ja dat klopt! als uniek ging rijden en Dj ging in de stal, liep hij alleen maar rondjes en hinniken..... nu gooi ik meestal en handje voor hem neer!!Evy schreef:Maar DJ kan dan misschien ook de hele tijd gaan kijken waar z'n moeder nu is, en dat hij daardoor niet van z'n brokken eet.Vjestagirl schreef:Het helpt wel echt om hem een eigen bakje te geven, het liefste een stukje bij z'n moeder vandaan (Unik buiten voeren en Dj binnen bijv). Dan heeft hij alle tijd om rustig te eten, en Uniek ook.
Ik vind wel dat je gelijk heb om hem uit z'n eigen bakje eten te geven. Maar zet ze wel bij elkaar in het zicht dan, dan blijft hij tenminste eten van z'n brokken.
afspenen, hoe oud in dit geval..... update met foto's
- Cindy+Uniek
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Ik heb Pino, als veulen op 3 maanden leeftijd van Kyrsta afgehaald.
Ze liepen in een vette wei en de merrie werd alleen maar dikker en Pino bleef rijkelijk klein.
Dus net andersom dan bij jou.
De merrie hield echt alles zelf.
We hebben toen het veulen eraf gehaald maar ik heb daar zeker een jaar "last "van gehad. Ik moest echt heel veel bijvoeren.
Ik zou zelf het veulen er minimaal 4 maanden bij laten lopen maar als het voor je merrie niet meer haalbaar is zou ik het veulen eraf halen en goed bij gaan voeren.
Ik ben het wel met Jose eens dat een merrie met veulen 24 uur per dag een goed wei ter beschikking nodig hebben.
Een veulen van 3 maanden kan een moeder kapot krijgen.
Dat ga je echt nu er niet meer aanvoeren.
Bij ons lopen de merries dik in de wei en dan nog zie je het aan het einde van het seizoen echt wel aan de merries.
Ik zou je veulen proberen zeker de 3 1/2 maand te laten halen en hem eraf gaan halen. Van je merrie blijft nu gewoon niets meer over.
Een vitaminespuit kan een klein beetje helpen maar hier is wel wat meer voor nodig.
Goed gras en anders zeker eerste klas hooi en goed bijvoeren.
Het zal wel een tijdje gaan duren maar het komt best wel weer in orde.
Heel veel succes met afspenen.
Ze liepen in een vette wei en de merrie werd alleen maar dikker en Pino bleef rijkelijk klein.
We hebben toen het veulen eraf gehaald maar ik heb daar zeker een jaar "last "van gehad. Ik moest echt heel veel bijvoeren.
Ik zou zelf het veulen er minimaal 4 maanden bij laten lopen maar als het voor je merrie niet meer haalbaar is zou ik het veulen eraf halen en goed bij gaan voeren.
Ik ben het wel met Jose eens dat een merrie met veulen 24 uur per dag een goed wei ter beschikking nodig hebben.
Bij ons lopen de merries dik in de wei en dan nog zie je het aan het einde van het seizoen echt wel aan de merries.
Ik zou je veulen proberen zeker de 3 1/2 maand te laten halen en hem eraf gaan halen. Van je merrie blijft nu gewoon niets meer over.
Een vitaminespuit kan een klein beetje helpen maar hier is wel wat meer voor nodig.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Eigenlijk zou je dus niet moeten fokken als je niet de juiste omstandigheden voor merrie en veulen kan creeren.Cindy+Uniek schreef:ja dat zou ook heel fijn zijn als iedereen daarover de beschikking had!!!!!jose79 schreef:Wij fokken ook met onze fjordenmerries en uit ervaring bij ons is, merries met veulens onbeperkt gras en waar op wordt gereden ook nog bijvoeren.
Als je eenmaal in het achter bent met de conditie van de merrie dan duurt het een hele poos om ze weer in goede conditiie te krijgen.
Ik zou haar niet elke dag een stukje gras erbij geven, maar een land vol gras onbeperkt, goed voor de merrie en het veulen.
Maar goed, dat is achteraf praten. Denk ook niet dat je het er nu snel aanvoert met DJ erbij. Waarschijnlijk ga je er (voor het behoud van je merrie) niet aan ontkomen hem vroeg af te spenen.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
- Cindy+Uniek
nou dat is wel een erg bekrompen gedachte denk ik.... hoeveel fokbedrijven of fokkers zijn er niet met eigenlijk veel te weinig land?!?!yvette schreef:Eigenlijk zou je dus niet moeten fokken als je niet de juiste omstandigheden voor merrie en veulen kan creeren.Cindy+Uniek schreef: ja dat zou ook heel fijn zijn als iedereen daarover de beschikking had!!!!!
