wat is een goed middel tegen dazen en vliegen??

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
saskia
Moderator

Bericht door saskia » do 19 jul 2007, 22:04

je moet geen bowlingbal gebruiken, maar een kleine skippybal (is meteen handiger met ophangen) die met zwarte hoogglans verven !

Overigens ik ga ook voor Atex :D
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Wanja

Bericht door Wanja » vr 20 jul 2007, 07:26

Wat heel goed spul schijnt te zijn is 'Switch pour on' . Toevallig hadden we het daar vandaag nog over op stal. Dit spul is een tijdje uit de handel geweest, omdat het nooit getest is op paarden. Het werd ook op koeien gebruikt en het schijnt een aantal weken te werken. Je moet het over de ruggegraat gieten (1 dosis) en dan trekt het in het bloed.
Tegenwoordig schijn je het weer te kunnen kopen (na de blauwtong uitbraak is het weer toegestaan). Het wordt ook op melkkoeien gebruikt, waar wij dus de melk van drinken. Lijkt me dus niet dat het schadelijk is. Ik ga zo even kijken waar het te koop is, misschien heeft het zelfs een andere naam gekregen. Het schijnt in ieder geval wel vrij prijzig te zijn, maar het is wel het meest effectieve middel.

Edit: het schijnt weer in NL te koop te zijn, ben er alleen nog niet achter waar precies. In Zweden is het in ieder geval te koop en daar ga ik het dus ook vandaan halen (ga er toch in augustus heen). Prijs valt me nog mee: zo'n €45,- per fles van 250 ml. (je gebruikt zo'n 40 ml. per keer) en het werkt 4-8 weken.
Laatst gewijzigd door Wanja op vr 20 jul 2007, 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 20 jul 2007, 07:37

Nou, na gister heb ik de neiging de bremse-bremse weg te kiepen. A komen de dazen toch direct op Nisko af ondanks dat ik ze helemaal obder gespoten heb en B bij een miniem zweetdruppeltje zit het hele paard gelijk onder de dazen. Ik denk dat ik nieuwe Atex ga halen en mijn vliegendeken maar weer op zoek. :(
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
claudia

Bericht door claudia » vr 20 jul 2007, 08:03

Ik gebruik Well care (uit duitsland) het is ook iets wat je erop smeert maar het werkt gewoon goed. Coen en nono staan 24/24 in de wei en hebben er relatief weinig last van. Ik gebruik het 1 keer in de week (hoort eigenlijk eens in de 2 weken te zijn )
voor Alco gebruik ik het ook op stal(maar die heeft er natuurlijk niet zo heel veel last van).

Ik kan slechts een jaarlinghengst met een sloopshetlander een vliegendeken op doen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
fjordido

Bericht door fjordido » vr 20 jul 2007, 08:42

nou wanja.. zou je dat voor mij ook niet mee willen nemen? ik ben er al eeuwen naar op zoek!!!
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 20 jul 2007, 08:47

Bella schreef:(verdienen ze trouwens leuk op volgens mij met zo'n prijs :o, áls men het koopt)
De bootboei schijnt best prijzig te zijn :n
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 20 jul 2007, 08:50

Wanja schreef:Het wordt ook op melkkoeien gebruikt, waar wij dus de melk van drinken. Lijkt me dus niet dat het schadelijk is.
Dat is dus geen slimme benadering ;) Iets wat voor de koe niet schadelijk is, kan voor een ander organisme wel degelijk schadelijk zijn.
Wanja

Bericht door Wanja » vr 20 jul 2007, 09:13

fjordido schreef:nou wanja.. zou je dat voor mij ook niet mee willen nemen? ik ben er al eeuwen naar op zoek!!!
Ja hoor, geen probleem!

@Janine: hoezo vind je dat geen slimme benadering? Wij drinken melk van deze koeien. Ik neem aan dat als het maar enigszins schadelijk zou zijn voor de mens, het dan niet gebruikt zou mogen worden. Via het bloed van de koeien komt dat spul toch ook in de melk terecht lijkt me? Natuurlijk zitten wij anders in elkaar als dieren, maar het werd voorheen jarenlang gebruikt en er zijn nog nooit levensbedreigende bijwerkingen beschreven. Het is nooit getest op paarden, maar goed, wij gebruiken in de gezondheidszorg ook een medicijn wat heel omstreden is omdat het nooit getest is. Het enige wat we wel weten is dat wanneer we het medicijn in bepaalde situaties niet geven, het dan einde verhaal is voor de patiënt. Onderzoek is dus naar mijn idee niet altijd zaligmakend.
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » vr 20 jul 2007, 10:43

ben idd wel benieuwd naar jouw goedje Wanja, hoe het heet vooral
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Esther

Bericht door Esther » vr 20 jul 2007, 11:01

Wat mij wel opvalt is dat één paard in de wei vaak de klos is..
Eerst was het Jennefer die eronder zat terwijl Jeskim, Bente en Bianca ook gewoon in de wei liepen..

