Volle en glanzende staart
Volle en glanzende staart
Wat doen jullie om de staart van je Fjord mooi vol en glanzend te krijgen? Ik heb zelf het perfecte middel en de methode nog niet gevonden, dus ben benieuwd wat jullie er mee doen
.

-
Ik borstel iedere dag dr staart met een grove harde borstel (nee je borstelt er geen hele plukken uit).
Wassen doe ik bijna nooit alleen voor een wedstrijd of een keuring en anti klit/equishine komt er ook nooit in. Werkt prima
Maargoed dr staart glanst dan dus ook alleen na het wassen, in de paddock of met thuis rijden vind ik dat totaal niet belangrijk
Ze staat de hele dag buiten dus laten glimmen heeft totaal geen nut in haar geval.
Wassen doe ik bijna nooit alleen voor een wedstrijd of een keuring en anti klit/equishine komt er ook nooit in. Werkt prima

Maargoed dr staart glanst dan dus ook alleen na het wassen, in de paddock of met thuis rijden vind ik dat totaal niet belangrijk

- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Ik borstel de staart iedere dag aan de bovenkant (bij de staartwortel) als het namelijk gaat klitten gaat ze schuren (en tijdens de hengstigheid schuurt ze iets).
En 1 keer per week kam ik de staart met kam (a-la Oster).
Bij Rian is in al die jaren niet dunner geworden.
Dode haren is alleen maar goed dat die eruit gaan.
Het ene paard is nou een maal gezegend met een dikke volle staart, de andere wat minder...
Ik was een keer in de zoveel tijd de staart.
Boven in (staartwortel) met teer-zink shampoo.
De rest van de staart daarna met een gewone shampoo.
Na het uitspoelen doe ik in de staart onder de staartwortel nog Fructice cremespoeling. Dat werkt bij Rian langer dan Equistar
En soms doe ik equistar in de staart... (meestal met de keuring oid).
En 1 keer per week kam ik de staart met kam (a-la Oster).
Bij Rian is in al die jaren niet dunner geworden.
Dode haren is alleen maar goed dat die eruit gaan.
Het ene paard is nou een maal gezegend met een dikke volle staart, de andere wat minder...
Ik was een keer in de zoveel tijd de staart.
Boven in (staartwortel) met teer-zink shampoo.
De rest van de staart daarna met een gewone shampoo.
Na het uitspoelen doe ik in de staart onder de staartwortel nog Fructice cremespoeling. Dat werkt bij Rian langer dan Equistar

En soms doe ik equistar in de staart... (meestal met de keuring oid).
Uhm, even voor de duidelijkheid. De reden dat ik om de dag anti-klit in de staart spuit is niet omdat ik vind dat ze thuis met een glanzende staart moet staan, maar omdat hij dan minder klit. En ontklitten kost je nou eenmaal haren, niet alleen de oude.
Ik heb wel het voordeel dat Iza absoluut niet schuurt.
Ik heb wel het voordeel dat Iza absoluut niet schuurt.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Ik doe er ook niks aan. Alleen tijdens een grote schoonmaak pak ik de staart ook mee. Dan doe ik dat op dezelfde manier als Viv en spuit er vervolgens wat antiklit in. Verder hebben we een nette staart nooit nodig. De keuring is eigenlijk het eerste echte evenement waar ik met haar heen ga en waar ze er dus goed voor uit moet zien.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
ik doe meestal niets aan Shadow dr staart, en als ik er wat aan doe dan pluis ik hem met de hand helemaal uit. Soms doe ik er leovet zijdeproteine in maar meestal niet.
Voor de keuring doe ik hem wassen, zijdeproteine erin en uitpluizen. na het pluizen vlecht ik hem in zodat hij netjes, schoon en klitvrij blijft.
Voor de keuring doe ik hem wassen, zijdeproteine erin en uitpluizen. na het pluizen vlecht ik hem in zodat hij netjes, schoon en klitvrij blijft.
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
D-Gaefur (DrafurxInco)
- joske_vuran
- Contacteer:
Die van Sas doe ik praktisch nooit wat aan. Hij wordt meegespoeld als ik dr afspoel met water en s winters een keer schoongewassen als het wel erg topzwaar wordt van de modder. (Sas zal ook nooit een goed paard zijn voor iemand die een brandschone staart wil...die raakt gewoon in een depressie)
Verder ziet ie gemiddeld 4 a 5x per jaar wat shampoo en anti-klit. Maar dat laatste lijkt bij Sas altijd maar een paar uur te werken
(zelfs als het bij andere paarden dagen werkt).
Voorpluk doe ik zelfs meer aan denk ik. Daar gaat iets vaker een borstel doorheen, maar ook niet heel vaak. Wordt gemiddeld 2 a 3 keer per jaar gewassen en soms alleen afgespoeld als het heel warm weer is en ze gezweet heeft. Spuit er verder geen spul in, alleen met de keuring straks Cowboy Magic eens proberen.
Wat ik wél bij de voorpluk doe zo nu en dan is de onderste puntjes eraf knippen. Beetje als bijpunten bij de kapper. Blijven de haren steviger/mooier heb ik het idee. Dit doe ik dan ook echt laagje voor laagje.
Anton wordt de staart en voorpluk ook geregeld meegespoeld. En verder denk ik 2x per jaar gewassen ofzo, afhankelijk van hoe vies die wordt en of er veel 'apartigheden' zijn.
Ook zijn voorpluk punt ik bij. (vaak alleen onderste laag)
Staart wordt gemiddeld 1 keer per kwartaal doorgeborsteld, maar zit ik liever zo min mogelijk aan. Als ie gewassen is gaat er wel een laag anti-klit in.
Verder leg ik trouwens nóóit vlechten in de staart hier. Sas heeft van zichzelf een vrij rechte staart, daar zou het dus alleen maar raar staan. Maar vind het verder vaak ook vrij onnatuurlijk, die golven 'kloppen' vaak niet.
Verder ziet ie gemiddeld 4 a 5x per jaar wat shampoo en anti-klit. Maar dat laatste lijkt bij Sas altijd maar een paar uur te werken

Voorpluk doe ik zelfs meer aan denk ik. Daar gaat iets vaker een borstel doorheen, maar ook niet heel vaak. Wordt gemiddeld 2 a 3 keer per jaar gewassen en soms alleen afgespoeld als het heel warm weer is en ze gezweet heeft. Spuit er verder geen spul in, alleen met de keuring straks Cowboy Magic eens proberen.
Wat ik wél bij de voorpluk doe zo nu en dan is de onderste puntjes eraf knippen. Beetje als bijpunten bij de kapper. Blijven de haren steviger/mooier heb ik het idee. Dit doe ik dan ook echt laagje voor laagje.
Anton wordt de staart en voorpluk ook geregeld meegespoeld. En verder denk ik 2x per jaar gewassen ofzo, afhankelijk van hoe vies die wordt en of er veel 'apartigheden' zijn.
Ook zijn voorpluk punt ik bij. (vaak alleen onderste laag)
Staart wordt gemiddeld 1 keer per kwartaal doorgeborsteld, maar zit ik liever zo min mogelijk aan. Als ie gewassen is gaat er wel een laag anti-klit in.
Verder leg ik trouwens nóóit vlechten in de staart hier. Sas heeft van zichzelf een vrij rechte staart, daar zou het dus alleen maar raar staan. Maar vind het verder vaak ook vrij onnatuurlijk, die golven 'kloppen' vaak niet.
Geluk is de vrucht van intens werk
Cowboy magic werkt goed.. Ik heb de antiklit en een conditioner, die heb ik laatst gekocht en werkt ook heel goed!!
Maar ik doe er weinig aan, ik borstel het zeker niet vaak uit, is me te veel werk, hihi.. En niet nodig..
Ben nu voor de keuring wel op tijd begonnen met weken, want ze heeft heel vaak stukken schijt in haar staart, jagh!!
Maar ik doe er weinig aan, ik borstel het zeker niet vaak uit, is me te veel werk, hihi.. En niet nodig..
Ben nu voor de keuring wel op tijd begonnen met weken, want ze heeft heel vaak stukken schijt in haar staart, jagh!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- Cindy+Uniek
sinds ik er niet meer aankom (nu zo'n 2 /3 jaar) heb ik echt opmerkingen gekregen hoeveel voller/groter uniek haar kuif + staart zijn geworden!
ik kam ze nooit! alleen voor een wedstrijd was ik ze en dan antiklit erin, uitwassen en equishine erin! nu met Dj is haar staart weer wat minder en heeft ze sinds haar dracht best wel veel jeuk zodra ze op stal komt gaat ze ff schuren
maar dat kan ook komen omdat sinds Dj er is ze niet echt meer durft te liggen / rollen..... heel zielig
ik kam ze nooit! alleen voor een wedstrijd was ik ze en dan antiklit erin, uitwassen en equishine erin! nu met Dj is haar staart weer wat minder en heeft ze sinds haar dracht best wel veel jeuk zodra ze op stal komt gaat ze ff schuren

Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
De meeste van jullie doen er dus niet te veel aan, maar alleen voor de keuring/wedstrijd. Ik denk dat ik de staarten van mijn knollies voorlopig ook even met rust laat, het valt me gewoon op dat de staart van Wanja wat dunner wordt. Hoeveel anti-klit ik ook gebruik en hoe voorzichtig ik 'm ook uitpluis.
Waar kun je dat Cowboy Magic kopen? Is dat hetzelfde als dat spul van Leovet?
Waar kun je dat Cowboy Magic kopen? Is dat hetzelfde als dat spul van Leovet?
Ik doe eigenlijk ook niet veel aan de staart van Nisko. Op de manege kon je ook goed zien welke staarten veel en welke weinig geborsteld werden. IK was de staart eens in de zo veel tijd uit en doe er veel antiklit in. De andere dag nog wat anti-klit en heeeel voorzichtig uitpluizen. Werkt goed tot nu toe.
Staart van Anka is nog geval apart. Die heeft helaas aardig wat haar eruit geschuurd toen het van het voorjaar al warm was en ze nog op stal was. En nu doet ze het nog wel een beetje, schuren als het warm weer is. Ik ga de staart binnenkort ff weer wassen. Na het wassen was het nl een tijdje over met de kriebel.
Wel kom ik bij beide net als Janine altijd ff de losse haren uit de staartwortel, heb wel het idee dat dat helpt tegen jeuken.
Staart van Anka is nog geval apart. Die heeft helaas aardig wat haar eruit geschuurd toen het van het voorjaar al warm was en ze nog op stal was. En nu doet ze het nog wel een beetje, schuren als het warm weer is. Ik ga de staart binnenkort ff weer wassen. Na het wassen was het nl een tijdje over met de kriebel.
Wel kom ik bij beide net als Janine altijd ff de losse haren uit de staartwortel, heb wel het idee dat dat helpt tegen jeuken.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
ik doe er 2 a 3x p week antik klit in en borstel het dan half uur later uit met mijn vingers en daarna grove kam, als ik er n jaar niks aan zou doen dan zou vooral Ubie een mest staart hebben waar je niet vrolijk van zou worden
ook niet voor de mooiog heid aar anders blijf er van alles inhangen, takjes, kleef balletjes etc
echt wassen doe ik ze niet als spoel ik ze wel suit als ik de jongens afspuit
ook niet voor de mooiog heid aar anders blijf er van alles inhangen, takjes, kleef balletjes etc
echt wassen doe ik ze niet als spoel ik ze wel suit als ik de jongens afspuit