Wat te voeren aan een jaarling
- Senna&Cajra
Wat te voeren aan een jaarling
Hoeveel voeren jullie je jaarling en wat voor soort biks? Heb er nog nooit een gehad dus kan wel wat goede adviesen gebruiken.
- Lindatjuhhh
- Contacteer:
Het ligt er idd. een beetje aan of de jaarling snel bijkomt of juist wat meer nodig heeft om op gewicht te blijven.
Ik heb Zaffier destijds in de zomer helemaal niks bijgevoerd omdat hij dan 24/7 buiten liep, daar deed hij het super op. In het najaar begon ik hem langzaam handjes veulenbrok van de pavo bij te voeren met een pluk hooi. In de winter kreeg hij 2 scheppen veulenbrok en een grote plak hooi.
Ik heb Zaffier destijds in de zomer helemaal niks bijgevoerd omdat hij dan 24/7 buiten liep, daar deed hij het super op. In het najaar begon ik hem langzaam handjes veulenbrok van de pavo bij te voeren met een pluk hooi. In de winter kreeg hij 2 scheppen veulenbrok en een grote plak hooi.

Inderdaad met bovenstaande eens, als ze het op kuil of hooi goed doen is het prima. Wel vind ik het wijs om ze, vooral in de winter, wat natures best of pavo koeken bij te voeren. Gewoon zodat ze alles binnenkrijgen.
Bente, krijgt ook twee keer per dag een portie hooi en één keer een pavo koek die ze deelt met mama, ieder een helft dus..
Bente, krijgt ook twee keer per dag een portie hooi en één keer een pavo koek die ze deelt met mama, ieder een helft dus..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Caylinn krijgt dus wel voer bij, nu nog ongeveer 1 schep merriebrokken (van Subli, ook geschikt voor opfok) per dag.
Ze staat dag en nacht buiten, maar ze groeit nu alleen nog maar hard omhoog en niet in de breedte. Als ik haar niets
bijvoer wordt ze te dun. Dus ik zou inderdaad gewoon goed kijken hoe ze er uit zien en aan de hand daarvan voeren
Ze staat dag en nacht buiten, maar ze groeit nu alleen nog maar hard omhoog en niet in de breedte. Als ik haar niets
bijvoer wordt ze te dun. Dus ik zou inderdaad gewoon goed kijken hoe ze er uit zien en aan de hand daarvan voeren

Ereplaatsje voor

Bij Anne krijgen ze zomers onbeperkt weidegang, af en toe een plukje hooi/kuil en voor't lekker een handje biks. En zoals je kunt zien doet ze het daar uitstekend op
In de winter zou ik haar als het land niet te nat is zo veel mogelijk naar buiten doen en 4/5 keer per dag kuil of hooi geven. Een halve kilo biks erbij is meer dan genoeg. Als je een goede kwaliteit hooi/kuil hebt zijn meer extra's in mijn ogen niet nodig. Voldoende (en over meerdere porties verdeeld) ruwvoer is voor een groeiende jaarling het belangrijkste.

In de winter zou ik haar als het land niet te nat is zo veel mogelijk naar buiten doen en 4/5 keer per dag kuil of hooi geven. Een halve kilo biks erbij is meer dan genoeg. Als je een goede kwaliteit hooi/kuil hebt zijn meer extra's in mijn ogen niet nodig. Voldoende (en over meerdere porties verdeeld) ruwvoer is voor een groeiende jaarling het belangrijkste.
- Senna&Cajra
Cyra krijgt van mij 1 schep veulenbrok van Havens per dag met daarin 250 gram Havens5-granenmix en een 2 handje Havens muesli voor de smaak, de helft in de ochtend, de helft s avonds (ik ben op de Havens toer
)
Ze doet het er prima op. Niet dikker en niet dunner (sinds ik haar heb wel dikker en breder geworden, maar nu blijft de dikte constant). Nu moet ik zeggen dat ze een behoorlijk royaal landje heeft waar ze 24/7 op staat. Als ze dikker wordt ga ik haar iets minder bijvoeren, wordt ze dun dan meer.

Ze doet het er prima op. Niet dikker en niet dunner (sinds ik haar heb wel dikker en breder geworden, maar nu blijft de dikte constant). Nu moet ik zeggen dat ze een behoorlijk royaal landje heeft waar ze 24/7 op staat. Als ze dikker wordt ga ik haar iets minder bijvoeren, wordt ze dun dan meer.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Ik zou niet te veel bijvoeren, als het niet nodig is. Dik (of te dik) is niet goed ivm OC en/of OCD.
Als ze idd net als bij Anne de hele dag weidegang krijgen is dat voldoende, eventueel een beetje hooi bij. Als je heel erg eenzijdig grasland hebt, kun je eventueel wat opfokbrok bijgeven voor de vitamines/mineralen. (of een vitamine/mineralen brok of pavo blok).
Als ze idd net als bij Anne de hele dag weidegang krijgen is dat voldoende, eventueel een beetje hooi bij. Als je heel erg eenzijdig grasland hebt, kun je eventueel wat opfokbrok bijgeven voor de vitamines/mineralen. (of een vitamine/mineralen brok of pavo blok).
- Mieke_Cunna
- Contacteer:
Coen krijgt alleen maar gras op het moment.
Hij is mega gegroeid en hij komt niets te kort.
Als hij in het najaar weer snachts op stal komt krijgt hij weer 1 tot 1 1/2 kg brok bij.
Maar nu heeft hij echt voldoende.
Hij is mega gegroeid en hij komt niets te kort.
Als hij in het najaar weer snachts op stal komt krijgt hij weer 1 tot 1 1/2 kg brok bij.
Maar nu heeft hij echt voldoende.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Maar het ligt ook aan wat voor grasland je hebt.
Kleigrond heeft veel beter gras maar is wel erg slecht als het nat wordt. Zandgrond is meestal wat schraler maar weer fijner met nat weer.
Tja, en ik heb het geluk dat wij er precies tussen in liggen.
Dus Coen krijgt in het najaar pas brok bij.
Kleigrond heeft veel beter gras maar is wel erg slecht als het nat wordt. Zandgrond is meestal wat schraler maar weer fijner met nat weer.
Tja, en ik heb het geluk dat wij er precies tussen in liggen.
Dus Coen krijgt in het najaar pas brok bij.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Amber je staat op de Veluwe dus ga er maar vanuit dat je zandgrond hebt. Kan niet missenAmber_ schreef:Ik heb eigenlijk geen idee wat wij hier hebben ? Het is in igg na een goede plensdag zeik nat !

Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

Aardrijkskunde is alweer jaar geledenMarijke&Rosco schreef:Amber je staat op de Veluwe dus ga er maar vanuit dat je zandgrond hebt. Kan niet missenAmber_ schreef:Ik heb eigenlijk geen idee wat wij hier hebben ? Het is in igg na een goede plensdag zeik nat !

Maar dan hebben wij slecht zandgrond hier, het is zo nat

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Bij ons is het ook nat als het heel veel geregend heeft. Maar een stuk droger dan bij Boonzaaijer (je weet wel waar Dikkie staat) omdat jullie lager liggen dan wij. Wij hebben (op zandgrond) dan wel weer als voordeel dat de paarden het gras minder snel kapot lopen en dat als we een rijbak willen maken we dit ook kunnen doen door zwarte grond naar beneden te werken en witte naar boven.
Morgan!!