Nu is Tea het bokje.. Terwijl ook daar Bente en Djinty bijlopen..
Op de stalling heeft ze er trouwens weinig last van.. Maar bij Tea loopt het bloed gewoon over haar hals en ze kan niet meer stilstaan al is het nog zo.. Die vliegt meteen door de lucht..
Ook zitten ze op haar hoofd..brrr. Zo sneu..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 20 jul 2007, 13:43

Er zijn middelen die voor koeien ongevaarlijk zijn, maar dat betekend niet dat er geen gifstoffen voor het paard in zitten. Het rantsoen van een koe is ook niet echt geschikt voor een paard. Maar de koe wordt er niet ziek van, en wij van zijn melk ook niet! Er kunnen stoffen inzitten die voor het paard wel giftig kunnen zijn al dan niet op langere termijn.
fjordido

Bericht door fjordido » vr 20 jul 2007, 13:49

ik weet wel een mooi voorbeeld van een middel dat voor koeien onschadelijk is maar voor paarden dodelijk: namelijk taktic
is tegen schurft enz.
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 20 jul 2007, 14:04

Thanks voor het voorbeeld Iloon! Zo bedoel ik het inderdaad.
Daphne

Bericht door Daphne » vr 20 jul 2007, 14:40

Wanja schreef:Wat heel goed spul schijnt te zijn is 'Switch pour on' . Toevallig hadden we het daar vandaag nog over op stal. Dit spul is een tijdje uit de handel geweest, omdat het nooit getest is op paarden. Het werd ook op koeien gebruikt en het schijnt een aantal weken te werken. Je moet het over de ruggegraat gieten (1 dosis) en dan trekt het in het bloed.
Tegenwoordig schijn je het weer te kunnen kopen (na de blauwtong uitbraak is het weer toegestaan). Het wordt ook op melkkoeien gebruikt, waar wij dus de melk van drinken. Lijkt me dus niet dat het schadelijk is. Ik ga zo even kijken waar het te koop is, misschien heeft het zelfs een andere naam gekregen. Het schijnt in ieder geval wel vrij prijzig te zijn, maar het is wel het meest effectieve middel.

Edit: het schijnt weer in NL te koop te zijn, ben er alleen nog niet achter waar precies. In Zweden is het in ieder geval te koop en daar ga ik het dus ook vandaan halen (ga er toch in augustus heen). Prijs valt me nog mee: zo'n €45,- per fles van 250 ml. (je gebruikt zo'n 40 ml. per keer) en het werkt 4-8 weken.
Daar had mijn vriend (koeienboer :D) het laatst inderdaad ook al over toen hij alle vliegen bij ons op de paardjes zag. Lijkt me echt ideaal als het zo lang werkt. Bij andere middelen blijf je bezig...
Wanja

Bericht door Wanja » vr 20 jul 2007, 14:53

@carolinef: het spul heet 'switch pour on'. Zo heet het nog steeds in Zweden, in NL zou het onder een andere naam te krijgen zijn, maar ik ben er nog niet achter hoe het heet.

Als het echt schadelijk zou zijn, dan hadden we denk ik al een heleboel dode paarden bij ons op stal gehad. De eigenaresse van onze pensionstal heeft het jaren gebruikt, op zowel de manegepaarden als haar eigen wedstrijdpaarden. Ik heb het voorheen ook jarenlang gebruikt op mijn vorige pony en die heeft er ook niets aan over gehouden (behalve dan een vliegvrij bestaan in de zomer ;) )
Dit is ten minste een middel wat echt werkt, dat heb ik eigenlijk bij geen enkel ander vliegenmiddel gehad. Ik ga het dus weer gewoon gebruiken zodra ik het uit Zweden heb gehaald.
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 23 jul 2007, 09:18

Jacobskruiskruid is bij kleine hoeveelheden ook niet gelijk dodelijk ;)

Maar wij hebben het bij Goldy ook een keer gebruikt. Maar na een goede bui moest je het weer opnieuw opdoen, en dan wordt het erg prijzig.
Maar het werkte redelijk.
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » ma 23 jul 2007, 10:43

Wanja schreef:@carolinef: het spul heet 'switch pour on'. Zo heet het nog steeds in Zweden, in NL zou het onder een andere naam te krijgen zijn, maar ik ben er nog niet achter hoe het heet.

Als het echt schadelijk zou zijn, dan hadden we denk ik al een heleboel dode paarden bij ons op stal gehad. De eigenaresse van onze pensionstal heeft het jaren gebruikt, op zowel de manegepaarden als haar eigen wedstrijdpaarden. Ik heb het voorheen ook jarenlang gebruikt op mijn vorige pony en die heeft er ook niets aan over gehouden (behalve dan een vliegvrij bestaan in de zomer ;) )
Dit is ten minste een middel wat echt werkt, dat heb ik eigenlijk bij geen enkel ander vliegenmiddel gehad. Ik ga het dus weer gewoon gebruiken zodra ik het uit Zweden heb gehaald.
Super spul de paarden konden rustig in de wei staan zonder burka waar die krengen dus gewoon doorheen bijten. Zou je mij een pb kunnen sturen als je de "switch pour on" gevonden hebt
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 23 jul 2007, 10:47

Een aantal jaar geleden was dat switch pour on gewoon in nederland verkrijgbaar. De eigenaar van de fjord waar ik vroeger mee reed heeft het een tijdje gebruikt voor haar fjord tegen de eczeem, zonder resultaat overigens.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 23 jul 2007, 11:05

Tegen het schuren hielp het bij Goldy ook niet... Maar wij hebben het in het seizoen pas toegepast. Niet al voor dat het 'schuurseizoen' begonnen was...
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 24 jul 2007, 10:13

Een kennis van mij had het ook en toen stond er op die fles ook een paardje! Toevallig ben ik er ook naar op zoek al een tijdje! Maar nergens is het te vinden ik hou dit dus goed in de gaten
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Plaats reactie