Yanneke heeft eigenlijk altijd buiten gelopen, afgezien van een heel enkel nachtje op stal. Ze is dus ook nooit geschoren geweest en heeft nooit een deken opgehad, alleen af en toe een zweetdeken na het rijden.
Nu gaat Yannes echter verhuizen! Ze gaat mee naar Dronten, waar ik studeer, zodat ik lekker met haar aan de slag kan en niet in de weekenden persé naar huis hoef speciaal voor de paarden.
Ze komt dan te staan op een hele mooie stalling met buitenbak, wei, paddocks en bos op vijf minuten stappen. Ik ben dus ook van plan om haar vrijwel dagelijks te gaan rijden. Nu ben ik alleen erg aan het twijfelen hoe ik het deken- en scheertechnisch gezien moet gaan aanpakken. Daarom wil graag jullie advies!
Even op een rijtje wat er gaat gebeuren:
- Yanneke gaat begin oktober als het goed is naar de nieuwe stalling
- Ze kan dan nog een maand ongeveer met de andere paarden de wei op
- Als weidegang niet (meer) mogelijk is gaan ze overdag de paddocks op, van 's morgens tot eind van de middag (maw, het grootste deel van de dag)
- Ik verwacht ongeveer 5 a 6 keer per week met haar te rijden/haar aan het werk te zetten.
- 's Nachts staan de paarden binnen op stal
Ik vrees dus, dat gezien mijn rijplannen, scheren vrijwel noodzakelijk is. Alleen hoe kan ik dat het beste aanpakken? Want in andere topics lees ik "eerst scheren, daarna gevoerde deken op" maar ook "eerst een ongevoerde deken, daarna scheren, daarna gevoerde dekens". Maar wat is in Yanneke's geval het beste? Ze staat straks dus wel het grootste deel van de dag buiten en ik wil niet dat ze het (te) koud of (te) warm heeft

En met welke dekens hebben jullie goede ervaringen? Zo'n 3-in-1-deken (bovendeken waterdicht, 100 gram gevoerd + onderdeken 200 gram = samen 300 grams gevoerde waterdichte deken) lijkt me opzich wel ideaal, maar is dat ook zo? En dan nog een ongevoerde waterdichte/regendeken erbij?
Ik ben echt een leek op dit gebied dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Het vorige topic hierover liep uit in een discussie/ruzie, ik hoop dat we dat hier achterwege kunnen laten