Maar goed, dat is achteraf praten. Denk ook niet dat je het er nu snel aanvoert met DJ erbij. Waarschijnlijk ga je er (voor het behoud van je merrie) niet aan ontkomen hem vroeg af te spenen.
het is eerder mijn gebrek aan ervaring dan het gebrek aan weiland... als ik dit had geweten had ik al veel eerder kunnen beginnen met bijvoeren...
uniek is qua voeding al nooit echt 'fjord' geweest.... zij heeft altijd al veel extra krachtvoer nodig gehad om een beetje 'dik' te blijven.....
en normaal gesproken was er nog genoeg gras als het niet zulk weer was geweest..... maar de stukken zijn deels kapot gelopen en dat wat niet kapot gelopen is groeit voor geen meter, want of het is té droog of er valt zoveel regen dat de grond het ook niet aankan...... als het een goede zomer was geweest hadden we een hoop meer land overgehad......
als ze op goed gras staan eet uniek zelf al vaak niet eens, maar hangt ze een beetje lusteloos bij de waterbakken...... altijd als ik aan kom staan alle paarden te eten behalve zij..... dus dan had het niet eens veel uit gemaakt.....
ze durft ook niet meer te liggen of amper te rollen sinds Dj er is.......
ze is gewoon uitgeput.....
- Cindy+Uniek
ja de keuring is 30 augustus en ik denk dat ik hem daarna (dan is hij tussen de 3,5 en 4 maanden) er af haal.....claudia schreef:Ik heb Pino, als veulen op 3 maanden leeftijd van Kyrsta afgehaald.
het gekke is dat de DA verder helemaal niks zei / vroeg.....
alleen of ik ontwormt had en dat heb ik gedaan ze heeft van de week zo'n equimax gekregen tegen alle soorten enzo.....
nou ja ik hoop dat ze er idd weer bovenop komt!!!! en dan zal ik niet zo heel snel nog een veulentje bij haar fokken!!
- Petra_Laros
Wij hebben eens een veulen met 3 maanden al afgespeend omdat merrie het echt niet trok. Ze stonden in een enorm land met erg veel gras. Als ze het niet meer trekken kan je voeren wat je wil maar wat jij erin gooit trekt het veulen er weer uit.
Geen Fjordenbaas maar wel Iza,Cosimo Taco & MuisFan!!! &
Bruinknotjespaard Hobbelaar!
Bruinknotjespaard Hobbelaar!
Hoezo is dit nou een bekrompen gedachte?Cindy+Uniek schreef:nou dat is wel een erg bekrompen gedachte denk ik.... hoeveel fokbedrijven of fokkers zijn er niet met eigenlijk veel te weinig land?!?!yvette schreef:Eigenlijk zou je dus niet moeten fokken als je niet de juiste omstandigheden voor merrie en veulen kan creeren.
het is eerder mijn gebrek aan ervaring dan het gebrek aan weiland... als ik dit had geweten had ik al veel eerder kunnen beginnen met bijvoeren...
Ik denk dat je altijd moet zorgen dat je de optimale omstandigheden voor je dieren kan scheppen...
Gebrek aan ervaring (wat je zelf al noemt) valt ook onder wat ik omstandigheden noem. En ik bedoel dit ook helemaal niet om je aan te vallen, maar het is nou eenmaal zo dat veel mensen niet goed nadenken over wat het fokken van het veulen allemaal inhoudt. Het is dat ik op een stal stond (en straks ook weer sta

- Janine
- Moderator
- Contacteer:
In dit geval, als hij altijd alleen wat at als hij samen met mams is, zou ik ze niet gelijk te ver uit elkaar zetten met voeren idd.Evy schreef:Maar DJ kan dan misschien ook de hele tijd gaan kijken waar z'n moeder nu is, en dat hij daardoor niet van z'n brokken eet.Vjestagirl schreef:Het helpt wel echt om hem een eigen bakje te geven, het liefste een stukje bij z'n moeder vandaan (Unik buiten voeren en Dj binnen bijv). Dan heeft hij alle tijd om rustig te eten, en Uniek ook.
Ik vind wel dat je gelijk heb om hem uit z'n eigen bakje eten te geven. Maar zet ze wel bij elkaar in het zicht dan, dan blijft hij tenminste eten van z'n brokken.
