Veronica drachtig en nu??

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
brendaatjuh

Veronica drachtig en nu??

Bericht door brendaatjuh » vr 03 aug 2007, 14:07

Zo veroon is eindelijk drachtig.

maar hoe moet ik ermee omgaan? ik bedoel met rijden.
ik maak soms best veel buitenritten en dan word er weleens een rengalopje eraan vastgeplakt. is dit te gek??

ik wil bijvoorbeeld weten wat ik wel en niet mag doen????

iemand enig idee??

alvast bedankt
Claudje

Bericht door Claudje » vr 03 aug 2007, 14:20

Ik kan eigenlijk maar 1 ding zeggen, je paard is drachtig en niet ziek :D
Dus gewoon de dingen zoals je ze normaal doet zou je moeten kunnen doen. Ze geeft straks
vanzelf wel aan of ze het niet meer volhoudt, maar dan ben je wel weer wat maandjes verder :j
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 03 aug 2007, 14:58

Helemaal mee eens hoor. Gewoon doen wat je altijd doet. Wel goed op je merrie letten, waarschijnlijk geeft ze ook zelf wel aan wat wel en niet kan.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 03 aug 2007, 15:09

haha denk dat ze zielsongelukkig wordt als je nooit meer een rengalopje doet.
Nee blijven kijken naar het paard. Hoe is dr ademhaling, hoe is dr humeur, past het harnachement nog en gewoon lekker door blijven gaan!
Hier heb ik tot het laatste moment gewandeld, gelongeerd, los in de bak lekker rennen etc.
Aangespannen kon ik ook langer mee doorgaan, dan onder het zadel (qua pasvorm, maar ook qua gewicht dragen).
Maar meestal beginnen de eerste veranderingen rond de 6e en 8e maand. Dat ze dikker worden of het veulen de organen meer in de verdrukking legt, waardoor je zelf oplettender moet zijn met wat je doet. Maar veel paarden kun je behoorlijk lang doorrijden. (soms wel tot enkele weken vantevoren, dagen kan ook, maar heb ik persoonlijk liever niet meer nu, zodat ze ook niet té gespierd zijn in de achterhand ten tijde van de bevalling)

En elke keer toon ik de volgende maar weer:
Sas 5 dagen voor het eind van dr dracht...had dr even mee stukje wandelen bij ons achter het bosje in. Dan laat ik dr wel eens los meelopen en mevrouw kreeg het op de heupen en ging op dit pad heen en weer lopen racen 8)7
Afbeelding
Daarnaast heb ik trouwens toen Sas drachtig was haar doorgereden in het aangespannen werk (dus best even intensief), begonnen met eens per week een actieve menles en verder in- en doorrijden onder het zadel. Want toen ze hier kwam kon ze aangespannen de dam op en af lopen. Kortom: De eerste maanden van dr dracht heeft ze flink aan de bak gemoeten.
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » vr 03 aug 2007, 15:46

Tea heeft ook nog flink gewerkt tijdens haar dracht, tot een maand ervoor, maar toen lag ik zelf ook in de kreukels, dus ik kon niet door rijden. De singel ging toen ook wel heel moeilijk vast, misschien weten sommigen nog wat voor een buik die had, hihi..
Vanaf de 8e maand gat het veulen echt groter worden, dan krijg je de grootste veranderingen, maar Tea was daarvoor ook al aardig dik, verschilt ook per merrie.
Vanaf dan moet misschien ook meer gaan voeren. Het is juist erg goed om de merrie zolang mogelijk te rijden e.d. een goede conditie helpt bij de bevalling, al geef ik er de voorkeur aan om iets van te voren echt alleen nog te stappen, wandelen e.d. Dus geen extreme dingen meer doen..

Nu moet ik wel zeggen dat ik Tea dus tot een maand ervoor heb gereden, Jeskim was een paar maanden, jawel, ervoor al helemaal klaar met rijden.. Die wilde echt niet meer, ik weet niet of dat toeval was, maar ze zag het helemaal niet meer zitten, moeilijk doen en vervelend zijn, dus die heb ik vervroegd zwangerschapsverlof gegeven..

Ik ken trouwens ook een merrie die de dag voor ze ging bevallen nog een spelletjesdag heeft meegedaan, compleet met hindernisjes e.d. Was niet zwaar maar ze deed het wel..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » vr 03 aug 2007, 16:09

Ik heb met Odin in de 9de/10de maand ook nog lekker lopen racen over onze favoriete route :D

Prachtig vond ze het, maar ze hield het niet meer zo lang vol als 'vroeger', kijk...en daar moet je dan op letten. Ik had haar dan maar teruggenomen, want Odin kennende blijft ze doorlopen :+
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » vr 03 aug 2007, 20:32

Haha het zijn net mn eigen woorden van 1 jaar geleden toen Vinga drachtig was.
Gewoon lekker doen wat je altijd deed, drachtig zijn is iets moois en geen ziekte. Ik heb Vinga tot 10 maanden dracht gereden, de laatste weken ging ik meestal wandelen of ging ze mee aan de fiets.
Meestal geven ze zelf wel aan of iets nog wel of niet lukt, al moet ik zeggen dat Vinga nog lang door kon galoperen met die dikke toeter toen :D
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Plaats reactie