Bericht
door leoensuzanne » di 31 jul 2007, 19:56
Ik had dus ook een hele moeilijke met laden. Ronan was vooral bang (mijn schoonvader kan niet zo goed met paard en trailer rijden en daardoor is hij bang geworden).
Omdat ik nu ook regelmatig ergens heen ga, is het idd makkelijk om hem alleen te laden. Sterker nog, ik laad hem nu altijd alleen. Ik doe een longeerlijn om de stang voor, hang de gesp en lus bij de klep, breng Ronan erheen, lijn aan halster vastmaken, en touw om hals en dan rustig aan wat druk op die lijn zetten (is een zoals Annabel het ook aangeeft).
Roon had neiging om links uit te breken, maar dat lukt niet meer, daar sta ik nu. En als hij naar rechts durft te gaan, haal ik hem met mijn touw weer terug. Als hij in de trailer staat, houd ik de lijn op spanning voor, zodat hij niet kan draaien en doe ik de stang erachter en de klep dicht(nog niet vast).
Met longeerlijn wat strak loop ik naar voren en zet hem dan binnen vast. Lijn eruit en klaar is Ronan. Ik laad hem nu altijd zo, ook al ben ik met meer mensen. Hij weet nu wat de bedoeling is en doet ook niet meer moeilijk.
Met zo'n lijn kun je eventueel ook achter zijn kont doorhalen om hem van achter ook druk te geven, maar dat hoef ik niet.
En als hij er op staat, natuurlijk uitbundig belonen, maar ja dat hoef ik eigenlijk niet te zeggen.
Succes
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend