kan je/mag je
kan je/mag je
met een 3 jarige ook balkjes lopen/draven onder het zadel? Ik dacht dat dit nl wel een goede evenwichtsoefening was?
of mag dit echt niet, want springen is tot het 6e jaar ofzo toch ook not done??
of mag dit echt niet, want springen is tot het 6e jaar ofzo toch ook not done??
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Warom mag dat niet?
Balkjes stappen en draven is ook goed voor coordinatie
Springen mag ook wel, maar met mate.
Ligt er ook een beetje aan hoe oud je 3 jarige is, en 1 keer per week een paar sprongtjes is wat anders dan iedere week een dik parcours oefenen
Je moet in ieder geval rekening houden met de ervaring van het paard, de conditie en het trainingniveau.
Balkjes stappen en draven is ook goed voor coordinatie

Springen mag ook wel, maar met mate.
Ligt er ook een beetje aan hoe oud je 3 jarige is, en 1 keer per week een paar sprongtjes is wat anders dan iedere week een dik parcours oefenen

Je moet in ieder geval rekening houden met de ervaring van het paard, de conditie en het trainingniveau.
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Misschien dat dit bij sommigen standaard is?!
De mate van uitelkaar liggen ligt aan de ruimte die je paardje heeft in de beweging, en de mate van training. Je kan ze na een tijdje wat verder uit elkaar leggen om wat meer te laten strekken. Of wat hogere cavaletti dichter bij elkaar zetten om actief benen op te laten tillen.
De mate van uitelkaar liggen ligt aan de ruimte die je paardje heeft in de beweging, en de mate van training. Je kan ze na een tijdje wat verder uit elkaar leggen om wat meer te laten strekken. Of wat hogere cavaletti dichter bij elkaar zetten om actief benen op te laten tillen.
Hoezo mag je niet springen tot je paard 6 is? Als je het niet iedere dag doet, kan het echt geen kwaad om af en toe een huppeltje te nemen. En balkjes lopen is inderdaad een goede oefening voor de balans.
Afhankelijk van de ruimte in de bewegingen van je fjord leg je de balken meestal op "een grote stap + een voet". Geen idee hoeveel dat is (1.20?), maar zo heb ik het geleerd. Dan kan je altijd nog aanpassen. Doe je het de eerste keer aan de longe, kan je nog beter zien, wat voor haar de juiste afstand is.
Afhankelijk van de ruimte in de bewegingen van je fjord leg je de balken meestal op "een grote stap + een voet". Geen idee hoeveel dat is (1.20?), maar zo heb ik het geleerd. Dan kan je altijd nog aanpassen. Doe je het de eerste keer aan de longe, kan je nog beter zien, wat voor haar de juiste afstand is.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Dit wordt vaker gezegd hoor, zodat mensen wel erg hebben dat een paard nog lang in de groei is en dat je hier rekening mee moet houden.Tamara schreef:ik dacht echt dat je tot 6 jaar niet mocht springen. Naja, verkeerd ingelicht. Gelukkig maar, want ik mag wel graag een sprongetje wagen.
Maar het wordt dus meer als waarschuwing gezegd om alles met mate te doen dan dat het strikt nageleefd wordt.