Wij gaven bij de veulens ze atijd op stal en paar brokjes als we gingen rijden als ze na het rijden bij het voer van mama gingen mee eten,... aten ze dat allemaal op, dan gaven we na een paar keer weer wat meer brokjes.
Wat deden jullie met DJ als jullie met Uniek reden, ging DJ dan op stal? Anders kun je hem dan ook brokjes aanbieden.
Wat betreft de grasgroei, gras heeft bij ons nog nooit zo sterk gegroeid over de gehele zomer (warm genoeg, water genoeg

Ik deel de mening, dat je dit ws niet in korte tijd bijgevoerd krijgt gezien de foto's.
- Cindy+Uniek
nee dat zal misschien ook wel niet, maar daar gaat het nu ook niet echt om......
bij ons is het land dus echt 10 x niks...... té veel stukken kapot gelopen en het groeit voor geen meter
maar als Dj begin of half september al weg gaat zal ze daarna wel weer redelijk snel bijdraaien...... hoop ik..... het is namelijk denk ik niet alleen het voer, maar vooral ook dat ze geen rust neemt / krijgt......
bij ons is het land dus echt 10 x niks...... té veel stukken kapot gelopen en het groeit voor geen meter

maar als Dj begin of half september al weg gaat zal ze daarna wel weer redelijk snel bijdraaien...... hoop ik..... het is namelijk denk ik niet alleen het voer, maar vooral ook dat ze geen rust neemt / krijgt......
rijdt je haar op dit moment veel? of lees ik daarover heen
Mss een optie om dr volledige rust te geven, maar dan staat DJ wel weer 24 uur per dag bij Uniek.. Mss een uurtje bij DJ weghalen en lekker kroelen en evt apart nog even extra bix bijvoeren?
Mss een optie om dr volledige rust te geven, maar dan staat DJ wel weer 24 uur per dag bij Uniek.. Mss een uurtje bij DJ weghalen en lekker kroelen en evt apart nog even extra bix bijvoeren?
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008
Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
18-05-2001 - 02-05-2008
Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Moet je dan perse ervaring hebben om een veulen te mogen fokkenyvette schreef:Gebrek aan ervaring (wat je zelf al noemt) valt ook onder wat ik omstandigheden noem. En ik bedoel dit ook helemaal niet om je aan te vallen, maar het is nou eenmaal zo dat veel mensen niet goed nadenken over wat het fokken van het veulen allemaal inhoudt. Het is dat ik op een stal stond (en straks ook weer sta) waar ze veel ervaring hiermee hebben, maar anders was ik er echt niet aan begonnen.

Je zult toch eerst ervaring op moeten doen door een keer een veulen te fokken lijkt mij (al doende leert men

ingewonnen (zo is Dakota gelukkig ook gezond geboren door die informatie die ik gelezen had) dus ervaring vind ik niet het juiste woord.
Ervaring krijg je door dat je het doet, leert etc.
@ Cindy: ook mijn mening is als je merrie het niet meer trekt, of aankan, speen DJ dan wat eerder af, ik sta ook voor die beslissing, denk niet dat Dakota tot 5 maanden bij Vinga kan blijven, ook Vinga wordt leeggetrokken (niet zo erg als bij Uniek gelukkig maar toch) en die staan
ook op genoeg weiland om zich "vol" te vreten dus daar ligt het niet aan.
Succes met je beslissing hopelijk knapt Uniek snel weer op.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
- Cindy+Uniek
nee geeft niet maar ze staat nu zo'n 2 weken al volledig op rust en daarvoor heb ik ik er misschien zelf 2 x opgezeten.... mijn verzorgstertje reed haar, maar dit is voor uniek absoluut geen zwaar werk... ze rijd haar niet eens bezweet.... maar daar heb ik idd ook een stop op gezet!! en neem idd nu uniek vaker alleen (ik heb gister Dj voor het eerst in de wei achtergelaten bij de andere paarden en dat ging gelukkig goed!!) en dan heeft ze even rust!!!vosse schreef:rijdt je haar op dit moment veel? of lees ik daarover heen
@ andrea ja ik heb ook veel gelezen en aan mensen in mijn directe omgeving die ook ervaring hadden in het fokken om hulp gevraagd...
maar er was er géén één die aan voldoende weiland dacht.... ze beschikt in ieder geval over voldoende ruwvoer.... is het geen gras dan wel hooi......
ik denk op dit moment dat begin of half september Dj weg gaat.... als het lukt
@yvette ik bedoel het verder ook niet onaardig hoor!!! ben blij dat iedereen met me mee denkt!!!
Het is op het moment op sommige plekken ook wel een ramp met het weer.. Ze lopen het stuk waar ze het anders in de zomer niet doen..
Ik heb op het moment ook weinig tot geen beschikking over gras, maar het is niet anders.. Over een week ofzo wel weer en dan mag ze weer lekker gaan eten.. Aan de andere kant ben ik normaal ook niet zoveel gras nodig, dan heb ik eerder te veel met die vetzakjes hier, hihi..
En ik ben het helemaal eens met dat je ervaring krijgt door het te doen, iedereen is eens begonnen en niemand doet het meteen vlekkeloos, ik heb ook wel eens iets met Bente dat ik denk van, dat had ik beter zus of zo kunnen doen, maar door hier vragen te stellen en op andere plaatsen info in te winnen kun je wel zorgen dat je het zo goed mogelijk doet..
Houd het nog even vol, geef haar zo veel mogelijk rust en voer voldoende en dan maar wat eerder eraf..
Ik heb op het moment ook weinig tot geen beschikking over gras, maar het is niet anders.. Over een week ofzo wel weer en dan mag ze weer lekker gaan eten.. Aan de andere kant ben ik normaal ook niet zoveel gras nodig, dan heb ik eerder te veel met die vetzakjes hier, hihi..
En ik ben het helemaal eens met dat je ervaring krijgt door het te doen, iedereen is eens begonnen en niemand doet het meteen vlekkeloos, ik heb ook wel eens iets met Bente dat ik denk van, dat had ik beter zus of zo kunnen doen, maar door hier vragen te stellen en op andere plaatsen info in te winnen kun je wel zorgen dat je het zo goed mogelijk doet..
Houd het nog even vol, geef haar zo veel mogelijk rust en voer voldoende en dan maar wat eerder eraf..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ik kan je vertellen dat ik om kom in het gras. Ik heb nog nooit zoveel gras gehad als dit jaar.
Maar wij zitten ook op een hoog punt dus ik heb geen last van te veel water.
Ik ben het wel met Yvette eens dat je genoeg land en ervaring moet hebben om een veulen te fokken.
Ervaring moet je opdoen door het te doen. Maar met een goede begeleiding kom je natuurlijk ook een heel eind.
Ik vind het ook geen goede situatie als je op een manege staat en je wilt dan een veulen gaan fokken.
Je merrie met veulen moeten gewoon voldoende gras en beweging hebben en rust(niet telkens een verandering van groep enz)
Het fijnste voor je merrie met veulen is 24 uur per dag op de wei. Rijden op zich kan geen kwaad(ik reed gewoon wedstrijden met een veueln erbij)
Maar iedereen probeert het naar zijn denken goed te doen en met wat hulp van andere komt het meestal wel goed.
Ik ben het wel met Yvette eens dat je genoeg land en ervaring moet hebben om een veulen te fokken.
Ervaring moet je opdoen door het te doen. Maar met een goede begeleiding kom je natuurlijk ook een heel eind.
Ik vind het ook geen goede situatie als je op een manege staat en je wilt dan een veulen gaan fokken.
Je merrie met veulen moeten gewoon voldoende gras en beweging hebben en rust(niet telkens een verandering van groep enz)
Het fijnste voor je merrie met veulen is 24 uur per dag op de wei. Rijden op zich kan geen kwaad(ik reed gewoon wedstrijden met een veueln erbij)
Maar iedereen probeert het naar zijn denken goed te doen en met wat hulp van andere komt het meestal wel goed.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
- Cindy+Uniek
claudia schreef:Ik kan je vertellen dat ik om kom in het gras. Ik heb nog nooit zoveel gras gehad als dit jaar.
ja oneerlijk he!!!![]()
ik vind ook niet dat ik het zo heel verkeerd doe, niemand had natuurlijk kunnen voorzien dat uniek zich zo weg zou geven.... en dat het land eigenlijk dit jaar te slecht is gebleven....
