Daar zadelen ze ons mooi mee op. Hoe zou jij ermee omgaan?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Marijke_

Daar zadelen ze ons mooi mee op. Hoe zou jij ermee omgaan?

Bericht door Marijke_ » do 09 aug 2007, 09:39

September vorig jaar heeft Jessica een zadel aan laten meten voor Zorro. Het zadel was in september al wat te breed voor Zorro maar er werd gezegd dat hij er nog wel in zou groeien. In maart 2007 is iemand van die organisatie langs geweest voor de "gratis" opvulbeurt die bij de aankoop van het zadel hoorde. Het zadel moest mee want hij kon het zadel ter plaatse niet passend gemaakt worden. Het zadel is daarna maximaal opgevuld in de werkplaats. Er was toen een leenzadel beschikbaar gesteld.

Ik krijg vervolgens een telefoontje van een van die pipo's dat hij bij ons op stal langs geweest is het zadel op Zorro heeft gepast en weer meegenomen heeft. Of ik het zadel even om wil komen in ruilen in Otterlo (kost mij ook brandstof en tijd). Nu staan de paarden bij ons dag en nacht in de wei, was Dennis op stal op het tijdstip dat die pipo zei langsgekomen te zijn om het zadel te passen en die heeft echt niemand gezien laat staan dat er iemand Zorro uit de wei heeft gehaald en een zadel goed gepast heeft. Kortom een nogal twijfelachtig verhaal.

Vervolgens ga ik natuurlijk vol goede moed het zadel passen op Zorro en vind ik het weer niet goed liggen. Hij heeft zelfs witte haren van het zadel op zijn rug dus er wordt (al vanaf begin mei) niet meer mee gereden. Ik heb meerdere malen gebeld en voicemails ingesproken dat het zadel niet goed ligt maar ik hoor niets terug. Uiteindelijk krijg ik doodleuk een telefoontje om een afspraak voor mijn zadel te maken. Ik denk da's mooi...dan kan ik hem meteen het zadel van Zorro voor zijn poten gooien. Die meneer komt langs om mijn zadel op te vullen en passend te maken voor Rosje. Ik laat hem nogmaals kijken naar het zadel van Zorro en hem ook nog onder de man laten zien. Conclusie zadel ligt echt niet goed en de boom is te breed! Ondertussen is het zadel dus maximaal opgevuld (en ik kan geen zadelmaker zijn maar volgens mij weet een leek ook dat een maximaal zadel niet goed kan zijn voor de rug van je paard).

Van die pipo krijg ik de mededeling dat het zadel voor een behoorlijk bedrag (meen 200 euro) kan worden aangepast.Wat natuurlijk te belachelijk voor woorden is voor een nieuw gekocht, aangemeten zadel waar garantie op zit. Op naar de ruitersportzaak die bemiddeld heeft in de verkoop en via hem kan dat geregeld worden dat het zadel voor 75 euro kan worden aangepast. Wederom wordt er niet naar het paard gekeken voor de aanpassing in de werkplaats (wat ik persoonlijk ook bijzonder vind). En er komt een telefoontje dat het zadel opgehaald kan worden omdat het klaar is, met daarbij de opmerking dat een smallere boom niet bestaat Het is een zadel voor op een fjord...Je raad het al het zadel lag echt voor geen meter! Vervolgens heb ik een pittige mail naar betreffende zadelmaker gestuurd, Eveline gebeld naar de ruitersportzaak. Nou ik kreeg mails terug waar de honden werkelijk geen brood van lusten. Wie ik wel niet dacht dat ik was, zij hebben ruim 30 jaar ervaring, het lag niet aan hun maar aan het paard, ik ben geen partij en heb geen recht van spreken en verder uitgemaakt voor alles wat mooi en lelijk is. Uiteindelijk heb ik contact gelegd me de andere persoon binnen de organisatie (ze zijn met zijn tweeen) en die zei me toe langs te komen om het probleem om te lossen.

Die is afgelopen zaterdag geweest en ik dacht dat het nu eindelijk afgelopen was al die ellende. Dan baal je echt zo dat je zelf verschrikkelijk weinig van zadels af weet. Mijn instructrice tevens (paarden) fysiotherapeut heeft gisteren weer even naar het zadel gekeken. Het ligt nog steeds veel te hoog, de vulling is niet goed verdeeld dus er zitten nu overal bobbels in het leer (en op Zorro's rug), hij is scheef van voren (aan de ene kant dus meer vulling dan aan de andere kant) en het zwaartepunt ligt niet in het midden maar te van naar achteren. Het ligt wel beter dan het gedaan heeft. Voorheen drukte het zadel je een beetje naar voren en nu voor je gevoel wat naar achteren dus dat klopt ook wel. Na al die ellende heb ik er eigenlijk weinig vertrouwen in dat het met de aanmetende zadelmaker goed gaat komen en heb ik er weinig behoefte aan om ze weer te bellen.

Ik kan me voorstellen dat een paard dat gereden wordt verandert zodat aanpassing nodig is, maar ik vind niet dat ik (of jessica in dit geval) moet betalen voor het 3 keer misgaan van de aanpassing...ze hebben nu al 3 keer verkeerd afgeleverd. Wat zouden jullie doen in deze situatie? Ik neig er naar om een andere zadelmaker te laten komen en die andere ellende helemaal links te laten liggen. Maar aan de andere kant is er wel een aangemeten zadel van veel geld gekocht wat misschien een 40x gebruikt is in totaal (en dan houdt ik het ruim aan) en ik vind eigenlijk dat die degene die het aangemeten en verkocht heeft toch verantwoordelijk is voor hetgeen ie afgeleverd heeft. Zie ik dit nu zo verkeerd? Want volgens de betreffende zadelmaker is hij dat namelijk helemaal niet en kan hij er helemaal niets aan doen dat het misgegaan is, dat ligt aan mij aan Zorro en misschien nog wel aan de buurvrouw maar niet aan hem. Ik baal er gruwelijk van in ieder geval. En ook dat ik niet kundig genoeg ben om er zelf over te oordelen. Ja ik kan zien of een zadel heel verkeerd ligt of dat het wel redelijk ligt maar verder kom ik niet.

Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee om zouden gaan, en wat ik nu het beste kan doen (al is Jessica natuurlijk leading in dit verhaal).

Excuses voor het lange verhaal!
Laatst gewijzigd door Marijke_ op do 09 aug 2007, 09:50, 4 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 09 aug 2007, 09:42

Een paar enters en op een nieuwe regel beginnen was handig geweest... ik ga eens proberen te lezen ;)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 09 aug 2007, 09:46

Janine schreef:Een paar enters en op een nieuwe regel beginnen was handig geweest... ik ga eens proberen te lezen ;)
Zo dan? hahaha O:)
Vera

Bericht door Vera » do 09 aug 2007, 09:51

ik zou zeggen dat ze het nu heel snel en zonder verdere kosten in orde moeten gaan maken en als dat niet binnen heel korte termijn gebeurt zorgen dat op alle sites en in alle manegesstallen en waar dan ook mensen van hun ondeskundigheid op de hoogte gaat brengen of iets in die richting.

ik heb indertijd ook iets soortgelijks gehad toen die rijhelmen net in waren. Doodziek werd ik ervan en het koste handen vol geld. Uiteindelijk wilden ze nergens meer van weten, werd ik nooit terug gebeld en na een jaar was ik het zat. Ik heb toen weer gebeld en gezegd dat ik naar dat tv programma zou bellen (ook dat nog) en toen was het opeens binnen een week geregeld. Dus het kan wel.
Alleen in dat zadel zou ik geen vertrouwen meer hebben. Als je als leek al ziet dat niet past, vraag ik me af wat hun kunde van 30 jaar nog voorsteld.

En dat het aan het paard ligt? waarom laat je een zadel opmaat maken vraag ik me dan af. Nee hier moet je maar geen zadel meer kopen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » do 09 aug 2007, 09:56

Ik denk dat ik ze een brief zou sturen dat ze nog 1 kans hebben om het zadel naar jou wensen passend te maken, en dat je anders naar een andere partij stapt voor een goed passend zadel en de kosten op hen verhaald.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 09 aug 2007, 09:57

Zij hebben het aangemeten toen Zorro net 3 was. Hij was toen niet veel gereden. Volgens de zadelmaker is het paard teveel opgedroogd bij zijn schoft door het rijden (niet dat hij veel gereden is...1 maximaal 2x in de week) . En dat is de reden dat het zadel niet meer pastte en de boom te breed is geworden.

Ik heb ze aangeboden het zadel terug te nemen, geeist dat het opgelost werd, consumentenbond er tegenaan gegooid en Eveline heeft rechtsbijstand geroepen. Voor geld komen ze het oplossen (wat na 3 keer nog niet gelukt is), willen het zadel niet terugnemen of omruilen voor een ander zadel. Ik ben achterlijk en hij heeft 30 jaar ervaring....daar kan ik het mee doen. De laatste keer is trouwens kostenloos geweest maar blijkbaar weer niet goed.
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 09 aug 2007, 10:02

Ooo, ik heb toen met Divoza zo'n gehannes gehad over een Kieffer zadel. Het lag niet goed en tone is er iemand langs geweest. Die legde het zadel met beugels dekje en al op Nisko en zei ik zie het al. Voordat uberhaupt mijn instructrice er was, was de man al weer weg. Hij dacht dus in 1 seconde te zien hoe het zat.

Ik was hierna nog niet tevreden en omdat Nisko niet echt vlot liep naar de DA geweest. Die zei je zadel is hardstikke scheef. Zadel via Divoza naar Kieffer geweest. Die zeiden dat alles in orde was.

Ik was toen echt helemaal klaar met het zadel, Divoza en Kieffer! Ik heb Divoza het zadel terug gekocht en daarna een zadel laten aanmeten door Kootstra. Die legt het zadel er netjes op, meet met een metertje de schoftbreedte op en kijkt tenminste goed.

Een advies is lastig Marijke, ook omdat het niet jou zadel en paard is. Maar als het vertrouwen in zadelmaker/zadel niet meer goed is zou ik doen zoals ik deed. Ik heb wat ik had verkocht en ben met een schone lei met een ander in zee gegaan.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 09 aug 2007, 10:10

BEetje laat... heb het nu al gelezen... maar dat is dan voor de volgende die gaat lezen O:)

Wow nou dat klinkt niet jovel.
Wat ik wel raar vind, hij past het zadel aan, maar daarna moet het altijd weer ff gecontroleerd worden of het goed ligt! Tenminste... of je moet zo een getraind oog hebben. Bij een beetje opvullen oke, maar bij veel opvullen moet er toch wel gecontroleerd worden lijkt mij.
Ik zou er ook niet blij van worden als ze zonder jouw (of Jessica's) meedeweten je paard uit de wei halen om te passen (en daarbij ziet hij het verschil tussen Zorro en Alex :? )

Wel heeft hij gelijk op het punt dat paarden (vooral jonge paarden) veel kunnen veranderen door groei en ontwikkeling. (Heb dat ook gezien bij Pelle, die had een volledig nieuw aangemeten (Lees op maat gemaakt) zadel gekocht, en als je eens wist, hoevaak hun langs moesten komen, dan was hij hier veranderd, dan daar..., die wilden op een gegeven moment niet eens meer langskomen :? )

Moeilijk, ik denk dat ook Jessica zelf haar licht er over moet laten schijnen, het is haar investering! Maar zo afhandelen kan idd niet!
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 09 aug 2007, 10:10

Bij Divoza zou ik eerlijk gezegd sowieso al geen zadel kopen...daar moeten de verkopers namelijk 3 zadels per dag verkopen als target. Dan is de verleiding wel erg groot om een niet passend zadel te verkopen.
Ik baal hier zo ontzettend van, ik weet echt niet goed hoe ik dit op kan lossen voor Jessica. Ik neig er erg naar een ander te laten komen, maarja die berekend ook weer kosten en dit zadel heeft al zoveel gekost...Die zadelmaker hoef ik in ieder geval niet meer op de dam te hebben.
Laatst gewijzigd door Marijke_ op do 09 aug 2007, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » do 09 aug 2007, 10:10

Ik zei nog zo: goh Marijk, het lijkt wel of ik achterover zit :D

Ze kunnen wel zeggen dat het zadel paste bij het opmeten. Dat het paard groeit is vrij logisch, maar toen ze hem daarna opvulde paste die nog niet (kortom, na het opvullen bleven ze in gebreken).

Na het vervangen van de boom voor een kleinere paste het zadel nog niet. Weer een gebrek van hun. (wat een ervaring hebben ze toch _-:( )

Na het opvullen weer ellende, dus weer in gebreken gebleven. Wat nou 30 jaar vakmanschap. Het zijn gewoon losers die zitten te prutsen.

Als het zadel heeft gepast bij aankoop zijn ze alsnog meerdere keren in gebreken gebleven bij het veranderen van het zadel.

Ik zou mooi over gaan op een andere. Deze hebben hun kans wel gehad. Ik zou alleen wel even een consumentenorganisatie of Radar ofzo inlichten. Dit zijn gewoon prutsers, maar laat ze dat vooral weten. Plaats dit ook even op bokt.nl
Weet gelijk half paardrijdend Nerderland het.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
ulljon

Bericht door ulljon » do 09 aug 2007, 10:54

Wettelijk gezien heb je volgens mij recht op je geldt terug. Je zou is bij de consumentenbont moeten vragen of ze er een oplossing voor weten.
Ik zou het teruggeven en mijn geld terugvragen. Deze mensen hebben blijkbaar geen verstand van paarden als ze zich niet kunnen voorstellen dat een paard tijdens de training verandert.
Misschien is het wat om een oproep op bokt te zetten, kijken of er meer mensen met zo'n zadel zijn met dezelfde problemen.
Succes iig, dit gezeur kon je er ook nog wel bij hebben ;)

Ik vond het prima te lezen hoor Marijke
Ulljon M1 + 13 -> M2 startgerechtigd
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 09 aug 2007, 11:02

Dit is een stukje tekst uit de mail die ik van de zadelmaker heb gekregen:

"Voor de die welke rechten hebben gestudeerd.

Een zadel met een gebrek moet terug genomen worden als dit gebrek zich binnen 6 maanden na het afleveren open baart.

En als dit gebrek voort komt uit een technisch mankement waardoor het zadel niet gebuikt kan worden voor het doel waarvoor het verkocht is.

Zelfs als het zadel wel in orde is en op een ander paard wel past, gebruikt kan worden, is er nog maar de vraag of het zadel een gebrek aankoop is omdat het Op de paarden rug van het paard waarvoor het gekocht is niet past en daarom terug gegeven kan worden."

Lees ik het nu verkeerd of zegt hij zelf nu met andere woorden ook dat het teruggenomen moet worden?
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » do 09 aug 2007, 11:02

Ik zou heel ver t de buurt blijven van deze zadel service, een zadel waar al zoveel aan gesleutelt is gaatnooit meer mooi passen is mijn mening.

De vulling hoort er glad in te liggen anders is er een ander materiaal gebruikt,dan orgineel. Een goeie zadelmaker, laat je rondrijden in de bak, kijkt naar de beweging van het paard en de ruiter vanaf alle kanten, past het aan en laat je daarna noge eens rijden om te kijken of het goed zit.
Mijn zadel is ietsje aangepast door van Rijs en ben ontzettend tevreden daarover, echt een super service, aan huis en direct aangepast. Hij zag in 2 minuten waar de fysio het week daarvoor ook over begon! Svenna liep gelijk makkelijker!
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 09 aug 2007, 12:23

Helaas komt van Rijs niet zo ver voor een enkel paard...
ulljon

Bericht door ulljon » do 09 aug 2007, 12:40

Als ik het zo hoor ben ik blij dat van rijs op 500 meter van mijn stal zit. :D. Dan kom je toch lekker een dagje met Zorro naar mij Marijke :D
Ulljon M1 + 13 -> M2 startgerechtigd
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 09 aug 2007, 12:46

Dat is ook nog een optie Martina, maar even naar de financiele kant gekeken is er natuurlijk al behoorlijk wat geld in dit zadel gestoken. Eigenlijk is het gekkenwerk dat je dan nu bij iemand anders weer veel geld moet gaan uitgeven. Het bedrijf waar ze het gekocht heeft staat volgens mij nog wel aardig bekend ook al vind ik het zonder namen te noemen BestShit in plaats van wat anders hihihi O:)
Ziggy

Bericht door Ziggy » do 09 aug 2007, 12:46

als ik lees wat ze in de mail schrijven, dan zeg ik dat ze het wel terug willen nemen, tenminste zo komt het over.

Misschien toch maar eens kijken of ze dat willen doen? Ik begrijp wel dat jij niet van die grote beslissingen voor Jessica kan/wil nemen, maar ik zou geen vertrouwen in dit zadel meer hebben, er is al zoveel aan gesleuteld :?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 09 aug 2007, 12:49

Terugnemen is echt niet bespreekbaar. Dan zou je de hele mail eens moeten lezen. Trouwens niets is bespreekbaar, hij mailde mij dit om mij duidelijk te maken dat hij het niet terug hoeft te nemen of moet nemen 8)7
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 09 aug 2007, 12:51

Zit er bij jullie op het werk toevallig een juridisch iemand? Misschien kan die er even naar kijken?
Ziggy

Bericht door Ziggy » do 09 aug 2007, 12:53

Marijke&Rosco schreef:Terugnemen is echt niet bespreekbaar. Dan zou je de hele mail eens moeten lezen. Trouwens niets is bespreekbaar, hij mailde mij dit om mij duidelijk te maken dat hij het niet terug hoeft te nemen of moet nemen 8)7
zoals het daar omschreven staat komt het op mij over dat het wel zou moeten, maarja het is een rare vogel dat is duidelijk :?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Plaats reactie