Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
Cindy+Uniek
Bericht
door Cindy+Uniek » do 16 aug 2007, 15:58
Nousje loves Bjorn schreef:Hier ook een merrie die leeggezogen wordt. Ze is puur fokmerrie en voer haar nu flink bij (pas op de stal waar Bjorn staat, eigenaar is op vakantie). Maak een soort slobber met halve emmer lucerne, 2 scheppen pulpbrok, 2 scheppen haver, een of ander meel (duits spul, geen idee hoe het in nl heet) en een scheut olie. Dit verdeeld over 2x per dag. Het veulen is van begin juni.
Ze heeft de beschikking over gras (op het hoogste punt staat minder als het laagste punt, maar op het laagste punt daar breekt het veulen uit) en krijgt ook nog 2x daags veel goede kwaliteit kuil bijgevoerd.
Succes met Uniek oplappen!
jeetje das ook een boel!!! geef jij die pulpbrokken gewoon zo???
dat krijgt die bonte van mij ook, maar ongeveer 3/4 schep en dan doe ik er 2 liter gekookt water bij!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
-
Anouska
Bericht
door Anouska » do 16 aug 2007, 19:23
Cindy+Uniek schreef:Nousje loves Bjorn schreef:Hier ook een merrie die leeggezogen wordt. Ze is puur fokmerrie en voer haar nu flink bij (pas op de stal waar Bjorn staat, eigenaar is op vakantie). Maak een soort slobber met halve emmer lucerne, 2 scheppen pulpbrok, 2 scheppen haver, een of ander meel (duits spul, geen idee hoe het in nl heet) en een scheut olie. Dit verdeeld over 2x per dag. Het veulen is van begin juni.
Ze heeft de beschikking over gras (op het hoogste punt staat minder als het laagste punt, maar op het laagste punt daar breekt het veulen uit) en krijgt ook nog 2x daags veel goede kwaliteit kuil bijgevoerd.
Succes met Uniek oplappen!
jeetje das ook een boel!!! geef jij die pulpbrokken gewoon zo???
dat krijgt die bonte van mij ook, maar ongeveer 3/4 schep en dan doe ik er 2 liter gekookt water bij!
Nee, in die soort slobber. Daar gaat alles van bovengenomde "ingredienten" in met flink veel water.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
-
anika
Bericht
door anika » vr 17 aug 2007, 10:46
Pff.. Ysha vorig jaar precies zo, was allemaal veels te zwaar voor haar. Ze kreeg volop voer, 'snachts in de stal zodat de kleine niks kon uithalen. Vette wei van de buren, merriebrok, beest stond altijd te vreten.
Met 4 maanden heb ik de kleine eraf gehaald en het duurde een heel tijdje voordat ze weer helemaal OK was. Veel pulp gevoerd ook, kuilgras, paar uur grazen en rustig begonnen met rijden.
Echt voor de merrie kiezen!
Murphy
Ysha
-
Cindy+Uniek
Bericht
door Cindy+Uniek » vr 17 aug 2007, 14:33
okee!
die bonte krijgt ook pulp om haar dikker te krijgen, maar ben bang dat er voor een fjordje teveel eiwit in zit...... of kan ik dit (en mais?!) ook gerust aan uniek gaan bijvoeren??
-
Jeempie
-
Contacteer:
Bericht
door Jeempie » ma 20 aug 2007, 07:40
Zolang ze zoveel weggeeft hoef je niet bang te zijn dat het teveel voor haar is.
Zortin Z1 + 10 alweer!

Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

-
Janine
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Janine » ma 20 aug 2007, 09:50
In pulp zit wel wat eiwit maar weinig, maar het is juist rijk aan koolhydraten (matig snel fermenteerbare koolhydraten)

Dus nog goed ook

-
Esther
Bericht
door Esther » zo 26 aug 2007, 14:56
Oud Topic, maar goed..
Mijn Da zei dat het helemaal niet erg is om een veulen met vier maanden bij de moeder weg te halen!! Zeker hengstveulens niet..
Ze vertelde me dat ze telkens in het najaar toch hengstveulens kreeg met gebroken benen. De reden is dat ze moeders bespringen en moeders het dan zat is..
Vooral bij drachtige merries is het niet slecht om ze er met 4 maanden bij weg te halen en prefereert ze het om met krap 4 maanden de veulens er bij weg te halen..
Ik doe het zelf niet, ik laat Djinty er wat langer bij, maar misschien dat ik de zorgen wat weg kan nemen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
Cindy+Uniek
Bericht
door Cindy+Uniek » zo 26 aug 2007, 19:11
Esther schreef:Oud Topic, maar goed..
Mijn Da zei dat het helemaal niet erg is om een veulen met vier maanden bij de moeder weg te halen!! Zeker hengstveulens niet..
Ze vertelde me dat ze telkens in het najaar toch hengstveulens kreeg met gebroken benen. De reden is dat ze moeders bespringen en moeders het dan zat is..
Vooral bij drachtige merries is het niet slecht om ze er met 4 maanden bij weg te halen en prefereert ze het om met krap 4 maanden de veulens er bij weg te halen..
Ik doe het zelf niet, ik laat Djinty er wat langer bij, maar misschien dat ik de zorgen wat weg kan nemen..
ja ik heb inmiddels mijn vaste DA ook nog gesproken en die zei het ook al....
uniek zal hem nooit iets aan doen is ze veel te goedzakkerig voor......
maar ben wel blij dat jij het ook zegt en jouw DA ook..... 2 is altijd beter dan 1 nietwaar!!!