet meer zo soepel.
Gelukkig heb ik twee geweldige meiden die hem ook rijden, dus hoef zelf niet iedere dag te gaan.
Gr heidie
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 10 sep 2007, 09:40

Imka moet eigenlijk van de dierenarts zeker 6x per week lopen. Op een speciaal voor Imka gemaakt rooster. Maar gezien mijn reuma lukt het mij gewoon niet meer. Ik ben blij als ik 1x per week een goeie dag heb. Mijn vriendin kan ook niet iedere dag natuurlijk.
Maar ik probeer wel iedere week twee keer met de kar te gaan rijden. Imka staat zomer en winter iedere dag buiten dus wat dat betreft staat ze toch wel buiten. Maar ik hoop na de operatie's wel weer te kunnen gaan rijden
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 10 sep 2007, 10:03

Het verschilt ook per paard. Sas is een die veel vaker aan het werk moet, wil je die constant houden. Die rijd ik gemiddeld 3x per week en staat gemiddeld 2x per week voor de kar. Daarnaast loopt die ook nog eens 24/7 op het land.
Anton daar en tegen rijd ik ook gemiddeld 3x per week, maar hoef ik ook echt niet vaker te rijden. Als ik die bijvoorbeeld 3 dagen achter elkaar zou rijden, heeft hij de laatste dag echt iets van: Ga zelf lekker rennen...
Hij staat verder 24/7 op stal, al proberen we ze er wel zo vaak mogelijk even een aantal uur uit te hebben, maar dat lukt niet altijd.
Geluk is de vrucht van intens werk
Vera

Bericht door Vera » ma 10 sep 2007, 14:26

Ja het scheelt zeker per paard, als ik Vera niet zowat elke dag aan het werk zet, is er geen land meer mee te bezeilen, terwijl het Muis niet uitmaakt. Toen ze anderhalf jaar stil had gestaan vanwege haar hoefbeentje kon Annemarie er zo zonder zadel weer opstappen, nou dat doe ik met Vera dus echt niet na anderhalf jaar, niet eens na een week.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
yvette

Bericht door yvette » ma 10 sep 2007, 14:41

Het is echt niet erg als je niet elke dag rijdt, als je paard dan maar lekker buiten staat. Ik hoef bij Iza echt niet elke dag aan te komen met dressuur ook. Ik wissel heel veel af met longeren (al dan niet met dubbele lijnen), loswerken, balkjes lopen, buitenrijden en nu dan ook mennen.
Als je conditie wil opbouwen of ergens voor aan het trainen bent, moet je wel vaker rijden dan de 2x per week die jij rijdt, maar volgens mij is dat niet het geval.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
lauraatje

Bericht door lauraatje » di 11 sep 2007, 06:56

San loopt 5x in de week, maar dat kan ook een keer een wandeling zijn. Of een stapritje van een half uur of longeren. Echt niet elke keer lang/hard aant werk. Is niet nodig als je idd geen echt doel hebt waar je voor wil trainen.
Plaats reactie