Uniek stond niet op de manege... de stal waar ze stond heb ik netjes overleg mee gehad toen ik haar wilde dekken en we hadden duidelijke afspraken.... alleen toen het eenmaal dichterbij de geboorte kwam, werd er opeens moeilijk gedaan over het stuk land wat uniek alleen zou krijgen ivm het veulen etc etc dat ik toen er voor gekozen heb om uniek 1 mei over te brengen naar de manege... ze heeft verder niet eens op stal gestaan maar gelijk 24/7 buiten....
de groep met paarden is helemaal niet verandert en rust heeft ze zeker, want manege het kleine ros heeft 4 lespony's en 7 eigen paarden/pony's op stal staan..... dus druk is het er absoluut niet! dus die keuze was voor mij wel de juiste, want bij die andere stal kon ze zowiezo als ik was gebleven niet 24/7 naar buiten doordat hun opeens de afspraken niet na (konden komen) kwamen......
verder reed uniek ook al wel weer na vrij korte tijd, rustig opgebouwd en wat ik al zei: ik zelf reed haar niet, maar mijn verzorgster, die haar niet in het zweet reed en misschien een half uurtje reed..... alleen vond ik het de afgelopen maand teveel geworden omdat ik haar zo terug zag vallen, vandaar dat ze nu volledig rust heeft gekregen
ja daarom! daarom ben ook erg blij met FW er zijn toch altijd weer tips die erg veel nut kunnen hebben!!!
en als ik iets echt niet vertrouw bel ik altijd gelijk de DA.....
dus ik verwacht ook wel dat het wel weer goedkomt.....
wat ik al zei: ik denk niet eens dat het zozeer het voer is, maar meer de rust zowel lichamelijk als geestelijk voor uniek....
Je moet het niet uit de context halen. Cindy zei zelf dat ze weinig ervaring had, dat kwam niet van mij. Begeleiding, ervaring, boeken lezen, we doen allemaal wat we kunnen om onze dieren een goed leven te geven. Maar mijn ervaring heeft ervoor gezorgd dat ik sneller in kon spelen op veranderingen bij merrie en veulen. Hoe je je voorbereidt is voor iedereen anders natuurlijk.Dreeke schreef:Moet je dan perse ervaring hebben om een veulen te mogen fokkenyvette schreef:Gebrek aan ervaring (wat je zelf al noemt) valt ook onder wat ik omstandigheden noem. En ik bedoel dit ook helemaal niet om je aan te vallen, maar het is nou eenmaal zo dat veel mensen niet goed nadenken over wat het fokken van het veulen allemaal inhoudt. Het is dat ik op een stal stond (en straks ook weer sta) waar ze veel ervaring hiermee hebben, maar anders was ik er echt niet aan begonnen.
Je zult toch eerst ervaring op moeten doen door een keer een veulen te fokken lijkt mij (al doende leert men). Ik heb ook totaal zonder ervaring een veulen gefokt uit Vinga, heb alleen mn neus in de boeken gestoken en zo mijn informatie
ingewonnen (zo is Dakota gelukkig ook gezond geboren door die informatie die ik gelezen had) dus ervaring vind ik niet het juiste woord.
Ervaring krijg je door dat je het doet, leert etc.
Wij hebben eigenlijk bij Norah destijds alleen maar bijgevoerd en niet eens eerder afgespeend. Die had er alleen 2 veulens onder hangen en stond verder stil.
Maar zal ik het je nog gekker vertellen?? Ze werd magerder en magerder juist toen ik dr niét meer reed...
Wanneer je rijd voer ik sneller meer bij (noor kreeg op het laatst 2kg sportbrok en indien aanwezig een halve emmer mais), maar ze is ook even weg bij de veulens, even moment voor haar zelf en daarnaast behoud ze haar uithoudingsvermogen. Ik reed ook niet intensief, maar gewoon lekker door het bos hier of voor het idee wat rondjes door de bak. Na het rijden kon ze rustig dr eigen eten opeten, zonder gestoord te worden door jan en alleman.
Sas werd ook leeggetankt, want die verbruikt al veel energie van zichzelf, maar ging ook ontzettend veel voer in. Halve emmer mais + 1,5 kg brok per keer hield haar op gewicht. Maar deze was ook volop in training, liep weer voor de huifkar en aan het eind trainden we alweer voor de ABOP. Hoe meer ik deed, hoe meer ik voerde, om haar op gewicht te houden.
Maar groeien doen ze helaas langzaam. Zo dik als ze was op de keuring dit jaar heb ik echt tot de laatste dag tegenaan gevoerd. (tot op heden kreeg ze alsnog halve kiloschep granenmuesli, halve tot driekwart schep sportbrok en een halve emmer lucerne met een flinke scheut olie erdoor)
Cai heb ik afgespeend op 4 maand ivm de periode van het jaar, maar eerder had ik echt niet gewild, dus moest een oplossing vinden en dat was gewoon voeren, voeren, voeren. Sas is de enige fjord hier die mocht eten wat ze wou.
Maar zal ik het je nog gekker vertellen?? Ze werd magerder en magerder juist toen ik dr niét meer reed...
Wanneer je rijd voer ik sneller meer bij (noor kreeg op het laatst 2kg sportbrok en indien aanwezig een halve emmer mais), maar ze is ook even weg bij de veulens, even moment voor haar zelf en daarnaast behoud ze haar uithoudingsvermogen. Ik reed ook niet intensief, maar gewoon lekker door het bos hier of voor het idee wat rondjes door de bak. Na het rijden kon ze rustig dr eigen eten opeten, zonder gestoord te worden door jan en alleman.
Sas werd ook leeggetankt, want die verbruikt al veel energie van zichzelf, maar ging ook ontzettend veel voer in. Halve emmer mais + 1,5 kg brok per keer hield haar op gewicht. Maar deze was ook volop in training, liep weer voor de huifkar en aan het eind trainden we alweer voor de ABOP. Hoe meer ik deed, hoe meer ik voerde, om haar op gewicht te houden.
Maar groeien doen ze helaas langzaam. Zo dik als ze was op de keuring dit jaar heb ik echt tot de laatste dag tegenaan gevoerd. (tot op heden kreeg ze alsnog halve kiloschep granenmuesli, halve tot driekwart schep sportbrok en een halve emmer lucerne met een flinke scheut olie erdoor)
Cai heb ik afgespeend op 4 maand ivm de periode van het jaar, maar eerder had ik echt niet gewild, dus moest een oplossing vinden en dat was gewoon voeren, voeren, voeren. Sas is de enige fjord hier die mocht eten wat ze wou.
Geluk is de vrucht van intens werk
- Cindy+Uniek
ja maar uniek kreeg vanaf het begin af aan één kg merriebrok per dag en een halve extra na het rijden (wat ik al zei, mijn versorgster rijd dus alles behalve intensief en ik heb er misschien 2 keer op gezeten sinds Dj er is) maar uniek werd minder en minder, rijden naar om de dag gedaan en brok opgevoerd naar 2 kg per dag (ook de dag dat ze niet hoefde te lopen) maar het maakt allemaal niks uit, vandaar dat ze nu dus al 2 weken helemaal niks heeft hoeven doen....
ik heb van de week voor het eerst Dj achter gelaten in het weiland en nu dat goed gaat neem ik uniek iedere dag een uurtje mee naar de manege (ik stap het stuk van het land + terug lekker zonder zadel op haar) op de manege even lekker los in de binnenbak (ze ging gelijk rollen!!) en lekker eten!!! dus ik hoop dat die 'uurtjes' haar ook goed zullen doen....
half september is Dj 4 maanden en dan wil ik hem toch wel weg hebben....
of uniek moet opeens gaan opknappen, maar dat zie ik nog niet gebeuren!!
ik heb van de week voor het eerst Dj achter gelaten in het weiland en nu dat goed gaat neem ik uniek iedere dag een uurtje mee naar de manege (ik stap het stuk van het land + terug lekker zonder zadel op haar) op de manege even lekker los in de binnenbak (ze ging gelijk rollen!!) en lekker eten!!! dus ik hoop dat die 'uurtjes' haar ook goed zullen doen....
half september is Dj 4 maanden en dan wil ik hem toch wel weg hebben....
of uniek moet opeens gaan opknappen, maar dat zie ik nog niet gebeuren!!
Hier ook een merrie die leeggezogen wordt. Ze is puur fokmerrie en voer haar nu flink bij (pas op de stal waar Bjorn staat, eigenaar is op vakantie). Maak een soort slobber met halve emmer lucerne, 2 scheppen pulpbrok, 2 scheppen haver, een of ander meel (duits spul, geen idee hoe het in nl heet) en een scheut olie. Dit verdeeld over 2x per dag. Het veulen is van begin juni.
Ze heeft de beschikking over gras (op het hoogste punt staat minder als het laagste punt, maar op het laagste punt daar breekt het veulen uit) en krijgt ook nog 2x daags veel goede kwaliteit kuil bijgevoerd.
Succes met Uniek oplappen!
Ze heeft de beschikking over gras (op het hoogste punt staat minder als het laagste punt, maar op het laagste punt daar breekt het veulen uit) en krijgt ook nog 2x daags veel goede kwaliteit kuil bijgevoerd.
Succes met Uniek oplappen!
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl