Bezweet de nacht in?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Jenny

Bezweet de nacht in?

Bericht door Jenny » vr 31 aug 2007, 11:04

Wodan wordt uiteindelijk weer geschoren, maar daar vind ik het nu te vroeg voor. Voor een dekentje ben ik natuurlijk weer te laat want de haren staan er al weer.... _-:(
En dat is nu ook het probleem, als ik gereden heb (altijd na het werk tussen 7 en 9 ergens), hij is nat van het zweet en krijg ik hem niet goed droog voordat ik naar huis ga. Het katoenen zomerdekentje kan hij dan niet meer op omdat deze anders ook doornat wordt.
Hoe doen jullie dat nu eigenlijk??

En kan een fleecedeken nu eigenlijk de hele nacht omblijven als deze nat is?? Heb me namelijk laten vertellen dat het zweet erop gaat liggen en dat hij gerust kan blijven op liggen tot de ochtend erna... Maar om de een of andere reden vind ik dit toch een raar idee!

Wat is nu de beste oplossing?
En hoe doen jullie dit???
Ellebel

Bericht door Ellebel » vr 31 aug 2007, 12:18

Je kan je zweetdeken best een nachtje laten liggen, of hij de volgende dag nog op de paardenrug ligt is de vraag :D . Zo'n ding is helemaal niet stevig en als hij ermee gaat liggen is het zo een lapjesdeken.

Goed laten rollen in mul zand en natuurlijk goed uitstappen help je je paard meer mee
Viv

Bericht door Viv » vr 31 aug 2007, 13:19

Als je een fleece met kruissingels hebt kan die gewoon opblijven hoor.
Tjo gaat na het rijden op stal tot de volgende ochtend dus die kan rustig opdrogen gelukkig.
Ik zit ook in zo'n twijffelstadium wel/niet al scheren... maar heb nog helemaal geen zin in die deken ellende.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 31 aug 2007, 17:06

Imka krijgt in ene ook wel een behoorlijke vacht. Wel jammer want het zweet stroomt af en toe maar zo van dr koppie af zo warm onder het werken heeft ze het dan en voor ze dan idd weer droog zijn...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
lauraatje

Bericht door lauraatje » vr 31 aug 2007, 19:55

San begint ook al haar te kweken. Gelukkig wordt ze nog niet zo erg bezweet.
Ik stap altijd goed uit en laat ze dan nog even rollen als het kan. Dat scheelt al een heleboel :j
Jenny

Bericht door Jenny » vr 31 aug 2007, 20:41

Helaas gaat dat rollen bij ons niet lukken omdat we van die tapijtsnippers in de bak hebben, hypotex of zo iets.. Daar mogen ze niet in rollen....
Dus zal het dan maar met een fleecedeken met kruissingels moeten doen...
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » za 01 sep 2007, 10:31

Ik heb een 0 grams regendekentje met een fleecelaagje erin wat ik er wel eens opleg. Nu nog niet, want vind hem toch net iets te heet. Ik stap gewoon goed uit.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 01 sep 2007, 19:43

Hier gaan ze s avonds nog steeds iets bezweet het land weer in. Vervolgens rollen ze een keer in het zand en zijn ze de grootste warmte en nattigheid die ze nog bij zich droegen wel kwijt.
Maar echt nat zijn ze momenteel nog niet. Het is vaak wel droog na het uitstappen, afzadelen, naverzorgen, eten opeten en weer naar het land stappen.

s winters gaan ze hier soms ook nog wel klammig het land in. Tot nu toe nog geen hinder van ondervonden. Ze weten zichzelf dan aardig snel toch goed droog te krijgen.

Op stal maakt het opzich nu nog niet zoveel uit. De stal is vaak wel wat warmer en isoleert ook wat meer de warmte die het paard nog heeft.
Geluk is de vrucht van intens werk
Charret

Bericht door Charret » za 01 sep 2007, 21:07

Gisterenavond toen ik Alies had gewassen heeft ze ook een zweetdekentje [= van fleece] opgehad met de kruissingels en bilkoorden en dat gaat hartstikke goed.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Vera

Bericht door Vera » zo 02 sep 2007, 14:12

ik zet ze in deze tijd van het jaar niet bezweet buiten, dan gaan ze lekker op stal. Ik zit niet op hoestende paarden te wachten. En een fleece deken is niet zo geschikt voor buiten, als het regent wordt ie voorlopig niet meer droog en heeft het paard er meer last van dan zonder. Een regendeken na HEEL GOED uitstappen is dan als je echt geen opstalmogelijkheid hebt misschien een betere optie.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Jenny

Bericht door Jenny » zo 02 sep 2007, 15:30

Even voor de duidelijkheid Wodan staat overdag buiten en 's nachts op stal :D

Mijn probleem was een beetje dat ik het een raar idee vond (en blijf vinden) om een deken op te leggen, het zweet gaat erop liggen, en je paard wordt erniet meer nat van. Vraag me niet waarom ik dat zo gek vind, dat is gewoon zo :P

Heb nu dus een fleece deken van ene kunnen lenen en daar staat hij nu de hele nacht onder! Vind het wel wat warm maar wat moet ik anders???
Voordat hij smorgens de weide opgaat dan wordt hij ervan af gehaald.

Totdat meneer geschoren wordt moet hij het er maar mee doen!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 02 sep 2007, 16:37

Willen de staleigenaren niet s avonds nog even hem de deken af halen?? Hier op de pensionstal gaat dat vaak wel zo, dan wordt er tijdens de laatste voerbeurt (uurtje of 11) even de deken eraf gehaald..
Geluk is de vrucht van intens werk
Patricia (Belle)

Bericht door Patricia (Belle) » do 13 sep 2007, 14:00

Ik doe Belle 's avonds ook rijden of longeren. Zij zweet altijd nog er na... Ik wrijf het ergeste gedeelte droog met stroo. Dan nog extra stro in der stal.. Als het kouder wordt 's nahts dan gooi ik een zweetdeken erop, dan vraag an de staleigenaar of hij met het laatste (uurtje of 11) de deken eraf wilt halen..
L2 + 6!!!! :D
Belle is een super pony... Ben zo trots op haar!
Mijn grote vriendin!
Amber_

Bericht door Amber_ » do 13 sep 2007, 14:05

Vraagje tussen door,

Ik moet van de les naar huis terug, wanneer hij echt intensief heeft gelopen en dus goed nat is. Kan ik hem dan een fleece deken op doen met stappen, zodat hij eerder droog is ?
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Patricia (Belle)

Bericht door Patricia (Belle) » do 13 sep 2007, 14:08

Amber_ schreef:Vraagje tussen door,

Ik moet van de les naar huis terug, wanneer hij echt intensief heeft gelopen en dus goed nat is. Kan ik hem dan een fleece deken op doen met stappen, zodat hij eerder droog is ?
Ik zou het wel doen, als er een windje staat, vat ie snel kou...
L2 + 6!!!! :D
Belle is een super pony... Ben zo trots op haar!
Mijn grote vriendin!
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » do 13 sep 2007, 14:53

Mij is wel eens verteld dat fleece wel snel droogt maar als je m daarna oplaat het vocht weer erdoorheen gaat en je paard dus slecht droogt, ik heb het dan over extreem bezwete paarden waarvan je echt zo'n vochtlaagje op het fleece ziet liggen, dat zou naar binnen weer slaan?!
Heb je geen zomerdeken ofzo, doe je eerst fleece en voordat je weg gaat zomerdek op!
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Ydel

Bericht door Ydel » do 13 sep 2007, 19:50

Amber_ schreef:Vraagje tussen door,

ik heb dan altijd een uitrijdeken, maar ik denk dat je dan beter een lekker grote fleecedeken over je zadel kan doen (groter, zodat hij voor ook lekker dicht kan)
en dan rustig naar huis stappen :j
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Amber_

Bericht door Amber_ » vr 14 sep 2007, 06:39

Evaliensvenna schreef:Mij is wel eens verteld dat fleece wel snel droogt maar als je m daarna oplaat het vocht weer erdoorheen gaat en je paard dus slecht droogt, ik heb het dan over extreem bezwete paarden waarvan je echt zo'n vochtlaagje op het fleece ziet liggen, dat zou naar binnen weer slaan?!
Heb je geen zomerdeken ofzo, doe je eerst fleece en voordat je weg gaat zomerdek op!
Is dat niet erg dubbel op zeg maar.. jaa hoe leg ik dat uit., Fjordy heeft al wintervacht nu. Wordt het dan niet té warm waardoor hij blijft zweten ?

Ik stap hem voordat ik naar huis ga, altijd wel op adem in de bak. :j
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Plaats reactie